به گزارش پلاتو هنر، توانمندی‌های هوش مصنوعی باعث شده تا این روزها هنرمندان زیادی در هر شاخه هنری با کمک ای آی اثر هنری خلق کنند. این هنرمندان موقع توصیف تجربه کاری‌شان با هوش مصنوعی، عمدتا به «تسریع فرایند خلق اثر»، «ارائه ایده‌های جدید»، «کاهش هزینه‌ها» و غیره اشاره می‌کنند. در این گزارش قصد داریم تا تعدادی از ابزارهای هوش مصنوعی را که برای خلق تصویر هستند، معرفی کنیم.

چگونه از این ابزارها استفاده کنیم؟

پیش از معرفی ابزارها، لازم است کمی درباره نحوه استفاده از آنها بدانید. برای استفاده از این ابزارها، شما باید به آنها پرامپت (دستور) متنی بدهید. یعنی تصویر مدنظرتان را در قالب یک متن کوتاه برای هوش مصنوعی توصیف کنید. البته، کار به همین سادگی نیست و گاهی هوش مصنوعی منظور شما را درست متوجه نمی‌شود و شما مجبور می‌شوید جمله‌بندی و کلمات مختلف را امتحان کنید تا در نهایت به خروجی مدنظرتان برسید.

در گزارشی که قبلا منتشر کردیم، یکی از هنرمندان پرامپت‌نویسی را این‌گونه توصیف کرده بود: «این فرآیند را با یک جمله اولیه شروع می‌کنم و بعد کلماتی را از آن کم و زیاد می‌کنم تا آن چیزی که در ذهنم هست را بهتر بیان کند. جمله‌های متفاوتی را امتحان می‌کنم و معمولا این حس به من دست می‌دهد که شاید کلمات خوبی را انتخاب نکردم. همین باعث می‌شود که تجدیدنظر کنم و به کلمات متفاوت‌تری فکر کنم.»

یا در گزارشی دیگر، هنرمندی درباره فرایند خلق اثر هنری با هوش مصنوعی عنوان کرده بود: «پذیرش بن‌بست‌های این مسیر خیلی مهم است زیرا زیربنای رشد کردن را فراهم می‌کند و همین من را به کشف قلمروهای ناشناخته در این فرایند مبتنی بر هوش مصنوعی سوق می‌دهد؛ فرایندی که به طور قابل توجهی از مدیوم‌های قبلی هنر متفاوت است. این فرایند فقط شامل استفاده از قلمو برای خلق چیزی نیست، بلکه باید یک ماشین را وا داشت تا از قلمویی که وجود خارجی ندارد، استفاده کند، آن هم از طریق برقراری ارتباط به زبانی که هر دو همچنان در حال یاد گرفتن هستیم.»

در ادامه می‌توانید با ابزارهایی که معرفی کردیم، آشنا شوید.

میدجرنی (Midjourney AI)

Midjourney AI یکی از محبوب‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی در میان هنرمندان است. شما می‌توانید با دادن یک پرامپت متنی به این ابزار، تصاویری با کیفیت بالا خلق کنید. بسیاری از ابزارهای تولید تصویری که بر پایه هوش مصنوعی هستند امکان ویرایش تصویر تولید شده را به شما نمی‌دهند اما در Midjourney AI خبری از این دست محدودیت‌ها نیست و شما به راحتی می‌توانید روشنایی، کنتراست و اشباع رنگ تصویرتان را ویرایش کنید.

تصویر زیر نتیجه این پرامپت است:

«ماهی سالمون تکه‌تکه شده خوشمزه به همراه برنج و سبزیجات، عکاسی، جزئیات زیاد، کاملا واقع‌گرایانهCanon EF 35mm ،HD ،HDR ، 8K ،f1.8»

ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی

مزایای میدجرنی:

  • تصاویر کیفیت بالا
  • نتایج خوب

معایب میدجرنی:

  • فقط از طریق دیسکورد قابل استفاده است
  • نتایج به صورت پیش فرض در معرض دید بقیه کاربران است

اِستِیبِل دیفیوژن (Stable Diffusion)

توصیف تصویری که در ذهنتان دارید، آن هم از طریق کلمات به یک ابزار هوش مصنوعی، شاید کار چندان راحتی نباشد اما اگر بتوانید برای تکمیل توصیفات خود از تصویر هم استفاده کنید، آن‌وقت چه؟ خبر خوش این است که با کمک Stable Diffusion  این کار ممکن است!

Stable Diffusion که به «دریم استودیو» (Dream Studio) هم معروف است، یکی دیگر از ابزارهای تبدیل متن به تصویر هوش مصنوعی است. شما برای خلق تصویر مدنظرتان می‌توانید هم از پرامپت متنی و هم عکس استفاده کنید.

ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی

پرامپت: تصویر یک سگ با موی سفید و گوش‌های قهوه‌ای، واقع‌گرایانه

برای مثال، همان طور که در عکس بالا می‌بینید، تصویر نهایی با ترکیب عکس و پرامپت خلق شده است.

با کمک این ابزار می‌توانید عکس، تصویرسازی، مدل‌های سه بعدی، لوگو و هر تصویری که فکرش را می‌کنید، خلق کنید.

تصویر زیر نتیجه این پرامپت است:

«تصویرسازی از دو عدد سیب‌زمینی بامزه در حال لذت بردن از یک روز آفتابی»

ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی

Craiyon

اگر نمی‌خواهید برای استفاده از ابزارهای تولید تصویر هوش مصنوعی هزینه کنید، Craiyon مخصوص شما است. استفاده از این ابزار کاملا رایگان است و هیچ محدودیتی برای تعداد تصاویری که تولید می‌کنید، وجود ندارد.

مزایا:

  • کاملا رایگان است
  • نیازی به ثبت نام ندارد
  • کار با آن راحت است

معایب:

  • بعضی اوقات تصاویر از شکل افتاده می‌سازد
  • سرعت پایینی دارد

تصویری که در ادامه می‌بینید با این پرامپت و با این ابزار خلق شده است:

«نمای شهر پاریس در شب، با چراغ‌های روشن برج ایفل، به سبک چرخشی و ستاره‌ای نقاشی «شب پرستاره» اثر ونسان ون‌گوگ»

دال-ایی2 (DALL-E 2)

این ابزار هوش مصنوعی در کمتر از چند ثانیه براساس پرامپت متنی‌ای که به آن می‌دهید، چهار تصویر متفاوت برایتان خلق می‌کند.

مزایا:

  • سریع و ساده است

معایب

  • رایگان نیست

دال‌-ایی2 تصویر زیر را با این پرامپت خلق کرده است:

«عکس یک گربه نارنجی که یک کلاه بِره قرمز به سر دارد و کنار برج ایفل نشسته است. در پس‌زمینه مردم را هم می‌توان دید.»

چند نکته که در پایان باید به یاد داشته باشید

این‌ها تعدادی از ابزارهای هنری و محبوب هوش مصنوعی هستند که می‌توانید هنگام خلق اثر هنری‌تان از آنها کمک بگیرید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که این ابزارها مانند هر ابزار دیگری دارای محدودیت‌‌هایی هستند و قرار است که کار شما را آسان‌تر کنند نه اینکه تمام کار را برای شما انجام دهند.

همچنین، بهتر است مدتی این ابزارها را امتحان کنید و در نهایت ابزاری که بیش‌ترین کمک را به شما در راه رسیدن به اهداف‌تان می‌کند، انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: