به گزارش پلاتو هنر، نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» نوشته داود فتحعلی بیگی به کارگردانی علی طربی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی از 21 خرداد اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرده است و تا 15 تیر ساعت 19:30 میزبان علاقه‌مندان به نمایش‌های شادی‌بخش ایرانی است.

مهدی وثوقی در این نمایش دو نقش را ایفا می‌کند. او که آبان ماه سال گذشته با نمایش «مناظره وایادولید» به کارگردانی هوشمند هنرکار در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه بود و این روزها با نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» به صحنه موردعلاقه‌اش نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی بازگشته است؛ در مورد ویژگی‌های نقش اصلی‌اش گفت: قوام الدین نقش مثبتی است که فرازوفرودهای زیادی ندارد ولی من با رعایت شیوه اجرایی اثر که اساسش بر کمدی ایرانی است؛ سعی کردم تا جای ممکن این نقش را شیرین و جذاب ارائه بدهم.

او افزود: اجرای نقشی که مثبت است و تماشاگر هم با آن ارتباط برقرار می‌کند کار چندان دشواری نیست به شرط اینکه به بیراهه نرود و در راستای نمایش و شیوه اجرایی نمایش باشد.

وثوقی بزرگ‌ترین ویژگی نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» را ایرانی بودن آن عنوان کرد و توضیح داد: این نمایش اثری تخت حوضی است که داستان آن بر اساس حکایت زن پارسای عطار نیشابوری نوشته‌شده و استاد داوود فتحعلی بیگی به شیرینی این حکایت را در قالب سیاه‌بازی و نمایش‌های شادی‌آور ایرانی درآورده و اتفاقات درون قصه را به شکلی تلطیف کرده است که قابل اجرا و نمایشی باشد. تم اصلی نمایش هم گذشت و فداکاری است که این موضوع در آخر نمایش به‌خوبی به تماشاگر انتقال پیدا می‌کند. شنیده‌ام که بهرام بیضایی هم همین قصه را با نام «پرده نئی» نمایشی کرده است.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه هر هنرمندی در ابتدا باید فرهنگ و هنر موطن خودش را اشاعه بدهد و در حفظ و نگهداری‌اش کوشش کند، گفت: یک هنرمند در هر رشته‌ای باید حافظ و اشاعه دهنده هنرش برای نسل‌های بعدی خودش باشد و من هم با همین دغدغه مثل خیلی‌های دیگر انتخابم بازی در نمایش‌های ایرانی به‌خصوص نمایش‌های تخت حوضی نقالی پرده‌خوانی و تعزیه است چون حس می‌کنم این نوع نمایش‌ها آن‌طور که باید حمایت نمی‌شوند

مهدی وثوقی در پایان از مسئولین حوزه فرهنگ و هنر درخواست کرد که نمایش‌های آیینی را حمایت کنند و در زنده نگه‌داشتن نمایش‌های اصیل ایرانی همچون نقالی، سیاه‌بازی، پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی و تعزیه، نهایت تلاش خود را انجام بدهند.