پلاتو هنر


جهان را از دریچه چشمان ماشین‌ها ببینید

به گزارش پلاتو هنر، فناوری و ماشین‌ها حضور پررنگی در زندگی روزانه ما دارند اما تا به حال فکر کردید که ماشین‌ها چگونه جهان را می‌بینند؟ این سوالی است که تام وایت هنرمند نیوزلندی سعی دارد تا به آن پاسخ دهد.

تایم وایت در پروژه هنری «نگاه الگوریتمی»، با تکنیک چاپ مرکب، جهان را از دریچه چشمان ماشین‌ها به ما نشان می‌دهد. برای این کار، او سیستم نقاشی‌ای ساخته که به شبکه‌های عصبی مصنوعی این امکان را می‌دهد تا چاپ‌هایی انتزاعی خلق کنند که بازتاب‌دهنده نگاه‌شان به جهان باشد.

تام وایت این چاپ‌ها را به سیستم‌های دیگر هوش مصنوعی هم نشان داده و نکته جالب این است که این سیستم‌ها هم می‌توانستند اشیا به تصویر کشیده‌شده در چاپ‌ها را تشخیص دهند! برای مثال، سیستم تشخیص اشیا آمازون و گوگل بعد از دیدن این چاپ‌ها توانستند تشخیص دهند که اینها تصویر «سگ» و «خرگوش» هستند.

هوش مصنوعی هوش مصنوعی

این سیستم ترکیب‌بندی، خط گذاری و رنگ‌بندی چاپ‌ها را بدون دخالت تام وایت انجام می‌دهد.

وایت برای آموزش این سیستم از عکس‌های واقع‌گرایانه اشیا مختلف استفاده کرده است. برای مثال، تصاویری که در گیف زیر مشاهده می‌کنید، بخشی از تصاویری هستند که او برای آموزش سیستمش استفاده کرده تا این سیستم درکی از کلمه «فَن» داشته باشد.

هوش مصنوعی

سپس، سیستم تصویری را که در ادامه مشاهده می‌کنید، چاپ کرده است. نکته قابل توجه این است که این سیستم توانسته حرکت فن را هم درک کند و با خطوط مشکی، سعی کرده تا این حرکت را نشان دهد!

هوش مصنوعی

تام وایت در وب‌سایتش درباره ماشین‌ها عنوان کرد: «سیستم‌های هوش مصنوعی‌ای که ما می‌سازیم، هرکدام فرهنگ خاص خودشان را دارند و اغلب شیوه‌شان برای نشان دادن جهان می تواند با آنچه ما انتظار داریم بیگانه به نظر برسد.»

بیشتر بخوانید: