به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانه‌ای رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» با حضور محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری استان قزوین، مسعود حسنلو رئیس ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی، مسعود مهراد مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان صبح امروز ۱۵ آبان ماه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست مسعود مهراد مدیر دفتر هنر و سرگرمی حوزه هنری کودک و نوجوان با اشاره به این رویداد گفت: در گام اول محصولاتی در گروه سنی نوجوانان داریم که قصد داریم با استفاده از کنش‌گری مخاطب، آنها را وارد بحث بازی‌سازی کنیم. امروز دنیا، دنیای روایت‌هاست و این روایت‌ها مسأله‌ای است که نوجوانان به آن نیاز دارند.

وی بیان کرد: نوجوانان قرار است در آن رویداد نسبت به مفاهیم ملی و هویتی و محصولات رسانه‌ای و فرهنگی کنش‌گری داشته باشند به همین دلیل موضوعات رویداد نیز طوری انتخاب شده‌اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند.

در بخش دیگری از این نشست، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به جایگاه قصه در جامعه بیان کرد: هویت ما با قصه رشد پیدا می‌کند و در طول تاریخ مسئله قصه شکل‌های مختلفی داشته است. از قصه‌گوهای میدانی که در شهر قصه می‌گفتند شروع شده، به دوره کتابت رسیده و نویسنده‌ها قصه‌‌گوهای آن عصر شدند. پس از آن با توسعه تکنولوژی و فناوری قصه‌گویی به رسانه‌ها و فیلمسازان رسیده و مردم قصه‌های خودشان را در قاب سینما و تلویزیون دیدند.

بازی‌سازها قصه‌گوهای عصر ما شده‌اند

او ادامه داد: ما حالا به جایی رسیدیم که بازی سازها قصه‌گوهای عصر ما شده‌اند. امروز بیشتر از اینکه قصه‌ها را ببینند یا بشنوند، قصه‌ها را بازی می‌کنند و با تعامل تجربه زیستی آنها می‌شود. اگر در سده‌های قبل قصه هویت‌ساز بوده امروز قصه با کمک تکنولوژی و مفهوم بازی در حال رشد و توسعه است. از این جهت بازی و مقدمه آن یعنی بازی‌نامه‌نویسی مهمترین مسأله ما برای حل مسائل اجتماعی است. ما خیلی از مسائل اجتماعی امروز جامعه را با بازی می‎توانیم حل کنیم و به همین دلیل این مقوله در معاونت علمی برای ما اهمیت دارد.

بازی و توانایی حل مسئله

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی فناوری خاطرنشان کرد: از طرفی ما با جامعه‌ای پیچیده مواجهه هستیم که به یک سیاست‌گذاری پیچیده و دانش طراحی بازی و طراحی الگوهای پیچیده نیاز داریم. در لایه‎‌های کلان کسب و کارهای سراسر جهان به این موضوع توجه دولت‌ها قرار می‌گیرد. جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد کردند، با فرآیندهای طراحی بازی قابل مدیریت هستند. اگر زیرساخت نگاه حل مسأله را در کودکی ایجاد نکنیم در آینده نخبگانی که توانایی حل مسائل اجتماعی را دارند در جامعه نخواهند بود.

بازی در جامعه امروز مهم و حیاتی است

حسنلو با بیان اینکه بازی در هر جامعه‌ای حیاتی است، عنوان کرد: بازی در جامعه امروز مهم و حیاتی است و حداقل نیمی از جامعه ما هر روز نیم ساعت با مسئله بازی درگیر هستند و هویت یابی آنها از طریق بازی اتفاق می‌افتد. از این جهت بازیستا دست روی نقطه درستی گذاشته و می‌توانیم امیدوار به آینده روشنی برای کودکان و نوجوانان باشیم.

تربیت بازی‌نامه‌نویس مقدمه توسعه فناوری‌های اجتماعی است

او ادامه داد: کشف، پرورش و تبدیل این ایده به یک رویداد بزرگ به عهده حوزه هنری بوده است و ما نقش کوچکی در معاونت علمی داشتیم. به این جهت که حوزه بازی‌سازی و تربیت بازی‌نامه‌نویس را مقدمه توسعه فناوری‌های اجتماعی می‌دانیم و از این جهت در کنار دوستان قرار گرفتیم و همراهی مختصری داشتیم تا این مسیر را با سرعت و قدرت بیشتری طی کنیم. فهم اینکه بازی چه قالب و کارکردهایی در اجتماع دارد، مسأله اصلی این رویداد به حساب می‌آید.

بستر جمعی برای سرگرمی خانواده وجود ندارد

حسنلو با اشاره به اهمیت بسترهای خانوادگی که باعث تعامل اعضای یک خانواده می‌شود، گفت: یکی از مهمترین مسائل جامعه امروز این است که هیچ بستر جمعی برای سرگرمی خانواده وجود ندارد. شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما مواجهه مخاطب با پرده سینما است و هیچ تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد. ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستر سرگرمی خانوادگی است که جامعه ما به شدت به این حوزه نیاز دارد. اگر بتوانیم این فضاها را گسترش بدهیم که نقطه اول آن بازی‌نامه‌نویس هست، می‌توانیم فضاهای اوقات فراغت را در اجتماع توسعه بدهیم و آن را به کسب و کارهای پایدار تبدیل کنیم.

محمدرضا امامقلی رییس حوزه هنری استان قزوین که دبیرخانه رویداد بازیستا در این استان مستقر است، در ادامه نشست گفت: جای تأسف دارد که در آستانه رونمایی از یک رویداد با محور چهار هزار کودک در عرض یک ماه به شهادت رسیدند و متاسفانه جامعه جهانی نیز فعلا در حال محکوم کردن است.

وی بیان کرد: اگر امروز مهارت حل مسئله و تعامل را در کودکی تقویت کنیم قطعا در آینده موفق خواهند بود. بازی بازوی تربیت جوامع است و به دلیل فضایی که بازی ایجاد می‌کند، حتما تاثیرگذار خواهد بود. بازی به عنوان یکی از پرتراکنش‌ترین صنعت‌ها است و این به آن معنی است که در کشور خودمان در ابتدای تجربه نویی هستیم.

رییس حوزه هنری استان قزوین اظهار کرد: تجربه حل مسأله و تعامل و حل تعارض، تمربنش در بازی است و اگر جایگاه خودش را درست پیدا کند، می‌توانیم امیدوار به تحول آفرینی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خواهیم بود.

بازی‌سازی، پردرآمدترین صنعت دنیا

به گفته او، هدف اصلی بازیستا این است که نوجوانان ضمن یادگیری بازی‌سازی، نسبت به محصولات و اقتصاد آن نیز به دانش برسند، چراکه بازی‌سازی یک صنعت پردرآمد دنیاست.

امامقلی همچنین توضیح داد: در رویداد بازیستا، بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی محیطی، بخش‌های رویداد بازیستا است. همچنین موضوعات ایران من (بخش ملی)، قهرمان قوی (اساطیر شاهنامه، شهدا و فرماندهان را در بر می‌گیرد)، بخش آیین من (شامل موضوعات غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور است) و بخش ویژه (شامل پیشرفت و هیسطوری است) به صورت جزیی تولیدات را پدر بر می‌گیرند.

در پایان این نشست از پوستر این رویداد رونمایی شد.