پلاتو هنر


نگاهی هنرمندانه به واقعیت گسترده؛ واقعیت گسترده چیست؟

به گزارش پلاتو هنر، تاکنون دو سلسله گفتگو با موضوعات «هوش مصنوعی و هنر» و «NFT» با فرهنگ پارسی‌کیا پژوهشگر و استاد دانشگاه، آغاز کرده‌ایم و با رویکردی هنری، درباره این موضوعات صحبت می‌کنیم.

یکی دیگر از موضوعاتی که قرار است درباره آن با این پژوهشگر گفتگو کنیم، «واقعیت گسترده و کاربردهای آن در هنر» است.

چرا واقعیت گسترده اهیمت دارد؟

پیش از دانستن معنی واقعیت گسترده، بهتر است دلیل اهمیت آن را بدانیم. پارسی‌کیا درباره اهمیت واقعیت گسترده گفت: از سال ۱۹۵۰، مفاهیم فناورانه به طور جدی وارد هنرهای تجسمی و بقیه شاخه‌های هنر شدند. البته پیش‌تر هم شاهد حضور فناوری در دنیای هنر بودیم اما از دهه ۵۰ میلادی، این حضور پر رنگ‌تر شد. سرعت رشد فناوری‌های شبکه محور آنقدر بالا است که هر ۶ ماه و یا حتی کمتر، هر ۳ ماه، می‌توانیم محورهای جدیدی تعریف کنیم ولی با توجه به گردش مالی بازار هنر از اواسط کرونا تا به امروز، واقعیت گسترده، ان‌اف‌تی و هوش مصنوعی از برجسته‌ترین محورهای این بازار هستند و می‌توانیم تاثیراتشان را روی ارائه هنر بررسی کنیم.

تاریخچه واقعیت گسترده

این پژوهشگر توضیح کوتاهی درباره تاریخ واقعیت گسترده داد. او  مطرح کرد: مفهوم واقعیت گسترده از اوایل دهه 1990 شکل گرفت. هرچند که فیلم‌های قدیمی‌تری مثل قسمت چهارم «جنگ ستارگان» با این موضوع وجود داشتند. در  این دهه، بازار واقعیت گسترده هم شکل می‌گیرد و گردش اقتصادی در آن صورت می‎‌گیرد. در ابتدا، بخش عمده کاربرد واقعیت گسترده مربوط به بازی‌های کامپیوتری بود.

ورود واقعیت گسترده به دنیای هنر

پارسی‌کیا مطرح کرد که واقعیت گسترده از اواسط دهه 1990 وارد دنیای هنر شد و آثار هنری دوبعدی و سه‌بعدی با استفاده از آن خلق شدند اما ایران در این زمینه پیشرفت آنچنانی نداشته و هنوز در پله‌های ابتدایی به سر می‌برد.

او ادامه  داد: سال 2020، دنیاهای مجازی یا پلتفرم‌های متاورسی‌ برپایه بلاک‌چین شکل گرفتند. این موضوع موجب شد هنرمندان NFT و کسانی که در حوزه NFT کار می‌کنند، بتوانند آن را وارد این ساختار متاورسی کنند. موضوع متاورس باعث می‌شود تا بخش عمده‌ای از خلق آثار هنری در آن‌جا اتفاق بیافتد.

این پژوهشگر در پاسخ به سوال «آیا آینده هنر را در متاورس می‌بینید؟» عنوان کرد: این حرف خیلی کلی است اما باتوجه به آمارهایی که سایت‌های تولید آمار می‌دهند، تا سال 2030، بخش عمده‌ای از بازار هنر با واقعیت گسترده، هوش مصنوعی و NFTها خواهد بود.

واقعیت گسترده چیست؟

بعد از دانستن دلیل اهمیت واقعیت گسترده و آشنایی مختصری با تاریخچه آن، نوبت آن شد که درمورد معنی واقعیت گسترده صحبت کنیم. پارسی‌کیا واقعیت گسترده را این‌گونه تعریف کرد: واقعيت گسترده يا Extended Reality (XR)، يك فناوری است كه تركيبی از واقعيت مجازی (VR)، واقعيت افزوده (AR) و واقعيت تركيبی (MR) است. واقعيت مجازی يك محيط مصنوعی کاملا غوطه‌ور است كه كاربر را از دنياي واقعی جدا می‌كند. واقعيت افزوده اشيا يا اﻃﻼعات مجازی را به دنيای واقعی اضافه می‌کند. واقعيت تركيبی، تركيبی از واقعيت مجازی و واقعيت افزوده است. واقعيت گسترده پتانسيل تغيير نحوه تعامل ما با جهان را دارد. اين فناوری می‌تواند برای اهداف مختلفی استفاده شود، از جمله آموزش، سرگرمی و هنر.

مصاحبه اختصاصی پلاتو هنر با فرهنگ پارسی‌کیا درمورد «واقعیت گسترده و کاربردهای آن در هنر» را در ویدئو زیر مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: