به گزارش پلاتو هنر، ابزارهای تبدیل متن به ویدیو هوش مصنوعی این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها، می‌توان هوش مصنوعی «Sora» را نام برد که حتی امسال فیلم‌هایش به یک جشنواره راه پیدا کردند.

این ابزارها کاربردهای زیادی در فیلمسازی دارند؛ برای مثال، ساخت ویدیوهایی اولیه از صحنه یک فیلم، از مهم‌ترین کاربردهای ابزار تبدیل متن به ویدیو هستند. فیلمسازان می‌توانند با کمک این ابزارها، زاویه، نورپردازی و شات‌های مختلف را امتحان کنند تا در نهایت بهترین آن‌ها را انتخاب و حین فیلمبرداری اجرا کنند.

جذب سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و یا کمپانی‌ برای ساخت یک فیلم، مرحله سختی برای یک فیلمساز به شمار می‌آید. اما ابزارهای تبدیل متن به ویدیو هوش مصنوعی این فرآیند را راحت‌تر کرده‌اند. فیلمسازان می‌توانند با استفاده از ابزارهای تبدیل متن به ویدیو، فیلمی کوتاه از خلاصه فیلمنامه‌شان بسازند و آن را به سرمایه‌گذاران، تهیه‌کننده‌گان و کمپانی‌ها نشان‌ دهند تا شانس موفقیت خود را افزایش دهند.

این ابزارهای برای فیلمسازان تازه‌کار هم کاربردی است. آن‌ها می‌توانند با این ابزارها آزمون‌وخطا کنند و خود را برای کار در محیط حرفه‌ای آماده کنند.

در این گزارش قصد داریم سه ابزار تبدیل متن به ویدیو هوش مصنوعی معرفی کنیم.

1_ Runway

پلتفرم «Runway» می‌تواند هم عکس و هم متن را تبدیل به ویدیو کند. برای استفاده از ابزار تبدیل متن به ویدیو این هوش مصنوعی، کافی است توضیحی درباره آن‌چه در ذهن دارید، ارائه کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید تا «Runway» ویدیویی کوتاه برای شما بسازد.

ابزارهای تبدیل متن به ویدیو

برای ساخت ویدیو با عکس هم کافی است یک عکس به این پلتفرم بدهید و یک ویدیو تحویل بگیرید. حتی خودتان می‌توانید با کمک ابزارهای تصویرسازیِ «Runway»، عکس بسازید و سپس آن را تبدیل به ویدیو کنید. یکی از ویژگی‌های مهم ابزار تولید عکسِ «Runway» که پلتفرم‌های کمی این ویژگی را دارند، این است که شما می‌توانید با حدود 15 الی 30 عکس، هوش مصنوعی این پلتفرم را طبق میل خودتان آموزش دهید تا تصویرهای متفاوت‌تر و نزدیک‌تر به آنچه می‌خواهید، خلق کند.

این پلتفرم تنها محدود به ساخت ویدیو نیست و ابزارهایی هم در اختیارتان قرار می‌دهد تا کنترل بیشتری روی تولید خود داشته باشید؛ برای مثال، با استفاده از ابزار «Motion Brush» می‌توانید قسمت‌های دلخواه‌تان را متحرک کنید.

یا ابزار «Camera Control»، این امکان را به شما می‌دهد تا روی دوربین کنترل داشته باشید و زاویه و حرکت آن را انتخاب کنید.

با «Runway» می‌توانید حال‌وهوای ویدیو خود را نیز انتخاب کنید. این پلتفرم سبک‌های مختلفی ازجمله سینمایی، انیمه، و غیره ارائه می‌کند. اگر این پلتفرم سبک مورد نظرتان را نداشته باشد چه؟ نگران نباشید. شما می‌توانید سبک دلخواه‌تان را به این هوش مصنوعی آموزش دهید. برای این کار حداقل 15 و حداکثر 30 عکس که در سبکی یکسان هستند را به این پلتفرم می‌دهید و «Runway» ویژگی‌های آن را بررسی می‌کند و از این طریق، سبک مدنظر شما را می‌آموزد.

ابزارهای تبدیل متن به ویدیو

برخی از سبک‌هایی که این پلتفرم ارائه می‌کند

«Runway» ابزاری دارد که با کمک آن می‌توانید عناصر اضافی را از ویدیو خود حذف کنید. علاوه‌بر عناصر، شما می‌توانید پس‌زمینه را هم حذف یا تغییر دهید.

درنهایت هم ویدیو که بدون صدا نمی‌شود، می‌شود؟ این پلتفرم می‌تواند متن نریشن شما را بخواند و آن را در ویدیو به کار گیرد.

آیا «Runway» رایگان است؟

نوبتی هم که باشد، نوبت مسائل مالی است. امکان استفاده رایگان از این هوش مصنوعی وجود دارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید به همه امکانات آن دسترسی داشته باشید و از لحاظ کمی و کیفی نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهید شد.

این پلتفرم سه بسته‌ «استاندارد»، «حرفه‌ای» و «نامحدود» ارائه می‌کند که هزینه ماهانه آن‌ها به ترتیب 12 دلار، 28 دلار و 76 دلار است.

«Runway» بسته‌ای مخصوص استودیوهای بزرگ و حرفه‌ای نیز دارد که برای تهیه و اطلاع از قیمت آن، باید با کمپانی سازنده آن در ارتباط باشید.

2_ Filmora

با اپلیکیشن «Filmora»، علاوه‌بر ساخت ویدیو، می‌توانید موسیقی هم برای ویدیوتان بسازید اما برای استفاده از امکانات آن، ابتدا باید اپلیکیشن «Filmora» را روی ویندوز یا مک نصب کنید.

ابزارهای تبدیل متن به ویدیو

سپس وارد بخش «تبدیل متن به ویدیو» شوید، پرامپت خود را بنویسید و ویدیوتان را تحویل بگیرید. پس از اتمام تولید ویدیو، شما امکان ویرایش آن را نیز دارید. با کمک «Filmora»، حتی انیمیشن هم می‌توانید بسازید.

برای ساخت موسیقی هم کافی است به بخش «AI Music Generator» بروید، یک سری تنظیمات مانند مشخ کردن سبک و غیره را انجام دهید و در نهایت یک قطعه تحویل بگیرید. در این بخش هم  ویرایش خروجی امکان‌پذیر است.

آیا «Filmora» رایگان است؟

«Filmora»، اپلیکیشنی تخصصی برای ساخت ویدیو است که ابزارهای دیگری مانند تبدیل متن به صدا، ترجمه، ویرایش ویدیو، تولید تصویر و غیره را به کاربران ارائه می‌کند. برای استفاده از این اپ باید اشتراک تهیه کنید. پیش از تهیه اشتراک نیز می‌توانید تا 7 روز از این اپ به صورت رایگان استفاده کنید.

3_ Pika

«Pika»، پلتفرمی است که ایده‌های شما را به حرکت در می‌آورد. به سه روش می‌توان در این پلتفرم ویدیو ساخت. روش اول، تبدیل متن به ویدیو است. در این روش درست مانند دیگر پلتفرم‌ها، پرامپتی که شما می‌دهید به ویدیو تبدیل می‌شود.

ابزارهای تبدیل متن به ویدیو

تبدیل عکس به ویدیو، روش دوم تولید ویدیو است. کافی است تا عکسی را که می‌خواهید در این پلتفرم بارگذاری کنید تا «Pika» آن را متحرک کند.

روش سوم که شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد، تبدیل ویدیو به ویدیو است. در این روش، شما می‌توانید یک ویدیو در این پلتفرم بارگذاری کنید و سپس، با کمک هوش مصنوعی تغییراتی در آن ایجاد کنید؛ برای مثال لوکیشین را کاملا عوض کنید یا ویدیو را از واقع‌گرایانه به پویانمایی تغییر دهید.

«Pika» هم مانند دیگر پلتفرم‌ها، ابزارهای جانبی دیگری هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها، «ویرایش ناحیه‌ای» است. برای مثال، فرض کنید که در ویدیوتان  پسربچه‌ای دارید که یک تی‌شرت مشکی‌رنگ یقه گرد تنش است. با کمک ابزار «ویرایش ناحیه‌ای»، می‌توانید این تی‌شرت را به پیراهنی قرمزرنگ با راه‌راه‌های سفید و دکمه‌های مشکی تغییر دهید!

آیا «Pika» رایگان است؟

بله. می‌توانید به صورت رایگان از «Pika» استفاده کنید اما برای تولیدات حرفه‌ای‌تر و دسترسی راحت‌تر، بهتر است که بسته‌هایی را که ارائه می‌‌کند، خریداری کنید.

در پایان…

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به طور چشمگیری هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و به ما در صرفه‌جویی در وقت کمک شایانی می‌کنند. ابزارهای متعددی برای ساخت ویدیو وجود دارند و ما در این گزارش سعی کردیم تا سه ابزاری که حرفه‌ای تر هستند را معرفی کنیم.

پیش از این هم هوش مصنوعی‌های مناسب برای طراحی استوری‌بورد، ساخت تصویر و نوشتن را معرفی کرده بودیم. «Deep Dream» و «GuaGAN» هم ازجمله ابزارهای خلق تصویر هستند که در گزارشی جداگانه آن‌ها را معرفی کردیم.

فاطمه زهرا معصومی