به گزارش پلاتو هنر، فیلم سینمایی «پیانوی بزرگ» محصول سال 2013 کشور اسپانیا است که بازگشت تام سلزنیک یک جوان پیانیست را به صحنه پس از ماه ها و سال ها تمرین روایت می‌کند.

این نوازنده قرار است با اجرای قطعات سخت و بدقلق بهترین اجرای زندگی‌اش را داشته باشد. این در صورتی است که ماه ها پیش با فالش نواختن (نواختن نت اشتباه) قطعه «لاسینکت» ملقب به قطعه «غیرقابل اجرا» اعتماد به نفس خود را برای اجرا را از دست داده بود. اما این بار گروه سمفونیک «اف سی اُ» فرصتی است برای او تا اشتباه خود را جبران کند.

تام سلزنیک گمان می‌کند، نمی‌تواند چارت موسیقی را بدون اینکه اشتباهی داشته باشد، اجرا کند. در صورتی که او سریع‌ترین انگشت ها را بین پیانیست‌های دنیا دارد و تنها استرس و دلهره باعث می‌شود تام تمرکز خود را از دست بدهد.

تام سلزنیک قرار است برنامه خود را با اجرای قطعه سانز ارکستان شروع کند و با قطعه طوفان بتهوون به اتمام برساند. او با وجود غلبه به استرس خود روی صحنه می‌رود. پس از لحظاتی در حین اجرا روی چارت نت های موسیقی متوجه پیام های تهدیدآمیزی می‌شود که اگر نت‌های موسیقی اشتباه را بنوازد، خود و یا همسرش مورد اصابت گلوگه قرار می‌گیرند درنتیجه نگاه تام در طول اجرا مدام به دنبال شخصی است که تهدیدش کرده است. با وجود همه‌‌ تنش‌ها او اجرای خود را به خوبی پشت سرمی‌گذارد اما این‌بار با خواسته جدیدی از قاتل خود روبه‌رو می‌شود‌.

این نوازنده این بار مجبور می‌شود به جای اجرای «طوفان» بتهوون، قطعه «غیرقابل اجرا» را اجرا کند. این درحالی است که پیش از اجرا نت های موسیقی این قطعه را به دلیل خاطره ناخوشایندی که از آن داشته، دور انداخته است و در شرایطی قرار می‌گیرد که باید نت ها را از حفظ بنوازد. شاید این موقعیتی است که استعداد خود را پیدا کند. او چطور می‌تواند با ترس‌های خود روبه‌رو شود؟ آیا او می‌تواند این قطعه غیرقابل اجرا را به درستی و بدون هیچ نقصی اجرا کند؟

در ادامه انتظار می‌رود تام سلزنیک با یک اجرای کامل و بی‌نقص به این داستان خاتمه دهد اما این نوازنده از عدم آگاهی مخاطبان خود نسبت به اجرای کلاسیک و این قطعه پرچالش استفاده می‌کند و آخرین نت ها را آنطور که دلش می‌خواهد اجرا می‌کند نه آنطور که در واقعیت است. تام سلزنیک حتی در قسمتی از اجرا تا حدی تحت فشار قرار می‌گیرد که نت ها را رها کرده و به دنبال قاتل خود می‌رود.

داستان یک پیانوی باشکوه

آنچه در طول داستان به چشم می‌خورد یک پیانوی باشکوه است که به این اجرای کلاسیک اعتبار می‌بخشد. این پیانو اولین باری است که روی صحنه قرار‌ می‌گیرد و قرار است پس از پایان اجرا به سوئد فرستاده شود. در این فیلم سینمایی ظرافت های یک پیانو مخاطب را به وجد می‌آورد. این هیجان از تیتراژ این فیلم تا پایان داستان همراه بیننده است.

در این میان آنچه می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر کند این است که چرا درست نواختن نت های موسیقی برای شخصی که تام سلزنیک را تهدید می‌کند، اهمیت دارد و به چه دلیلی هویت این شخص در طول داستان نامشخص می‌ماند؟ آیا این شخص بی‌هویت می‌خواهد تام با ترس های خود روبه‌رو شود و به توانایی های خود ایمان بیاورد و یا صرفا به یک اجرای بی نقص اهمیت می‌دهد؟

این فیلم سینمایی توسط ائوخنیو میرا کارگردانی و اوناش مِـندیا نوشته شده است. در این فیلم بازیگرانی چون الیجاه وود، آلن لیچ، دی والاس، جان کیوساک، کری بیشی و تامسین اجرتون به ایفای نقش پرداخته‌اند. موسیقی این داستان سینمایی توسط بیکتور رِیـِس ساخته شده است.

«پیانوی بزرگ» در MIDB امتیاز 5.9/10 و توسط منتقدان 77 درصد امتیاز کسب کرده‌ است.

قصه‌ای آمیخته با ترس و موسیقی

«پیانوی بزرگ» یک تریلر اسپانیایی فوق‌العاده با ایده فیلمنامه‌ای جذاب است. قصه این فیلم در مورد لحظاتی پرتنش و ملتهب قبل از اجرای یک پیانیست است که متوجه می‌شود که اگر نتواند موسیقی را دقیقاً همانطور که نوشته شده است بنوازد، هدف یک تک تیرانداز خواهد بود.

الیجا وود بازی ترسناکی را در نقش تام سلزنیک ارائه می‌دهد. او تمام نت‌های درست را به صورت مجازی و به معنای واقعی کلمه می‌زند. درگیری ذهنی شدیدی دارد و سعی می‌کند هویت قاتل خود را پیدا کند. جان کیوزاک نیز، یا بیشتر بگویم صدای او، در نقش مردی که از تام می‌خواهد تمام نت‌های مناسب را به دلیل خاصی بنوازد، عملکرد خوبی ارائه می‌کند.

ترکیبی زیبا از سکانس های موسیقی و تعلیق ایده یک پیانیست است که سعی می‌کند بر ترس های خود غلبه کند و در عین حال به راه هایی برای نجات دوستانش فکر می‌کند. هیچ لحظه خسته کننده ای در فیلم وجود ندارد و ما با اثری فیلمی سرگرم‌کننده، تریلر درجه یک، بسیار پرتنش و غیرقابل پیش بینی درمورد پیانیست که درگیر دسیسه های کشنده و پیچیده می شود سروکار داریم. بی شک برای طرفداران موسیقی تجربه لذتی بخشی آمیخته با ترس و موسیقی خواهد بود.

در ادامه سکانسی از نواختن قطعه «غیر قابل اجرا» را توسط تام سلزنیک مشاهده می‌کنید:

 

بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم برای عاشقان پیانو به مناسبت روز جهانی پیانو