به گزارش پلاتوهنر، نشست خبری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و آیین رونمایی از پوستر این جشنواره صبح امروز 24 دی ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در این مراسم که باحضور اصحاب رسانه برگزار شد، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، حامد سقائیان دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر و امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه از پوستر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به طراحی حامد مغروری رونمایی شد.

کاظم نظری در ابتدای برنامه گفت: از تمام دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم. به‌خاطر تلاششان دو هفته مانده به جشنواره تمام رویدادها و بخش‌های اصلی جشنواره مشخص هستند. امیدوارم جشنواره امسال بتواند به بهترین شکل خود برگزار شود.

امید، نشاط و همدلی، شعار جشنواره تئاتر فجر

در ادامه حامد سقائیان دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: از روزی که حکمم را دریافت کردم و به دبیرخانه رفتم جلسات متعددی برگزار شد. سیاست اصلی این جشنواره تثبیت و اشاعه ارزش‌های انقلابی، ملی و تاریخی است و با این رویکرد شعار «امید، نشاط و همدلی» را در نظر گرفتیم.

او ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر امسال 12 بخش دارد که 5 بخش آن جدید است. بخش مسابقه تئاتر ایران، دانشجویی، رادیو تئاتر، خیابانی، پژوهش، تئاتر بین‌الملل، هویت ملی، غزه، فراگیر، کارگاه آموزشی، نمایش‌های تلویزیونی و نمایشنامه‌نویسی.

سقائیان تصریح کرد: در بخش مسابقه تئاتر ایران، جشنواره با دو رویکرد متفاوت است، یا از طریق تازه‌های تولید آثار را نمایش می‌دهند و از طریق دیگر آثار اسپانسری است اما امسال در بخش مرور ما بنا داشتیم که نمایش‌های برگزیده که در طول سال اجرا شده را به جشنواره بیاوریم.

رقابت نمایش‌های دانشجویی

او افزود: در بخش دانشجویی که جزو بخش‌های اصلی فجر نیست، با مذاکرات ما و معاونت فرهنگی وزارت علوم، این بخش اضافه شد و امسال ۲۵ نمایش از بخش دانشجویی با هم رقابت می‌کنند.

سقائیان با اشاره به بخش خیابانی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: 33 نمایش برای حضور در بخش خیابانی این جشنواره انتخاب شد‌ه‌اند و در مکان‌های متفاوت شهر روی صحنه خواهند رفت.

او با اشاره به بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاتر فجر افزود: در بخش رادیو تئاتر نیز ۱۱ نمایش اجرا می‌شود که در ۳۰ دی ماه به پایان می‌رسد و در افتتاحیه جشنواره فجر جوایز آن اعطا خواهد شد.

او افزود: در بخش هویت ملی که داوری جداگانه دارد، آثار حول محور قهرمانانی همچون حاج قاسم سلیمانی، سید رضی و حتی آریوبرزن ساخته و بررسی می‌شود.

سقائیان گفت: بخش فراگیر به دلیل مسائل انسانی و توجه به قشر افراد دارای معلولیت جامعه برگزار شده است و داوری و اختتامیه جداگانه‌ای دارد.

نمایشنامه‌های جشنواره فجر به صورت یک کتاب منتشر می‌شوند

دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به آثار بخش نمایشنامه‌نویسی عنوان کرد: در این جشنواره از بخش نمایشنامه‌نویسی استقلال خوبی شد و حدود 379 اثر ارسال و 5 اثر منتخب شدند که جوایز نفیسی برای منتخبان در نظر گفته شده است، همچنین باقی نمایشنامه‌ها به صورت یک کتاب منتشر خواهند شد.

از جنبه آموزشی جشنواره فجر غفلت نخواهیم کرد

او ادامه داد: ما از جنبه آموزشی جشنواره فجر غفلت نخواهیم کرد برای همین کارگاه‌های مختلفی با حضور استادان تئاتر، درمورد تئاتر برگزار می‌شود، سایت جشنواره برای ثبت نام در کارگاه‌های آموزشی باز است و از حضور علاقه‌مندان استقبال می‌شود.

سقائیان خاطر نشان کرد: ۱۶۴۹ اثر در بخش‌های مختلف به دست ما رسیده که با توجه به فشردگی برنامه‌ها استقبال خوبی صورت گرفته است. امیدوارم جشنواره امسال با شعار «امید، نشاط و همدلی» در کنار ارائه هنر و نشاط مردم، روحیه همدلی و دوستی آنها را ارتقا ببخشد.

هیچ اتفاقی باعث تحول در تئاتر نشده است

کاظم نظری در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: تئاتر در این کشور به سختی کارش را پیش می‌برد، باید بررسی کرد که آیا بودجه ناچیز تئاتر جوابگوی خواست و نیاز تئاتر هست یا نه. در 43 سال گذشته یک سالن تئاتر یا کنفرانس اضافه نشده و هیچ اتفاقی باعث تحول در تئاتر نشده است.

امیرحسین شفیعی مدیر بخش اجرایی جشنواره تئاتر فجر نیز در سخنان خود مطرح کرد: ابتدا تشکر و قدردانی دارم از کسانی که در دوره‌های قبلی در جشنواره فجر حضور داشتند. امسال تلاش کردیم تا فعالیت‌های چهل و یک سال قبل را به نتیجه برسانیم. چهل و‌دومین جشنواره تئاتر فجر از ۲۷ دی ماه با بخش فراگیر، رادیو و تلویزیون در سالن سایه و سالن مشاهیر آغاز می‌شود و از مهدی شرفی پیشکسوت و تهیه‌کننده رادیو تقدیر می‌شود.

او ادامه داد: به نظر من یکی از بخش‌های مهم جشنواره بخش هویت ملی است که در آن شاهد ۱۴ اثر خواهیم بود ۵ اثر با موضوع حاج قاسم سلیمانی، ۹ نمایش در بخش غزه و ۶ نمایش به شکل مهمان حضور خواهند داشت که از نسل‌های مختلف تئاتر ایران هستند.

او افزود: در بخش دانشجویی نیز دو اثر با موضوع غزه تولید شده که واکنش دانشجویان را نسبت به این مسئله نشان می‌دهد.

۸ تماشاخانه میزبان تئاترهای جشنواره فجر خواهند بود

مدیر بخش اجرایی جشنواره تئاتر فجر در بخش دیگری از سخنانش گفت: در ایام جشنواره 14 سالن یعنی ۸ تماشاخانه میزبان تئاترهای جشنواره فجر خواهند بود.

شفیعی با اشاره به بودجه چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: به صراحت اعلام می‌کنم بودجه این جشنواره ۱۸ میلیارد است و درتلاشیم حداکثر این بودجه در اختیار هنرمندان قرار بگیرد.

از سامانه گیشه تئاتر رسما رونمایی می‌شود

او ادامه داد: مسئله مهم جشنواره تئاتر فجر هر سال، بحث فروش بلیط بوده است. امسال سامانه گیشه تئاتر رسما رونمایی خواهد شد. از روز چهارشنبه ۲۷ دی شرایط عرضه عمومی بلیت فراهم خواهد شد و متقاضیان از پنجشنبه می توانند بلیت‌های خود را از سامانه خریداری کنند. همچنین امسال چیزی به اسم کارت مهمان ویژه نخواهیم داشت و تمام مهمانان ویژه هستند. از این بابت خوشحالم زیرا وقتی تفاوت‌ها را می‌دیدم برایم اذیت کننده بود.

به گفته شفیعی بخش تئاتر خیابانی چهل و دومین جشنواره فجر از تاریخ ۲ بهمن فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، این بخش در محوطه فضای باز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگسرای رازی، مترو تئاترشهر، موزه عبرت، مترو ایوان انتظار میدان ولیعصر و محوطه مجموعه تئاترشهر برگزار خواهد شد.

در ادامه نشست، حامدسقایان در زمینه محتوای بخش هویت ملی گفت: امسال بخش حکیم نظامی گنجوی را بنابر تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم که متاسفانه آثار متقاضی کیفیت بالایی نداشتند اما یکی از آن‌ها را که نسبت به دیگر آثار بهتر بود، در جدول برنامه قرار دادیم.

دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخشی از گفته‎‌هایش به بهای ۵۰ درصد بلیت برای دانشجویان هم اشاره کرد.