درباره فیلم “جنگل پرتقال”

در آستانه برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از پوستر فیلم سینمایی « جنگل پرتقال» به کارگردانی  آرمان خوانساریان رونمایی شد.

خلاصه داستان:

سهراب بهاریان نمایشنامه نویس ناموفقی‌ست که به تازگی معلم دبیرستان شده است. حال پس از پانزده سال در یک سفر یک روزه به شهری که زمانی در آن تحصیل کرده است با واقعیتی رو به رو می‌شود.

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران: میر سعید مولویان، سارا بهرامی و رضا بهبودی. میرسعید مولویان بعد از فیلم تحسین شده تومان با گریمی متفاوت تجربه جدیدی را پشت سر می‌گذارد.

نویسنده و کارگردان: آرمان خوانساریان، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی، جانشین تهیه‌کننده: ایمان موید طلوع، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی‌تیرانی، تدوین: محمد نجاریان، صداگذاری و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، موسیقی متن: علی صمدپور، طراحی چهره‌پردازی: سیامک احمدی، مدیر تولید: عماد طاهری، دستیار اول کارگردان: ایمان توکلی، طراح صحنه و لباس: فراز مدیری، صدابردار: سامان شهامت، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ، جلوه‌های بصری: کامیار شفیعی

درباره فیلم

فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به نویسندگی و کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد و در دومین روز از جشنواره چهل و یکم جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمای ملت برای اهالی رسانه و منتقد اکران شد. این فیلم از تولیدات باشگاه فیلم اولی‌های بنیاد  سینمایی فارابی است. رسول صدرعاملی که سال ۹۸ با تهیه‌کنندگی فیلم شنای پروانه از فیلمسازی محمد کارت به عنوان فیلم اولی حمایت کرد حالا با آرمان خوانساریان و تهیه فیلم اولش در این جشنواره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 

نشست خبری عوامل فیلم جنگل پرتقال در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

،به گزارش پلاتو هنر، نشست خبری فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» که در دومین سانس از روز دوم چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد با حضور رسول صدرعاملی تهیه کننده این فیلم سینمایی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

رسول صدرعاملی در ابتدای این نشست گفت: با اینکه حال خوشی ندارم اما در جشنواره حضور پیدا کردم. سازمان سینمایی تلاش می‌کند که سینماگران کار اولی در سینما حضور داشته باشند که باید آنان را درک کنیم.

او درباره حضور بازیگران در نشست خبری عنوان کرد: 2 بازیگر داشتیم که در شهرستان هستند و نتوانستند در نشست خبری حاضر شوند.

صدرعاملی درباره ایده شکل گیری این فیلم سینمایی عنوان کرد: قرار بود در فارابی استعدادها را بررسی کنیم و با توجه به سوابق و تحصیلات آنان بهترین‌ها انتخاب شوند. پارسال در همین زمان‌ها بود که فیلمنامه «جنگل پرتقال» را به من داد و فکر کردم این فیلم باید ساخته شود؛ حرف نگفته ای نبود اما جای آن در سینمای ایران خالی است.

تهیه کننده این فیلم سینمایی درباره جزییات ساخت آن عنوان کرد: چهار ماه پیش تولید این فیلم سینمایی به طول انجامید و قبل از ماجراهای ماه‌های اخیر، فیلم را در تنکابن ساختیم و دلیل انتخاب تنکابن و شهسوار به عقبه تحصیلی نویسنده برمی گردد که خودش در این شهر تحصیل کرده است.

 

نقدی بر فیلم جنگل پرتقال

پرداختی نه چندان موفق از دگرگونی یک انسان

آرمان خوانساریان یکی دیگر از فیلم اولی‌های جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است که پس از تجربه ساخت آثار کوتاه همچون «سبز کله غازی»، «سایه فیل» و «موناکو» با فیلم «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی در این جشنواره حضور پیدا کرده است. «جنگل پرتقال» داستانی درباره شخصی به نام سهراب بهاریان است که بهانه مدرک تحصیلی خود به تنکابن برمی‌گردد. این سفر منجر می‌شود تا او با گذشته اش روبه‌رو شود.

این فیلم روایت ساده ای است که سعی کرده در کنار ماجرای احساسی و شخصی سهراب، به شکاف نسل ها و تفاوت نگاه‌هایشان اشاره کند. اثر بدون پیچیدگی و با لحنی یکدست، سهراب را با گذشته اش درگیر می‌کند و این مواجهه است که او را دگرگون می‌کند.

در سکانس معرفی فیلم، سهراب که نقش معلم ادبیات مدرسه را بازی می کند به خوبی فضای مدرسه را ترسیم می‌کند و رابطه معلم و شاگردانش را به صورت قابل لمس به تصویر می‌کشد.

فیلم تا اندازه ای یک روایت واقعی و خالص از تجربه معلم و نمایشنامه نویس ارائه می‌دهد که این سبب شده مخاطب با این شخصیت همذات پنداری کند و متوجه حال و هوای سهراب را درک کند و به گذشته شهر، آدم‌ها و سهراب شود. این روایت واقعی را در قاب ها و تصویرسازی ها به خوبی می توان دید که کاملا با قصه هم جهت شده اند.

اما علی رغم این صراحت و بیان شفاف، فیلم در بیان قصه و ارتباط گذشته و اکنون سهراب، زبانی نسبتا الکن دارد. هم چنین کارگردان نتوانسته ارتباط اثر با عنوان آن را به صورت عمیق و جزئی در درون مایه کار نشان دهد. در واقع آنچه که مخاطب در فیلم مشاهده می کند، شکلی عادی و گذرا دارد و می توان گفت هیچ تفاوتی بین شهر و این جنگل پرتقال نیست.

«جنگل پرتقال» عمیقا به جهان شخصی سهراب نپرداخته است و به همین دلیل برای روایت درونی و بیرونی و تمام دغذغه هایی که سهراب از پیش با آن سروکار داشته پرداخت نسبتا ضعیفی دارد.

بدون شک بازی میرسعید مولویان در نقش سهراب عنصر تاثیرگذار فیلم است. نوع شوخی ها، عصبانیت، فروکش شدن، جدیت و بیانی که در فیلم دارد، حاکی از بازی خوب اوست. هم چنین بازی کوتاه رضا بهبودی در نقش مالک خانه را نباید از قلم انداخت. در آنسو اما بازی سارا بهرامی تکراری و معمولی است که نتواسته پارتنر مناسبی برای میرسعید مولویان باشد و با قدرت بازیگری خود به روایت قصه کمک کند.

باید گفت «جنگل پرتقال» اثر دلنشینی است که پتانسیل فیلم جدی و عمیق را داشته اما با ضعف در پرداخت دقیق، نبود منطق روایی بین شخصیت ها و اتفاقات و بیان دم دستی و تا حدی سطحی به ماجراهایی که درون قصه رخ می دهد همچون عشق، ساختار بوروکراسی، تئاتر، آزار جنسی و کنش سیاسی دانشگاه شکل نااستواری را رقم زده است.