پلاتو هنر

«انسان و صحرا» تاریخ‌ساز شد
اولین فیلم واقعیت مجازی‌ در جشنواره کن

به گزارش پلاتو هنر، دهم آپریل 2024 برابر با بیست‌ودوم فروردین بود که جشنواره کن خبر از اضافه کردن بخش جدیدی به نام «بخش رقابتی آثار فراگیر» را داد. در این بخش قرار است 8 پروژه واقعیت مجازی انتخاب و برای بردن جایزه «بهترین اثر فراگیر» با یکدیگر رقابت کنند.

این اولین باری نیست که آثار واقعیت مجازی در جشنواره کن به نمایش درمی‌آیند.

سال 2017، الخاندرو گونسالس اینیاریتو با فیلم کوتاه «انسان و صحرا» اولین فیلم واقعیت مجازی‌ را در جشنواره کن به نمایش درآورد که در سینما تاریخ‌ساز شد.

الخاندرو گونسالس اینیاریتو

اینیاریتو فیلمساز برجسته مکزیکی

الخاندرو گونسالس اینیاریتو، فیلمنامه‌نویس و کارگردان مکزیکی است. این فیلمساز دو سال متوالی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌های «بردمن»(2014) و «بازگشته»(2015) شده است.

«عشق سگی»(2000)، «21 گرم»(2003)، «بابل»(2006)، «بیوتیفول»(2010)، «بردمن»(2014)، «بازگشته»(2015) و «باردو»(2022) از مهم‌ترین فیلم‌های این فیلمساز هستند.

الخاندرو گونسالس اینیاریتو جوایز زیادی ازجمله 3 گلدن گلوب و 3 جایزه بفتا در کارنامه هنری خود دارد.

«انسان و صحرا» روایتی از زندگی سخت مهاجرین

«انسان و صحرا» فیلم واقعیت مجازی 7 دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو است.

داستان این فیلم درباره مهاجران مکزیکی است که قصد دارند از مرز رد شوند و وارد ایالات متحده آمریکا شوند. برای نوشتن فیلمنامه این اثر، او با تعداد زیادی از مهاجرین و پناهنده‌های مکزیکی گفت‌وگو کرده و براساس تجربه آن‌ها این فیلمنامه را نوشته است. او درباره تجربه‌های این مهاجران عنوان کرده بود: «داستان زندگی آن‌ها من را تحت‌ تاثیر قرار داد. با وجود سختی‌هایی که پشت سر گذاشته بودند و شرایط ناگواری که دارند، روح‌شان همچنان سرشار از امید است تا سرنوشت نامعلومی که در انتظارشان هست را شکست دهند.»

این فیلمساز مکزیکی، فیلم کوتاه خود را در موزه هنر شهر لس آنجلس نیز به نمایش گذاشته بود و در بیانیه خود در رابطه با بازیگران این فیلم عنوان کرده بود که «هیچ بازیگری در این فیلم حضور ندارد» و تمامی نقش‌ها توسط خود مهاجرین ایفا شده است و «حتی بعضی از لباس‌هایی که آن‌ها به تن دارند، [دقیقا] همان‌ لباس‌هایی هستند که موقع عبور از مرز به تن داشتند.»

الخاندرو گونسالس اینیاریتو

این فیلم که بازنمایی تجربه مهاجران است، به مدت ده روز در جشنواره کن به نمایش گذاشته شد و هر بار تنها یک نفر می‌توانست وارد دنیای این فیلم شود. مخاطب ابتدا وارد یک سلول مانند سلول‌هایی که ماموران مرزی استفاده می‌کنند، می‌شد و در آنجا، جوراب و کفش خود را در می‌آورد. با به صدا درآمدن زنگ هشدار، او وارد اتاق تاریکی می‌شد که سرتاسر زمین آن، پوشیده از شن بود. در آن‌جا، یک نفر کوله پشتی‌ای به همراه عینک‌ واقعیت مجازی و هدفون به مخاطب می‌داد و او می‌توانست آزادانه برای خودش بچرخد.

با شروع فیلم، مخاطب ناگهان در صحرایی در مرز مکزیک قرار می‌گرفت که امانوئل لابِزکی تصویربرداری کرده بود. بعد از گذشت چند ثانیه، او به گروهی مهاجر مشتکل از زن و مرد، کودک و پسربچه‌ای که بیش از 10 سال ندارد، برمی‌خورد که درصدد عبور از مرز برای زندگی بهتر بودند. سپس، تاریکی با نور کورکننده ماشین‌های مرزبانان شکسته می‌شد و با نشانه‌گرفتن تفنگ‌های‌شان به سمت مهاجرین و مخاطب، آن‌ها را دستگیر می‌کردند.

علاوه‌بر به نمایش درآمدن در جشنواره کن، در سال 2018، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، اسکار دستاورد ویژه را به این فیلم اهدا کرد.

الخاندرو گونسالس اینیاریتو

در ادامه ویدیو کوتاهی از نحوه ساخت فیلم «انسان و صحرا» را ببینید.

فاطمه زهرا معصومی

بیشتر بخوانید:

ارسال نظر

1 × 5 =