به گزارش پلاتو هنر، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت روز گذشته چهارشنبه 17 اسفندماه همزمان با میلاد با سعادت امام زمان (عج) روی ناو جنگی شهید رودکی در آب های خلیج فارس برگزار شد.

بخش اول این مراسم با اهدای جوایزی به خانواده توانایی به تجلیل از خانواده شهید رئیسعلی دلواری و حبیب والی‌نژاد تهیه کننده سینما اختصاص داشت. سپس گروه سرود تنگسیر سرودی درباره شهیدان رئیسعلی دلواری و نادر مهدوی اجرا کردند.

جلال غفاری‌قدیر دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: مراسم امروز یک اختتامیه نیست چراکه با جنس برگزاری جشنواره، می‌توانیماین مراسم را یک افتتاحیه قلمدادکنیم، و ما در جشنواره فیلم مقاومت زمینه هم‌گرایی و هم‌افزایی را ایجاد کرده‌ام لذا در آغاز راه هستیمو باید گفت تازه همدیگر را پیدا کرده‌ایم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اظهار کرد: شش دستاورد در این جشنواره هدف‌گذاری شده است که اولین دستاورد تحولدر رویکرد برگزاری جشنواره‌هایفیلم است. دستاورد دوم کشف و استعدادیابی و حمایت و شکل‌دهی به نسلی از فیلمسازان گفتمان گامدوم انقلاب اسلامی است. اکران سراسری فیلم مقاومت در ایران وجهان، کمک به ائتلاف فیلمسازان جریان مقاومت، طرح موضوعمقاومت در یک تراز بین‌المللی و طرح ایده صنعت فیلم مقاومت در برابر سینمای هالیود و سینمای غرب‌زده وشرق‌زده است، مطرح شد؛قطعا می‌توان این اختتامیه را شروعی برای تحقق این اهداف دانست.دبیر جشنواره پرداختن به متن و فیلمنامه در سینمای ایران ومقاومت را دغدغه این جشنواره دانست و گفت: متن ریشه در قصه و درام دارد که وابسته به شناخت لذا باید سینما را هدفمند کرد.

غفاری‌قدیر اقتدار امروز کشورمان در خلیج فارس را ناشی از درکی دانست که از سینما وجود دارد و ادامه داد: ما در جشنواره مقاومت از ایده سینمای شهید و شهادت، سینمای خلیح فارس و امید صادق، سینمای افول آمریکا و آزادی قدس و نابودی اسرائیل، سینمای زنان و جوانان و مقاومت و مقابله با امپریالیزم صحبت می‌کنیم که معتقدیم شعاری توخالی نیست بلکه از یک امکان صحبت می‌کنیم؛همان‌طوری که ژانر دفاع مقدس مهم‌ترین بخش هویت ماست.

او به گزارشی از روند جشنواره پرداخت و گفت: حضور آثاری در بخش‌های بلند، کوتاه و انیمشن با ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از ۴۰ کشورنشان دهنده آن است که ایده مقاومت یک ایدهجهان شمول برای سینماست. در بخش فیلمنامه در قالب‌های کوتاه، بلند و اقتباسی اتفاقات مهمی رخ داد که به‌نظر می‌رسد جشنواره در نگاهش برای ترویج ایده مقاومت بهموفقیت رسیده است و نوید اینکه سینمایمقاومت با حضور آثار بیشتر یک سینمای بهتر در برابر سینمای غرب‌زده باشد.

دبیر جشنواره ادامه داد: اکران شش روز در جشنواره در ۷۳۵ سانس و ۷۰۰ نقطه اکران مردمی اتفاق افتاده است و کارگاه‌های آموزشی در طول جشنواره برای تربیت نسل جدید فیلمسازان اتفاق افتاد. حضور فیلمسازان در جزیزه فارسی رقم خورد تا هرکشوری قصد عبور از خلیج فارس داشته باشد باید به زبان فارسی از ایران اجازه بگیرد. این جشنواره آغازی برای یک دوره ۱۰ ساله طراحی کرده است که نیازمند حمایت است.

بهروز افخمی نیز به‌عنوان رییس، بیانیه هیات داوران جشنواره را خواند که در آن آمده بود، این روزها سینمای مهندسی شده و هدایت شده غربگرا نفس‌های آخر. را می‌کشد و جشنواره‌های غرب از پا افتاده‌اند اما فیلمسازانی روشنفکرگرا هنوز به آن پایبند. با این حال، جشنواره مقاومت به دنبال سینمایی اصیل‌تر و شریف‌تر است و از صفحه گذاشتن بر سینما و چهره‌های زرد پرهیز می‌کند. بر این اساس، این دوره از جشنواره فیلم مقاومت بر آثار تولید شده با بودجه‌های اندک و کوتاه از شهرهای دور از پایتخت توجه داشته است. به این امید که در جشنواره‌های آینده ببینیم دوام آورده‌اند و باز هم از خود درخشش نشان می‌دهند.

در ادامه ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران نیز در سخنانی، تصویر، فیلم و هنر را سلاحی بسیار کارآمد توصیف کرد. برای نمونه اگر تصویر نبود، جنگ‌های ما در فلسطین طولانی‌تر می‌شد. بر همین اساس معتقدیم که رژیم صهیونیستی چه با انفجار ساختمان رسانه‌ها و چه با تک تیرانداز، از اهالی تصویر انتقام گرفت تا آنها را از عرصه نبردهای عصر جدید، به نفع خود حذف کند. این درحالی است که دوسوم رسانه‌های مهم جهان جزو ماشین تبلیغاتی آنهاست. ما امکانات آتها را نداریم اما با امکانات ساده مان و با تصویر بدون روتوش و مونتاژ آنها را شکست می‌دهیم.

در بخش بهترین پژوهش نقد، سیدمحمد سلیمانی تقدیر و شیرین زارع پور برگزیده این بخش شد.
افروز باوفا نیز در بخش پایان‌نامه تقدیر و امیرعباس محمدی فشارکی به‌عنوان برگزیده معرفی شد.

در بخش نسل روایت (جایزه شهید محسن حججی) نیز الناز سعادت دوست، حسین رسولی، سعید خیری، آراز جعفرپور، سروش کشاورز و آنیسا هراتی پور به عنوان برگزیده معرفی شدند.

در بخش چشم‌انداز فیلم‌های کوتاه با هزینه کم هم جمال احمدی و محمد علیزاده برگزیده شدند.
اما جایزه فیلم بلند اقتصادی (با هزینه کم) هم به محمدحسین حقیقت تعلق گرفت.
در بخش بهترین فیلم داستانی کوتاه نسل روایت اثری برگزیده نشد اما محمد مجیدپور برگزیده مستند کوتاه شد.

اما در بخش پویانمایی نسل روایت، معصومه عربخانی تقدیر و احمد حیدریان برگزیده شد.

جایزه امیدبخش ترین فیلم بخش نسل روایت هم به فاطمه قربانعلی اهداء شد.

در بخش جهان بدون اسراییل (جایزه شهید عماد مغنیه)، در قسمت مستند بلند، از احسان شادمانی و عامر شمالی تقدیر شد.
جایزه بهترین مستند بلند هم به عبدالرضا پناهی داده شد.
در قسمت فیلم کوتاه از مصطفی آقامحمدلو و فرهاد حاجس عباسی تقدیر شد و جایزه بهترین مستند کوتاه نیز به مسعود وهاج رسید.
در این بخش در قسمت پویانمایی احمد حیدریان برنده جایزه شد.

و اما در بخش دفاع مقدس (جایزه رسول ملاقلی‌پور) در قسمت پویانمایی سیدمحمد پیش‌نمازی برنده اعلام شد.
در قسمت بهترین مستند کوتاه نعمت‌الله سرگلزایی برگزیده شد و در قسمت بهترین فیلم داستانی کوتاه از محمد پایدار تقدیر و علی ثقفی برگزیده شد.
جایزه بهترین مستند نیمه بلند نیز به روح‌الله اکبری رسید. جایزه بهترین مستند این بخش نیز به محمد سلیمی راد اهداء شد.
در قسمت بهترین فیلمنامه فیلم بلند نیز هادی حجازی فر و ابراهیم امینی برای فیلم «موقعیت مهدی» برگزیده شدند و جایزه کارگردانی بهترین فیلم نیز به محمدحسین لطیفی برای فیلم «غریب» اهداء شد.

و در بخش اصلی (جایزه شهید قاسمی سلیمانی)، برگزیدگان به این شرح معرفی شدند:
جایزه بهترین مستند بلند: حسین الهام و سمیه ذاکری خطیر تقدیر شدند.
جایزه بهترین مستند نیمه بلند: مهدی آخوندزاده
جایزه بهترین فیلم داستانی کوتاه: میثم ملکی پور (حسین دارابی، تقدیر)
بهترین مستند کوتاه: نعمت‌الله سرگلزایی
بهترین پویانمایی: سیدمحسن پورمحسنی شکیب
جایزه بهترین سریال: زیاد علی (حارص القدس)

جایزه بهترین فیلم اول : لیلی عاج (سرهنگ ثریا)
جایزه بهترین جلوه‌های ویژه: حسن نجفی (دسته دختران)
جایزه بهترین فیلمبرداری: عبدالله عبدی نسب (غریب)
جایزه بهترین صدابرداری: روح‌الله حدپورسراج (موقعیت مهدی)
جایزه بهترین طراحی گریم: شهرام خلج (غریب)
جایزه بهترین طراحی صحنه: محسن خدابخشی (اتاقک گلی)

جایزه بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست (موقعیت مهدی)
جایزه بهترین بازیگر زن: ژاله صامتی (سرهنگ ثریا) و ژیلا شاهی (موقعیت مهدی، تقدیر)

جایزه بهترین بازیگر مرد: مهدی نصرتی (ضد)، تورج الوند (اتاقک گلی، تقدیر)
جایزه بهترین فیلمنامه: حسین تراب نژاد (ضد)
جایزه بهترین کارگردانی اول: محمد عسکری (اتاقک گلی)
جایزه بهترین کارگردانی: هادی حجازی فر (موقعیت مهدی).

جایزه تهیه‌کنندگی بهترین فیلم: حامد عنقا (غریب)
جایزه ویژه دبیر جشنواره: هادی محمدپور (های پاور)