به گزارش پلاتو هنر، «مانتکو در سرزمین پادشاهی» نمایشنامه‌ای به نویسندگی نلی‌مک کاسلین و با ترجمه‌ای از سیدحسین فدایی‌حسین با کارگردانی مهدی خجستگی است که اجرای آن برای گروه سنی کودک و نوجوان از هفتم فروردین همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی و با حضور مخاطبان ناشنوا در تالار هنر آغاز شد.

مهدی خجستگی، درباره داستان این نمایش به خبرنگار پلاتو هنر گفت: «من اعتقاد دارم هر اثر نمایشی باید یک پیامی برای مخاطب و تماشاگر داشته باشد تا مخاطب را به فکر فرو ببرد. موضوع اصلی نمایش «مانتکو در سرزمین پادشاهی» دروغ است، که عواقب و بدی‌های این رفتار را در انسان برای کودکان و نوجوانان در قالب نمایش اجرا می‌کنیم.»

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با ابراز خوشنودی از اجرای تئاتر در ایام نوروز و ماه رمضان گفت: «ما پیش از این تجربه اجرا در ایام نوروز را داشته‌ایم و اتفاق بسیار شیرینی برایمان بود. امسال روی صحنه رفتن کار ما با نوروز و ماه رمضان متقارن شده است که آن را هم به فال نیک می‌گیریم و با انرژی بیشتری اجرا می‌کنیم.»

فشارهای اقتصادی از تعداد مخاطبان تئاتر کاسته است

او درباره شرایط فعلی تئاتر در کشور گفت: «درحال حاضر به دلیل فشارهای اقتصادی مردم کمتر به تئاتر می‌رودند و تماشاگران تئاتر را کم کرده است که این اصلا خوب نیست. اما ما به عنوان هنرمند باید شرایط را بهتر کنیم؛ چون چاره‌ای نداریم. همه ما امیدواریم تا سالن‌های تئاتر به رونق خود برگردد و تماشاگران بتوانند از هنرمندان بیش از پیش حمایت کنند.»

مهدی خجستگی همچنین از حمایت‌های بخش مدیریتی تئاتر از اجراهای نمایشی گفت: «متاسفانه این گرانی‌های جامعه دست همه را بسته است. ما دوست داریم تا با متریال و لباس و دکور جذاب تری سراغ کودکان برویم ولی خب نمی‌شود و توقع داریم که حمایت‌ها از طرف اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران بیشتر شود تا ما بتوانیم بهترین شکل اجرا را برای کودکان و نوجوانان سرزمین به اجرا برسانیم.»

علیرضا نامدار، علی‌اصغر تقی‌پور، سمانه دلیر، فاطمه فرکی، سونیا جباری، هانیه زارعی و زینب رنجبری، بازیگران این نمایش هستند.

حمزه اقبالی (مشاور کارگردان)، سونیا جباری (دستیار کارگردان)، گروه «تئاتر کودک ببین»، ریحانه مطهری، روژین ستاری و روشنک کریمی (روابط عمومی)، حامد جهانبخش (آهنگساز)، مهدی خجستگی، رضا خانی (طراح صحنه)، کیوان ضیاپور (طراح نور)، مهدی خجستگی (طراح لباس)، فاطمه خجستگی (طراح پوستر و بروشور) و سمانه دلیر (منشی صحنه) دیگر عوامل این نمایش کودک هستند.

نمایش «مانتنکو در سرزمین پادشاهی» هر روز به‌جز شنبه‌ها ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۴۵ دقیقه و با قیمت بلیت ۴۰ هزار تومان در تالار هنر به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، خیابان ورزنده روی صحنه می‌رود.

علی کیهانی