پلاتو هنر


معرفی بهترین فیلم های 2024

در سال های گذشته صنعت سینما روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است. پس از رکودی که سینما در دوران کرونا تجربه کرد، سینما دوباره روی پای خود ایستاده و فیلم‌های سینمایی که در این بازه زمانی به اکران رسیده اند، تا حدودی عقب‌ماندگی آن زمان و تعطیلی را جبران می‌کنند. نکته ای که در این بین به وجود آمد این بود که بسیاری از فیلم‌ها با تاخیری طولانی مدت به سینماها آمدند و خیلی از برنامه‌های پخش و اکران فیلم‌ها نیز عوض شد اما در نهایت بازگشت آهسته آهسته سینما به روزهای عادی باعث خرسندی است.

در این مطلب نگاهی اجمالی به بهترین فیلم های 2024 داشته ایم که برخی از آن ها به اکران در آمده اند و تعدادی از آن ها نیز در لیست فیلم های مورد انتظار فیلم بین ها هستند. در این لیست علاوه بر فیلم های سینمایی به معرفی برخی از انیمیشن های جذاب و موردانتظار پرداخته ایم که هر کدام از آن ها از شانس بسیار بالایی هم برای جذب مخاطب و موفقیت در گیشه برخوردار هستند.

یکی از نکات بسیار مهم در سال 2024 برخلاف سال قبل این است که نام‌های بزرگ کمتری در پشت و جلوی دوربین حضور دارند. گواه این گزاره این است که در سالی که گذشت کارگردان‌هایی چون مارتین اسکورسیزی، وودی آلن، دیوید فینچر، کریستوفر نولان و… فیلم‌های خود را آماده‌ نمایش کردند که اکثر جوایز جشنواره های معتبر را نیز از همین آثار و کارگردان ها از آن خود کردند.

 

در ادامه نگاهی به برخی از بهترین فیلم های 2024 می اندازیم.

 

آنچه در این گزارش می‌خوانید

 Madame Webفیلم سینمایی «مادام وب»

بازیگران: داکوتا جانسون – سیدنی سوئینی – سلست اوکانر و…

کارگردان: اس جی کلارکسون

فیلم «مادام وب» چهارمین فیلم در دنیای سینمایی مرد عنکبوتی سونی به شمار می‌رود که بر محوریت شخصیت‌های زن است و قصد دارد تا با برداشتی تازه و شاداب خستگی فیلم‌های ابرقهرمانی را برای مخاطبان از بین ببرد. در این اثر سینمایی داکوتا جانسون نقش شخصیت اصلی داستان را بازی می‌کند که توانایی ذهنی بسیار قوی‌ای دارد و می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. در کنار او نیز سلست اوکانر، ایزابلا مرسد و سیدنی سوئینی نیز نقش سخت شخصیت اسپایدر وومن را بازی خواهند کرد. این فیلم به اکران رسیده است.

فیلمم سینمایی مادام وب

Dune: Part Two فیلم «تلماسه 2»

 بازیگران: تیموتی شالامی – زندیا – آستین باتلر و…

کارگردان: دنی ویلنوو

یکی دیگر از بهترین فیلم های 2024 قسمت دوم از فیلم سینمایی «تلماسه» است. اولین فیلم «تلماسه» ساخته دنی ویلنوو بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده و از لحاظ روایی بسیار جاه‌طلبانه و از نظر بصری نیز بسیار تماشایی و خارق‌العاده بود و توانست شش جایزه اسکار را از آن خودش کند و همچنین در بین نامزدهای جایزه بهترین فیلم اسکار حضور داشته باشد، دستاوردی که برای یک فیلم علمی تخیلی چیز کمی نیست. فیلم «تلماسه 2» قرار است ادامه داستان رمان نوشته فرانک هربرت را به نمایش در بیاورد و پایانی جذاب و مناسب را برای این داستان حماسی رقم بزند.

فیلم Dune part two

 

Ballerina فیلم «بالرین»

بازیگران: آنا د آرماس – کیانو ریوز – آنجلیکا هیوستون

کارگردان: لن وایزمن

فیلم «بالرین» نسخه‌ای فرعی از دنیای John Wick به شمار می‌رود که بر محوریت یک رقاص به نام رونی با بازی آنا د آرماس است که به دنبال آن است تا انتقام مرگ خانواده‌اش را بگیرد. همانند فیلم‌های «جان ویک»، این اثر نیز قرار است داستانی انتقام‌جویانه را به نمایش بگذارد و به نظر می‌رسد که این فیلم نیز همانند فیلم‌های قبلی پر از خشونت و سکانس‌های اکشن جذاب باشد. حضور دوباره کیانو ریوز در نقش جان ویک در این اثر سینمایی نیز جذابیت آن را برای طرفداران دو چندان کرده است.

Twisters فیلم سینمایی «گردبادها»

بازیگران: دیزی ادگار جونز – گلن پاول – دریل مک‌کورمک

کارگردان: لی آیزاک چونگ

فیلم سینمایی «گردبادها» یکی دیگر از بهترین فیلم های 2024 است که به گفته مارک ال اسمیت فیلم‌نامه نویس این اثر سینمایی که از آن به‌عنوان دنباله‌ای برای فیلم کلاسیک «گردبادها» محصول سال ۱۹۹۶ یاد می‎کنند، ادامه داستان این اثر کلاسیک نخواهد بود بلکه در عوض، داستانی جداگانه را روایت خواهد کرد که شامل یک گردباد غارتگر خواهد بود. فیلم اصلی سال ۱۹۹۶ میلادی جلوه‌های ویژه پیشرفته و پیشگامانه‌ای داشت اما این اثر سینمایی قرار است داستان آن را با موضوع تغییرات آب‌وهوایی مدرن کند، موضوعی که در دنیای امروزی بسیار برجسته، مهم و ملموس است.

فیلم سینمایی Twisters

بهترین فیلم های 2024: Deadpool 3 فیلم «ددپول 3»

بازیگران: رایان رینولدز – هیو جکمن – اما کورین

 کارگردان: شان لوی

فیلم «ددپول ۳» یکی از موردانتظارترین و بهترین فیلم های 2024 است که سومین فیلم ساخته شده از این شخصیت و همچنین اولین فیلم از این شخصیت محبوب در دنیای سینمایی به شمار می‌رود. هیو جکمن قرار است بار دیگر در نقش ولورین حضور داشته باشد، حضوری که اولین تجربه نقش‌آفرینی این بازیگر در دنیای سینمایی مارول خواهد بود. در این اثر سینمایی، جنیفر گارنر قرار است بار دیگر نقشش به‌عنوان الکترا را بازآفرینی کند و در کنار وی نیز ستاره سریال Succession یعنی متیو مک‌فیدن و اما کورین در نقش شخصیت شرور اصلی حضور خواهند داشت. همانند دو اثر قبلی، فیلم «ددپول ۳» نیز رده سنی R خواهد داشت که اولین فیلم با چنین رده سنی در دنیای سینمایی مارول به شمار می‌رود.

بهترین فیلم های 2024: Deadpool 3

Gladiator 2 فیلم «گلادیاتور 2»

بازیگران: پل مسکال – دنزل واشنگتن – پدرو پاسکال

کارگردان: ریدلی اسکات

یکی از فیلم های برجسته تاریخ سینما فیلم «گلادیاتور» ریدلی اسکات است. حالا و پس از حدود 23 سال قرار است فیلم «گلادیاتور ۲» همان‌طور که از عنوانش پیدا است، دنباله‌ای برای فیلم برجسته و شاهکار «گلادیاتور» سال ۲۰۰۰ میلادی ساخته ریدلی اسکات باشد و به روی پرده سینماها بیاید. پا گذاشتن در جا پای راسل کرو کار بسیار دشواری است اما به نظر می‌رسد که پل مسکال انتخاب بسیار خوبی برای ایفای نقش لوسیوس است. انتظار می‌رود که ریدلی اسکات فیلم حماسی و برجسته دیگری را برای طرفداران این دست آثار خلق کند. «گلادیاتور 2» یکی از مهم ترین و بهترین فیلم های 2024 است.

فیلم سینمایی Gladiator 2

Bob Marley: One Love فیلم سینمایی «باب مارلی: یک عشق»

بازیگران: کینگزلی بن ادیر – لاشانا لینچ – جیمز نورتون

کارگردان: رینالدو مارکوس گرین

باب مارلی ازجمله اسطوره‌های موسیقی است که مطمئنا به تصویر کشیدن زندگی و داستان وی بسیار دشوار خواهد بود. حالا نیز فیلمی بیوگرافی با عنوان «باب مارلی: یک عشق» ساخته شده که در آن، کینگزلی بن ادیر نقش شخصیت اصلی را بازی خواهد کرد. او علاوه بر نقش‌آفرینی، آهنگ‎هایی را می‌خواند که با ترکیب با صدای خود مارلی پخش خواهند شد. سکان کارگردانی این اثر سینمایی که یکی از بهترین فیلم های 2024 است را رینالدو مارکوس گرین در دست دارد، کسی که اخیرا فیلم بیوگرافی King Richard را ساخته است و همین نیز سبب شده تا هیجان برای این فیلم تازه بسیار زیاد باشد.

فیلم سینمایی Bob Marley One Love

Back To Black فیلم «بازگشت به سیاهی»

بازیگران: ماریسا آبلا – جک اوکانل – ادی مارسن

کارگردان: سم تیلور جانسون

ستاره سریال Industry یعنی ماریسا آبلا در فیلم «بازگشت به سیاهی» نقش خواننده امی واینهاوس را بازی می‌کند. داستان زندگی و حرفه این خواننده قبلاً در دو مستند مورد بررسی قرار گرفته اما حالا کارگردان سم تیلور جانسون به دنبال آن است تا داستان وی را در قالب یک فیلم بیوگرافی به نمایش در بیاورد.

 All Of Us Strangers فیلم «همه ما غریبه ها»

بازیگران: اندرو اسکات – پل مسکال – کلیر فوی

کارگردان: اندرو هیگ

فیلم «همه ما غریبه‌ها» اثری فانتزی و فراطبیعی از کارگردان فیلم Weekend یعنی اندرو هیگ است که توانست در جشنواره فیلم مستقل بریتانیا جایزه اصلی را دریافت کند و حال یکی از بهترین فیلم های 2024 به نظر می رسد. اندرو اسکات در این اثر سینمایی نقش یک فیلم‌نامه نویس غمگین را بازی می‌کند که با ارواح پدر و مادرش روبه‌رو می‌شود.

Mickey 17 فیلم «میکی 17»

بازیگران: رابرت پتینسون – استیون ین – نائومی آکی

کارگردان:  بونگ جون هو

کارگردان بونگ جون هو که با فیلم Parasite توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست بیاورد، به دنبال ساخت این فیلم علمی تخیلی و مهیج است که بر اساس رمانی به نام Mickey7 نوشته ادوارد اشتون خواهد بود. در این اثر سینمایی، رابرت پتینسون نقش یک سرباز کلون شده را بازی می‌کند که بدنش بازسازی و خاطراتش درون آن قرار داده می‌شود. باتوجه به نام هایی که در این اثر ذکر شده و داستانی که بیان شده است، این فیلم یکی از موردانتظارترین و بهترین فیلم های 2024 به حساب می آید.

فیلم میکی 17

The Bikeriders فیلم «موتور سواران»

بازیگران: جودی کامر – آستین باتلر – تام هاردی

کارگردان: جف نیکولز

اگرچه فیلم «موتور سواران» داستانی تخیلی را روایت می‌کند اما این درام هیجان‌انگیز درباره موتورسواران بر اساس یک کتاب عکس محصول سال ۱۹۶۷ میلادی است که قدیمی‌ترین باند موتورسوار در جهان یعنی گروه Outlaws MC شیکاگو را به نمایش در می‌آورد. بازیگران برجسته و با استعدادی برای نقش‌آفرینی در این فیلم به خدمت گرفته شدند.

بهترین فیلم های 2024:فیلم «موتور سواران»

Joker: Folie à Deux فیلم «جوکر: جنون مشترک»

بازیگران: واکین فینیکس – لیدی گاگا – ززی بیتز

کارگردان: تاد فیلیپس

فیلم «جوکر» محصول سال ۲۰۱۹ میلادی ساخته تاد فیلیپس در ابتدا قرار بود یک فیلم یگانه باشد اما موفقیت بسیار زیاد این اثر سینمایی و همچنین علاقه بسیار زیادی طرفداران کارگردان و ستاره برنده جایزه اسکار آن یعنی واکین فینیکس را وسوسه کرد تا دنباله‌ای برای آن بسازند. همین نیز سبب شد تا فیلم «جوکر: جنون مشترک» ساخته شود، فیلمی که در آن لیدی گاگا به‌عنوان هارلی کوئین نقش‌آفرینی خواهد کرد و قطع به یقین این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم های 2024 است که مخاطبان زیادی در انتظار اکران و نمایش آن هستند.

فیلم «جوکر جنون مشترک»

Good Grief فیلم «سوگ حسابی»

بازیگران: دنی لوی – روث نیگا – هیمش پتل

کارگردان: دنی لوی

ستاره سریال Schitt’s Creek یعنی دنی لوی اولین تجربه کارگردانی سینمایی خودش را با این فیلم درام تجربه می‌کند که یکی از بهترین فیلم های 2024 به شمار می رود. او در این اثر سینمایی نقش مردی را بازی می‌کند که به دنبال مرگ پدر و مادرش به همراه بهترین دوست‌هایش به پاریس سفر می‌کند. این اثر سینمایی علاوه بر اینکه لحظات خنده‌داری را به نمایش خواهد گذاشت، لحظات احساسی نیز درون خودش خواهد داشت.

Argylle فیلم سینمایی «آرگایل»

بازیگران: هنری کویل – برایس دالاس هاوارد – دوآ لیپا

کارگردان: متیو وان

فیلم «آرگایل» یک اثر اکشن و کمدی جذاب و بزرگ از کارگردان فیلم‌های Kingsman یعنی متیو وان است. در این اثر سینمایی می‌توان انتظار تقلیدهای خنده‌دار و جالب از فیلم‌هایی همچون Die Hard، Lethal Weapon و جیمز باند را داشت و این در حالی است که حضور هنری کویل و دوآ لیپا در این اثر سینمایی سبب شده تا توجه‌ها به این اثر جلب شود. کاملاً مشخص است که متیو وان به دنبال آن است تا با این اثر سینمایی یک فرنچایز خلق کند. تمام این موارد باعث شده است که این فیلم یکی از بهترین فیلم های 2024 به شمار برود.

Argylle فیلم

Challengers فیلم «چلنجرز»

بازیگران: زندیا – جاش اوکانر – مایک فیست

کارگردان: لوکا گوادانینو

در این اثر سینمایی زندیا نقش همسر و مربی یک قهرمان سابق گرند اسلم را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد تا شوهر خودش را در یک رویداد با رتبه پایین ثبت نام کند، رویدادی که در آن نامزد سابق خودش نیز در آن شرکت می‎‌کند. سازنده فیلم Call Me By Your Name و فیلم Suspiria یعنی لوکا گوادانینو سکان کارگردانی این اثر سینمایی را در دست دارد و به نظر می‌رسد که بینندگان باید منتظر یک فیلم ورزشی و عاشقانه جالب باشند. فیلمی که یکی از بهترین فیلم های 2024 از نظر مخاطبان سینما به حساب می آید.

فیلم Challengers

Love Lies Bleeding فیلم «عشق زخم می خورد»

بازیگران: کریستین استوارت – کتی اوبرایان – دیو فرانکو

کارگردان: رز گلس

فیلم «عشق زخم می‌خورد» که اثری عاشقانه و مهیج به شمار می‌رود یکی دیگر از بهترین فیلم های 2024 است که در دنیای بدنسازی جریان دارد. در این فیلم، کریستین استوارت نقش یک مدیر باشگاه خجالتی را بازی می‌کند که عاشق جکی با بازی کتی اوبرایان می‌شود و همین نیز او را به درون یک امپراتوری مجرمانه می‌کشاند. این اثر سینمایی محصولی از کمپانی A24 است و سکان کارگردانی آن را رز گلس در دست دارد، کسی که فیلم ترسناک Saint Maud را ساخته است.

Beetlejuice Beetlejuice فیلم سینمایی «بیتل جویس 2»

بازیگران: مایکل کیتون – وینونا رایدر – جنا اورتگا

کارگردان: تیم برتون

در طول سال‌ها، طرفداران بارها بیان کردند که دوست دارند دنباله‌ای برای فیلم کلاسیک Beetlejuice را شاهد باشند تا اینکه ساخت این دنباله در سال‌های اخیر تأیید شد. همانند فیلم اصلی، تیم برتون بار دیگر سکان کارگردانی این اثر سینمایی را در دست گرفته است و فیلم‌نامه آن را نیز خود او به همراه همکارانش در سریال Wednesday یعنی آلفرد گاف و مایلز میلار قلم می‌زند. ستاره فیلم اصلی یعنی مایکل کیتون نیز در این اثر سینمایی تازه حضور دارد و امید می‌رود که این اثر تازه بتوانند همانند فیلم اصلی طرفداران را به وجد بیاورد. با وجود چنین اسم هایی که در راس این پروژه هستند، این فیلم یکی از جذاب ترین ها و بهترین فیلم های 2024 به حساب می آید.

فیلم Beetlejuice Beetlejuice

El Muerto فیلم «ال موئرتو»

بازیگران: بد بانی

کارگردان: جوناس کوآرون

یکی دیگر از کمیک بوک‌های پر طرفدار قرار است به فیلمی سینمایی تبدیل شود. این بار سونی و مارول به سراغ شخصیتی رفته‌اند که باید آن را اولین ابرقهرمان لاتین‌تبار آن‌ها دانست. این ابرقهرمان قدرت‌هایش را از ماسکی می‌گیرد که به او سینه به سینه به ارث رسیده و ظاهرا اندازه‌ آن‌ها هم کم نیست و چنان است که می‌تواند با قوی‌ترین ابرقهرمانان جهان مارول برابری کند. بازیگری لاتین‌تبار هم برای بازی در نقش اصلی انتخاب شده است.

 The Passion Of The Christ: Resurrection فیلم «مصائب مسیح: رستاخیز»

بازیگران: جیم کویزل، مایا مورگنسترن و کریستو ژیکف

کارگردان: مل گیبسون

سال ۲۰۰۴ فیلم «مصائب مسیح» به کارگردانی مل گیبسون در گیشه و بین منتقدان درخشید و حتی تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۰۴ شد. حال انگار مل گیبسون و سرمایه‌گذارانش بودجه‌ای تهیه کرده‌اند تا فیلم دیگری در ادامه‌ آن اثر مشهور بسازند و نامش هم «مصائب مسیح: رستاخیز» بگذارند. این فیلم با توجه به حضور مل گیبسون یکی از مهم ترین و بهترین فیلم های 2024 به شمار می رود.

Elio فیلم انیمیشن «الیو»

صداپیشه گان: جوناس کیبریب، آمریکا فررا و برد گرت

کارگردان: آدرین مولینا

این بیست و هشتمین فیلم بلند سینمایی کمپانی پیکسار است و داستانش روی پسرکی ۱۱ ساله تمرکز دارد که به اشتباه به فضا پرواز می‌کند و ناخواسته در سیاره‌ دیگری فرود می‌آید که در آن جا موجودات دیگری زندگی می‌کنند. حال این پسرک ۱۱ ساله ناخواسته تبدیل به سفیر مردم کره‌ زمین در آن سیاره‌ تازه می‌شود و اتفاقات جذابی برایش رخ می‌دهد. داستان این انیمیشن که یکی از بهترین فیلم های 2024 است به نظر بسیار تر و تازه است و مانند همیشه می‌تواند علاوه بر کودکان کم سن و سال، بزرگترها و اهل خانواده را هم راضی کند. به ویژه این که کارگردانش آدرین مولینایی است که از او انیمیشن‌های درجه یکی چون «کوکو»، «داستان اسباب‌بازی 4»  و «لوکا» را به خاطر داریم.

 انیمیشن Elio

 Kung Fu Panda 4 انیمیشن «پاندای کونگ‌فو کار ۴»

صداپیشه گان: جکی چان، جک بلک، داستین هاقفمن و آنجلینا جولی

کارگردان: مایک میچل

بعد از ساخته شدن قسمت اول مجموعه، «پاندای کونگ فو کار» به یک سراشیبی سقوط افتاد و قسمت‌های بعد چندان باب طبع طرفداران از کار درنیامد. اما در ظاهر قرار است که همه چیز عوض شود. سازندگان «پاندای کونگ فو کار ۴» ظاهرا خواب‌های دیگری برای ما دیده‌اند و قرار است کار انیمیشن‌سازی خود را هم ارتقا دهند. این انیمیشن یکی از جذاب ترین و بهترین فیلم های 2024 به حساب می آید.

پاندای کونگ‌ فو کار 4

Furiosa فیلم سینمایی «فیوریوسا»

بازیگران: آنا تیلور جوی، کریس همسورث و تام برک

کارگردان: جرج میلر

فیلم سینمایی «فیوریوسا» یکی از موردانتظارترین، جذاب ترین و بهترین فیلم های 2024 است. وقتی فیلم سینمایی «مد مکس: جاده خشم» بر پرده افتاد، کسی توقع نداشت که این فیلم برای همیشه دنیای سینمای اکشن را زیر و زبر کند. جرج میلر توانسته بود کاری کند که همه‌ دوستداران سینمای اکشن آرزوی آن را دارند؛ یعنی ساختن یک فیلم سراسر اکشن که لحظه‌ای از ریتم خارج نمی‌شود و در عین حال در حین یک تعقیب و گریز نفس‌گیر و فزاینده، به شخصیت‌هایش بال و پر می‌دهد و از آن‌ها موجوداتی جذاب و قابل لمس می‌سازد. این دستاورد باعث شد که بسیاری دست به تقلید بزنند اما هیچ‌گاه کمال حاضر در «مد مکس: جاده خشم» را نداشتند. از سوی دیگر آن فیلم باشکوه علاوه بر مد مکس، یک شخصیت جذاب دیگر هم داشت؛ زنی به نام فیوریوسا که شارلیز ترون نقش آن را بازی می‌کرد و به اندازه‌ مد مکس مخاطب را کنجکاو خود می‌کرد. حال جرج میلر قرار است از روزهایی بگوید که فیوریوسا را تبدیل به جنگاوری نترس کرد که در برابر ارباب قد علم می‌کند. او برای رسیدن به این هدف آنا تیلور جوی را فراخوانده تا در کنارش باشد و نقش جوانی‌های این شخصیت را بازی کند. همانطور که پیشتر نیز گفته شد این فیلم یکی از بهترین فیلم های 2024 به شمار می رود.

فیلم Furiosa

بهترین فیلم های 2024: Garfield فیلم «گارفیلد»

بازیگران: نیکلاس هولت، کریس پرت و ساموئل ال جکسون

کارگردان: مارک دیندال

«گارفیلد» برای نسل قدیمی‌تر مخاطبان سینما گربه‌ خاطره‌سازی است. آثار مختلفی با محوریت شخصیت این گربه‌ ساخته شده است. اما مدتی بود که خبری از این موجود دوست داشتنی بر پرده سینما نبود. حال با پیشرفت تکنولوژی دوباره قرار شده که سر و کله‌ وی پیدا شود. پیشرفت تکنولوژی از این منظر در این جا اهمیت دارد که با فیلمی سر و کار داریم که فقط گربه‌اش انیمیشنی است و بقیه‌ شخصیت‌ها همان مردان و زنان دنیای واقعی هستند. در واقع منطق فانتزی داستان به گونه‌ای است که مخاطب وجود یک گربه‌ سخنگو و بازیگوش را می‌پذیرد. حال باید دید که این فیلم تازه می‌تواند مخاطب تازه را هم جذب کند یا این که فقط همان خاطره بازان قدیمی از تماشایش لذت خواهند برد. رایان رینولدز بعد از گویندگی در انیمیشن «ماریو» حال سر از فیلم «گارفیلد» هم در آورده است. ساموئل ال جکسون هم با گویندگی در نقش پدر گارفیلد حضور خواهد داشت. به گفته برخی از منتقدان و کارشناسان سینما، این فیلم می تواند یکی از بهترین فیلم های 2024 باشد.

 Kingdom Of The Planet Of The Apes فیلم سینمایی «قلمروی سیاره میمون‌ها»

بازیگران: اوون تیگ، فریا آلن و پیتر مایکون

کارگردان: وس بال

فیلم سینمایی «قلمروی سیاره میمون‌ها» یکی دیگر از اسامی موجود در لیست بهترین فیلم های 2024 است. «سیاره میمون‌ها» از دیرباز فیلم محبوبی بوده است. از همان زمان که کسی چون چارلتون هستون در فیلمی چنین حاضر شد تا به امروز که فرنچایزی با همان مضامین ساخته شده و البته دیگر جذاب‌ترین شخصیتش یک انسان نیست. بلکه میمونی است به نام سزار که به خوبی می‌تواند دیگر میمون‌ها را رهبری کند و از هوشی فراحیوانی و حتی فراانسانی برخوردار است. در فیلم‌های قبلی او درگیری‌های با برخی از میمون‌های دیگر بر سر قدرت داشت اما رفته رفته بر همه فائق آمد و توانست شایستگی عنوان رهبری را به دست آورد.

از سوی دیگر درگیری‌های او با آدم ها هم بخشی ثابت از داستان فیلم‌ها بود و به فراخور قصه، سازندگان به نمایش جدال آن‌ها دست می‌زدند. نکته این که رویکرد سازندگان در این فرنچایز جدید هیچ‌گاه مبتنی بر محکوم کردن میمون‌ها و محق بودن انسان‌ها نبوده، بلکه سعی شده که از حضور آن‌ها برای بیان حرف‌های دیگری چون ظلم به اقلیت‌ها یا چنین مضامینی استفاده شود. در کنار همه‌ی این موارد «قلمروی سیاره میمون‌ها» نوید اتفاقات تازه‌تر و فیلم جذاب‌تری می‌دهد؛ چرا که یک چیز در برخورد با این مجموعه فیلم‌ها تا کنون ثابت شده و آن هم افزایش کیفیت فیلم‌ها در هر شماره‌ تازه است. موردی نادر که کمتر مجموعه‌ای با آن روبه‌رو می‌شود. پس «قلمروی سیاره میمون‌ها» قطعا می‌تواند یکی از بهترین فیلم های 2024 باشد.

 Bad Boys 4 فیلم سینمایی «پسران بد ۴»

بازیگران: ویل اسمیت، مارتین لارنس و ونسا هاجینز

کارگردان: عادل العربی و بلال فلاح

یکی دیگر از فیلم های مورد انتظار و موجود در لیست بهترین فیلم های 2024 فیلم سینمایی «پسران بد 4» است. دهه‌ ۱۹۹۰ بود که ویل اسمیت و مارتین لارنس با جان بخشیدن به دو پلیس جذاب، شوخ و شنگ و البته نترس موفق شدند زوجی معرکه بسازند و یکی از بهترین آثار اکشن دهه‌ نود میلادی را خلق کنند. حال سال‌ها از آن دوران گذشته، نه ویل اسمیت دیگر آن مرد جوان خوش قد و بالا است و نه مارتین لارنس دیگر می‌تواند پدر جوانی باشد که بین کارهای زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش تناقض‌هایی وجود دارد. اما انگار هالیوودی‌ها به هیچ عنوان قصد ندارند از ایده‌های گذشته دست بردارند و فیلم تازه‌ای با آن دو پلیس حالا دیگر پا به سن گذاشته ساخته‌اند.

«پسران بد ۳» عنوان دیگری داشت اما قصه‌ چهارم در ظاهر همان عنوان‌بندی اصلی را دارد. گرچه هنوز هم معلوم نیست که نام فیلم همین بماند. در هر صورت این امیدواری وجود دارد که «پسران بد ۴» یکی از بهترین فیلم ‌های 2024 باشد.

بهترین فیلم های 2024: Bad Boys 4

 Inside Out 2 انیمیشن سینمایی «درون بیرون ۲»

صداپیشه گان: فیلیس اسمیت، لوییس بلک و دایان لین

کارگردان: کلسی مان

بدون شک یکی از بهترین فیلم های 2024 انیمیشن سینمایی «درون بیرون ۲» است که علاقه مندان زیادی چشم انتظار آن هستند. بسیاری «درون بیرون ۱» را یکی از بهترین انیمیشن‌های تاریخ سینما می‌دانند. از آن فیلم‌هایی که مضامین عمیق را به شدت ساده می‌کنند و در قالب یک قصه‌ جذاب می‌ریزند تا هم مخاطب کم سن و سال از آن لذت ببرد و هم والدین او بهره کافی را از آن ببرند. همان زمان هم این فیلم حسابی در گیشه درخشید. منتقدان هم تا توانستند به ستایش از آن پرداختند تا مشخص شود که هالیوود به راحتی از ایده‌ درجه یک آن دست برنخواهد داشت. ایده در ظاهر بسیار ساده اما نبوغ‌آمیز بود؛ احساسات بشری صورتی فیزیکی به خود گرفته بودند و در ذهن شخصی لانه داشتند تا مخاطب بتواند بهتر تقابل‌های آن‌ها را درک کند. در چنین زمینه‌ای بود که حتی یک مخاطب کودک هم می‌فهمید که با چه چیزی رو به رو است و باید با چه چیزی سر و کله بزند. خلق این تیپ‌های به ظاهر ساده در نهایت اثری خلق کرده بود که می‌شد مدت‌ها درباره‌اش بحث کرد و نوشت. در نهایت هم چنین شد تا «درون بیرون ۱» یکی از آثار برگزیده‌ آن سال ۲۰۱۵ باشد.

حال همه چیز برگشته و دوباره قرار است گفتگوها و بحث‌های این احساسات ناب را به نظاره بنشینیم. کمتر فیلمی در سال آینده وجود دارد که دنباله‌ کار دیگری باشد و بتوان روی یکی از بهترین فیلم ‌های 2024 بودنش شرط بست ولی در هر صورت این امید وجود دارد که نه تنها با فیلمی خوش ساخت، بلکه با یکی از بهترین آثار سال رو به رو شویم.

Despicable Me 4 انیمیشن سینمایی «من نفرت ‌انگیز ۴»

صداپیشه گان: استیو کارل، کریستین ولیگ و جیسون سگال

کارگردان: پارتیس دلاگ و کریس رنو

شاید بتوان به اذعان برخی از کارشناسان سینما، انیمیشن سینمایی «من نفرت ‌انگیز ۴» را نیز در لیست بهترین فیلم های 2024 قرار داد. کماکان بخش زیادی از بهترین فیلم ‌های 2024 دنباله‌های فیلم‌های دیگر هستند. قسمت اول انیمیشن سینمایی «من نفرت‌انگیز» زمانی بر پرده ظاهر شد که حال و هوای انیمیشن‌ها در حال تغییر بود. زمانی فرا رسیده بود که می‌شد در قالب داستان‌های ساده و شوخ و شنگ و البته اتو کشیده از شرورها هم دفاع کرد و از امکان تغییر آن‌ها گفت. این ایده به ویژه در فیلم‌های مورد علاقه‌ مخاطب کم سن و سال و انیمیشن‌ها اتفاقا حسابی جواب می‌دهد؛ چرا که باز گو کننده‌ داستان‌هایی اخلاقی است که برای آن‌ها جنبه‌ای آموزشی هم دارد.

در عین حال پس از اکران نسخه‌ اول، شخصیت اصلی داستان کمی از جذابیتش را از دست داد و اطرافیانش یا همان «مینیون‌ها» جذاب‌تر از کار درآمدند. همین موضوع باعث شد که اسپین آفی با محوریت آن‌ها ساخته شود و آن‌ها در نبود همان موجود شرور حالا اصلاح شده، صاحب قصه‌ خود شوند. بعد از آن فیلم حالا هالیوودنشینان تصمیم گرفته‌اند که سری به شخصیت اصلی مجموعه بزنند و یادآوری کنند که مینیون‌ها تحت حاکمیت چه کسی زندگی می‌کنند. حال این که آیا می‌توان این موجود اصلاح شده را دوست داشت یا نه، موضوع دیگری است. باید منتظر ماند و دید که می‌توان شاهد یکی از بهترین فیلم ‌های 2024 بود یا خیر.

در این مطلب به معرفی اجمالی بیست و هفت فیلم و انیمیشن که در لیست بهترین فیلم های 2024 قرار می گیرند پرداختیم. فیلم هایی که به زعم بسیاری از منتقدان و کارشناسان می توانند مخاطبان خوبی جذب کرده و گیشه خوبی نیز به دنبال داشته باشند. برخی از این فیلم ها تاکنون به نمایش درآمدند و برخی نیز در آینده به چرخه اکران اضافه خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی از نگاه مردم

فیلم های کمدی ایرانی که ارزش دیدن دارند