پلاتو هنر


ابزار Sora، یک فرصت و تهدید برای فیلمسازان

شرکت OpenAI از جدیدترین ابزار هوش مصنوعی مولد خود به نام Sora رونمایی کرد. این ابزار می‌تواند ویدئوهای پر جزئیات و واقع‌گرایانه خلق کند.

به گزارش پلاتو هنر، شرکت OpenAI از جدیدترین ابزار هوش مصنوعی مولد خود به نام «سورا» (Sora) رونمایی کرد. این ابزار می‌تواند ویدئوهای یک دقیقه‌ای با واقع‌نمایی بالا تولید کند.

Sora می‌تواند ظرف چند دقیقه، ویدئوهایی با صحنه‌های پیچیده، شخصیت‌های زیاد، نماهای متفاوت و جزئیات دقیق تولید کند. شرکت OpenAI در صفحه ایکس خود ویدئویی که با این ابزار ساخته بود را به همراه پرامپتی که به آن داد بود، منتشر کرد. پرامپت آن ویدئو به این شرح است: «تریلر یک فیلم درباره ماجراجویی یک مرد فضانورد 30 ساله که کلاه کاسکت قرمز بافته شده به سر دارد، آسمان آبی، صحرای نمک، سبک سینمایی، فیلمبرداری با دوربین 35 میلی متری، رنگ‌های روشن»

این ویدئو نتیجه آن پرامپت است:

ابزارهای زیادی وجود دارند که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و برای ساخت ویدئو به کار می‌روند اما سیستم OpenAI نشان‌دهنده رشد سریع این فناوری و پتانسیل‌های آن برای تحت‌تاثیر قرار دادن مشاغل است.

نشریه هالیوود ریپورتر طی گزارشی اعلام کرد که در ماه ژانویه، مطالعه‌ای با حضور 300 تن از مدیران هالیوود صورت گرفت و سه چهارم آن‌ها عنوان کردند که ابزارها هوش مصنوعی به حذف و کاهش مشاغل در شرکت‌های‌شان می‌انجامند. براساس این مطالعه، تا سه سال آینده، نزدیک 204,000 موقعیت شغلی شدیدا تحت‌تاثیر هوش مصنوعی و ابزارهای آن قرار خواهند گرفت.

در این مطالعه همچنین مطرح شد که اگر این فناوری به رشد خود ادامه دهد، مهندسین صدا، صدا پیشگان و طراحان کانسپت در معرض بیشترین خطر جابه‌جایی با هوش مصنوعی قرار دارند. جلوه‌های بصری و دیگر کارهای مربوط به بخش پساتولید فیلم نیز به همان مقدار در معرض تهدید قرار دارند.

کارلا اُرتیز طراح کانسپت بعضی از فیلم‌های کمپانی مارول گفت: «این مشخصا یک زنگ خطر برای اتحادیه‌ها و هر متخصصی با هر توانایی است. این نشان می‌دهد که این فناوری اینجا است تا با ما رقابت کند. این تنها قدم اول است.» او با اشاره به این‌که از هوش مصنوعی مولد دارد در ساخت پروژه‌ها استفاده می‌شود، مطرح کرد: «هوش مصنوعی صنعت ما را از بین خواهد برد.»

رید ساسِن طراح کانسپت فیلم‌های «عطش مبارزه»، «تبدیل شوندگان: آخرین شوالیه» و «پادشاه زن» گفت: «من شنیدم خیلی‌ از مردم تصمیم دارند که فیلمسازی را ترک کنند. من دارم فکر می‌کنم که اگر دیگر نتوانم از طریق این کار پول دربیاورم، در چه شغلی می‌توانم مشغول به کار شوم.»

بیشتر هوش مصنوعی‌های مولدی که برای تولید ویدئو به کار می‌روند، محدودیت‌هایی برای مدت زمان ویدئو دارند و اکثرا در ساخت صحنه‌های واقع‌گرایانه مشکل دارند. مزیت ابزار Sora نسبت به دیگر ابزارها این است که می‌تواند با پیروی از پرامپت کاربر، ویدئوهای یک دقیقه، واقع‌گرایانه، منسجم و با کیفیت بصری بالا تولید کند. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا نماها و ترکیب‌بندی آن‌ها را تغییر دهند.

با این وجود، این ابزار ضعف‌هایی هم دارد. یکی از ویدئوهایی که با این ابزار ساخته شده است، ویدئو زنی است که در خیابان توکیو مشغول قدم زدن است. این ویدئو را ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

خود شرکت OpenAI هم به ضعف‌های این ابزار اعتراف کرده است. این شرکت در بیانیه معرفی ابزار Sora عنوان کرد: «مدل فعلی دارای نواقصی است. «سورا» ممکن است در شبیه‌سازی دقیق فیزیکِ صحنه‌های پیچیده ناتوان باشد.» شرکت OpenAI همچنین اعلام کرد که این ابزار ممکن است برخی از روابط علت و معلولی را درک نکند.

درحال حاضر، فقط برخی از متخصصین، طراحان و فیلمسازان به ابزار Sora دسترسی دارند تا بتوانند آن را ارزیابی کنند و این ابزار فعلا در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: