به گزارش پلاتو هنر، موزه هنرهای معاصر تهران در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ تصاویری از تهران در سال ۵۷ از دریچه نگاه زنده‌یاد قربان خلیلی را روی دیوارهای خود به نمایش گذاشت.

قربان خلیلی در سال ۱۳۲۶ در محله خانی آباد قدیم، به دنیا آمد. برای کسب درآمد از ۱۴ سالگی تحصیلات را رها کرد و به دلیل علاقه به عکاسی در یک آتلیه مشغول به کار شد. در همین دوران که از اساتید خود شناخت انواع دوربین، ظهور نگاتیو، چاپ عکس و … را می آموخت، واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در تهران اتفاق افتاد. او که در شروع آموختن بود از این واقعه فقط عکس‌های شخصی گرفت و از آن عکس‌ها نیز چند فریم بیشتر برای امروز ما باقی نمانده است.

او از شهریور ۱۳۵۷ تا فروردین ۵۸ در بسیاری از اتفاقات مهم شرکت داشته و با تمام محدودیت‌های فنی و امنیتی توانست ۱۲۴۱ فریم عکس را ثبت کند.

در این نمایشگاه حدود ۶۰ فریم عکس‌ از این عکاس کمتر شناخته شده انقلاب ارائه شده است که یادآور روزهای پرشور و حرارت انقلاب ۵۷ هستند و حدود ۲۰ سال پیش توسط مجتبی کوچکی یافت شده و نسخه‌ای از آن‌ها در گنجینه خانه عکاسان نگهداری می‌شود.

روی دیوارهای موزه این روزها راهپیمایی‌های گسترده مردم، مبارزات تن به تن با گارد شاهنشاهی، شکستن مجسمه‌های محمدرضا شاه، خوشحالی مردم در کوچه خیابان، لحظه شلیک به مردم‌ و… نقش بسته است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه هنگام قدم زدن در موزه هنرهای معاصر تهران مشاهده مجسمه مردی است که فارغ از هیاهوی ایام عید و سکون و آرامش بازدیدکنندگان موزه، در حال قدم زدن است!

مجسمه «مرد در حال قدم زدن» یکی از دو اثر جاکومتی است که در گالری شماره یک جای گرفته است. مجسمه دیگر جاکومتی «زن ایستاده» نیز در کنار آن قرار دارد. این دو اثر برنزی پس از حدود پنج سال مجدد در فضای داخلی موزه جانمایی شدند و ازجمله آثار قابل توجه مخاطبان در این روزها هستند.

همزمان با بازگشت مجسمه‌های آلبرتو جاکومتی به فضای موزه، مجسمه ایلا هیلتونن به نام «آب زندگانی نیز در سالروز تولد یکصد سالگی‌اش در فضای داخلی موزه جای گرفت.

در این راستا «ماهی نارنجی» الکساندر کالدر نیز بعد از پنج سال مجدد بر فراز «ماده و فکر» هاراگوچی به پرواز درآمد.

اگر در ایام نوروز در تهران هستید و به مسافرت نرفته‌اید گالری‌گردی یکی از گزینه‌های مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت شما است.

موزه هنرهای معاصر تهران همه روزه به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در نشانی تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر میزبان مخاطبان است.

پلاتو هنر سعی دارد طی سلسه گزارش‌ها و گفتگوهایی به معرفی نمایشگاه‌هایی که در نوروز در معرض تماشا قرار دارند، بپردازد.