به گزارش پلاتو هنر، نمایش «خروج» به کارگردانی مرتضی فروزان‌فر که از تاریخ 28 خرداد به روی صحنه رفته است، در روزهای پایانی خود تا تاریخ 11 تیر 1403 با بازی صحرا اسدالهی، مرتضی فروزان‌فر و وحید نیک‌راد میزبان مخاطبان هنر خواهد بود.

مرتضی فروزان‌فر کارگردان این اثر نمایشی درباره عناصر و بن‌مایه این اجرا در گفت‌وگو با خبرنگار پلاتو هنر گفت: به طور کلی ما نمی‌توانیم این نمایش را زیرمجموعه سبک بخصوصی قرار دهیم. چرا که در این اجرا من سعی کرده‌ام با تلفیق سبک‌های مختلف از رئال، سورئال و حتی سایکو به فرم کنونی نمایش دست پیدا کنم که فضای دراماتیک آن نیز بیشتر در فضای سایکو آن اتفاق می‌افتد.

او افزود: داستان این نمایش هول محور یک خانه‌ای در تهران و در نزدیکی کوهستان رخ می‌دهد که یک عروس و داماد به تازگی از خرمشهر به این خانه نقل مکان کرده‌اند. خانه‌ای که درب ورودی آن خراب است و هیچ‌گاه بسته نمی‌شود. در دیالوگ‌ها ما متوجه می‌شویم که نمایش دارد در یک روز تعطیل اتفاق می‌افتد. داستان کمی که پیش می‌رود ما متوجه می‌شویم که پسری که به عنوان داماد در این خانه با دختر زندگی می‌کند در واقع در حادثه زلزله‌ای در خرمشهر زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده است و این اتفاقات در خیال و رویای این دختر رخ می‌دهد.

فروزان‌فر ادامه داد: حرف اصلی این نمایش با مخاطب تنهایی است. همانطور که دو شخصیت اصلی این نمایش هر یک می‌خواهند از تنهایی خود بیرون بیایند، ولی هیچ کدام دلشان نمی‌خواهد جایگاه خود را ترک کند. دختر همواره با خود می‌گوید که کاش آن اتفاق نمی‌افتاد و تا من و علی (همسرش) از یک دیگر جدا نمی‌شدیم و پسر نیز می‌گوید که ای کاش همسرم با من اینجا بود.

این هنرمند با اشاره به اینکه سالن‌های دولتی در تمام برهه‌ها همیشه تا شیش سال آینده زمان خالی ندارند گفت: متاسفانه در حال حاضر سالن‌های خصوصی اگر بازیگر چهره و گیشه‌ای در نمایش حضور نداشته باشد به سختی می‌توان با آن‌ها زمان خالی برای اجرای آثار نمایشی را هماهنگ کرد. ما از چند نفر از این دوستان خواهش کردیم که کار را برای اجرا در سالن‌شان بازبینی کنند که خوشبختانه داوود نامور این ایده و فرم اجرا را پذیرفت.

کارگردان این نمایش در ادامه اذعان کرد: خوشبختانه تاکنون بازخوردهای مخاطبین بسیار رضایت‌بخش بود. کما اینکه بسیاری از دوستانی که کار را به شکل حرفه کاری خود دنبال کردند به ما می‌گفتند که چرا تبلیغاتمان به گونه‌ای است که انگار کار هیچ مخاطبی ندارد و هر شب با صندلی‌های خالی روی صحنه می‌رویم. متاسفانه ما بستر ویژه‌ای برای تبلیغات تئاتر نداریم. نمایش خروج تنها 15 شب به صورت محدود روی صحنه می‌رود و ما از ابتدای شروع اجرا اگر بخواهیم تبلیغات درستی انجام دهیم، تا اسم این نمایش بخواهد به گوش مخاطبان برسد احتمالا ما تنها بتوانیم دو شب آخر اجرا را با فروش کامل اجرا برویم. حجم اجراها در حال حاضر بسیار زیاد است و در این بین، تنها آثاری دیده می‌شوند که یک بلاگر و سلبریتی مشهوری در آن بازی کند. پیش از دو یا سه سال گذشته به تئاتر هیچ‌وقت انقدر تجاری و بیزینسی نگاه نمی‌شد که مخاطب بخواهد بلیط تئاتر بخرد تا بیاید و یک آدم مشهور را روی صحنه ببیند. در آثاری که من اجرا می‌کنم معمولا بیشتر روی این موضوع تمرکز دارم که شخصیت هنرمندی که برای اجرا انتخاب می‌شود، به فضای کار، نقش و کاراکتر بخورد و تنها از روی بیرینس و فروش بلیط به آن نگاه نشود.

فروزان‌فر افزود: از نظر من کارهای دانشجویی از جمله کارهایی هستند که زیر این سیاست فروش بلیط اول از همه مورد لطمه قرار می‌گیرند. دیگر اجراها که بازیگر و تهیه‌کننده شاخصی پشت آن هستند می‌توانند رضایت سالن‌ها را برای اجرا به دست بیاورند. اما دانشجویی که جویای نام است و با ایده‌های سرشار از دانشگاه به سمت تئاتر می‌آید زیر این فشارها سرکوب شده و دیگر میلی به تئاتر و نمایش ندارد، چرا که پیش از آنکه این دانشجو بخواهد اقدامی برای اجراهای خود بکند، این سالن‌ها از قبل برای اجرای افراد مشهور رزرو شده‌اند. با این وضع به نظر من امیدی به اصلاح این وضعیت نمی‌توان داشت. تنها راه نجات از این وضع این است که تهیه‌کنندگان خصوصی و دولتی به جای اختصاص بودجه برای اجراهای تالار وحدت و کاخ نیاوران و از این قبیل اجراها، برای احیای جشنواره‌های دانشجویی و اجرای دانشجویان فارغ‌التحصیل اقدامی انجام دهند.

نمایش خروج به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فروزان‌فر و تهیه‌کنندگی حامد اسلامی از تاریخ 28 خرداد روی صحنه رفته و تا تاریخ 11 تیر 1403 ساعت 18 در سالن نوفل لوشاتو میزبان مخاطبان تئاتر خواهد.

در این نمایش مرتضی فروزان فر، صحرا اسدالهی و وحید نیک‌راد به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به شهرام شاه‌حسینی (اهورا ایمان (خواننده)، آرش فتحی (آهنگساز)، حدیثه رجبی، فائقه شهرابی، الناز وکیلی و فرزانه رضایی‌فرد (گروه کارگردانی)، سعید یزدانی ( ( امیرحسین معصومی و امیر عقیلی (، دانیال بهلولی و امیر نعمتی (، ژانیا برزوپور  (حمید مهدیار ( نوید آغاز (روابط‌عمومی)، نگار امیری ( رضا جاویدی (

علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش می‌توانند از سایت تیوال برای خرید بلیط اقدام کنند.