اصغر فرهادی در گفت و گویی که به تازگی از او منتشر شده درباره پرونده حقوقی سرقت ایده فیلم «قهرمان» ، آینده فیلسمازی‌اش در ایران و شرایط جامعه نکات مهمی را مطرح کرده است.

به گزارش فیلم‌نیوز، در بخش‌هایی از این گفت‌وگو که ، اصغر فرهادی درباره اتهام‌هایی که به او وارد شده است گفته که وقتی در حال نهایی کردن تیتراژ «قهرمان» در فرانسه بوده قصد داشته نام آزاده مسیح‌زاده را در تیتراژ بیاورد اما به دلیل اشتباهی این اتفاق نیفتاده.

او توضیح داده: «منظور من از صحبت درباره این اتفاقات نیست که او (آزاده مسیح زاده) آدم خوبی نیست. من تمام فیلم‌هایم را درباره مبارزه بین خوبی و بدی ساخته‌ام، پس او را می‌فهمم. وقتی من هم جوان بودم، عاشق فیلم اولم بودم با اینکه خیلی فیلم خوبی نیست. اما در آن زمان باور داشتم این اثر مال من است. پس احساسش را راجع به مستندش درک می‌کنم.»

فرهادی نزدیک بودن اتفاق‌هایی که در این باره پشت سر گذاشته به سوژه‌ فیلم‌هایش را تایید کرده و گفته: «من درباره این اتفاقات هر روز نت نویسی می‌کنم. شاید حتی یک روز فیلمنامه‌ای درباره اش نوشتم. از یک طرف من شگفت زده شدم، اما از طرف دیگر خوشحالم چون حالا می‌توانم بگویم: بله فیلم های من واقع‌گرا هستند.»

او در بخشی از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده که از میان فیلم‌هایش آنهایی که در ایران ساخته آثار موثرتری برای ایرانی‌ها  هستند: «حقیقت این است که من انگار در یک دوراهی تصمیم‌گیری درباره اینکه چه کنم گیر افتاده‌ام. از یک طرف وقتی در ایران فیلم می‌سازم، آثارم به شدت موثرتر، قدرتمندتر و با اهمیت‌تر برای مردمم در ایران است. اما از سوی دیگر اگر من بمانم و در ایران فیلم بسازم انگار به نوعی وضعیت سیاسی را پذیرفته‌ام و این شرایط را نرمال جلوه داده‌ام، انگار که نسبت به آنها بی‌تفاوت هستم.»

فرهادی گفته که نامش در فهرست ممنوع‌الکارهای سینمای ایران است: «بخش‌های مختلفی از دولت با دستیاران و افراد نزدیک به من تماس گرفتند تا این پیام را به من برسانند.»

او گفته درحال حاضر یکی از سخت‌ترین لحظات احساسی‌ زندگی‌اش را می‌گذراند و نمی‌داند آیا باز هم می‌تواند پدر و مادر و همسر و فرزندش را ببیند یا نه.

فرهادی در پایان حرف‌هایش  را اینطور جمع بندی کرده و گفته :«من قبول دارم که مشکلاتی در شخصیتم دارم. من سفید یا سیاه نیستم، بلکه یک انسان خاکستری‌ام.»

این گفت وگو به نقل از «نیوریورکر» توسط رسانه «سینما دیلی» منتشر شده است.