معرفی فیلم «اوپنهایمر» / تمام آنچه باید درباره فیلم «اوپنهایمر» بدانید

خلاصه داستان:

«اوپنهایمر» داستان جی رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان آمریکایی است که همکاری اش با گروهی از دانشمندان در جریان جنگ جهانی دوم و پروژه منهتن منجر به ایجاد بمب اتم شد.

معرفی فیلم اوپنهایمر

 

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران: کیلیان مورفی، امیلی بلانت، مت دیمون، رابرت داونی جونیور و فلورانس پیو،رامي مالك، گری اولدمن،مايكل انجارانو، ماتیاس شوایگهوفر، جاش زاکرمن، مایکل آنگارانو، دیلن آرنولد، بيني سافدي.

کارگردان: کریستوفر نولان، فیلم‌نامه‌نویس :کریستوفر نولان، تدوین: جنیفر لم، فیلمبردار: هویت ون هویتما، تهیه کننده: اما توماس، چارلز روون و کریستوفر نولان، موسیقی: لودویگ گورانسون، محصول: آمریکا و انگلستان.

 

 

 

درباره فیلم «اوپنهایمر»:

«اوپنهایمر» یک فیلم بیوگرافی مهیج محصول ۲۰۲۳ به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است. این فیلم بر اساس بیوگرافی پرومتئوس آمریکایی در سال 2005 توسط کای برد و مارتین جی شروین، زندگی جی رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان نظری آمریکایی را روایت می کند که در ساخت اولین سلاح های هسته ای به عنوان بخشی از پروژه منهتن نقش اساسی داشت.

در عصر اتمی کیلین مورفی در نقش اوپنهایمر، با امیلی بلانت در نقش همسر اوپنهایمر، کاترین “کیتی” اوپنهایمر، مت دیمون در نقش ژنرال لزلی گرووز، مدیر پروژه منهتن، و رابرت داونی جونیور در نقش لوئیس استراوس، یکی از اعضای ارشد کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده، ایفای نقش می‌کنند. فلورانس پیو، جاش هارتنت، کیسی افلک، رامی ملک و کنت برانا ازجمله دیگر بازیگران این فیلم هستند.

این پروژه در سپتامبر 2021 پس از برنده شدن یونیورسال پیکچرز در یک جنگ مناقصه برای فیلمنامه نولان اعلام شد. مورفی برای ایفای نقش اوپنهایمر در اکتبر قرارداد امضا کرد و سایر بازیگران اصلی بین نوامبر 2021 تا آوریل 2022 به آن ملحق شدند. پیش تولید تا ژانویه 2022 ادامه داشت و فیلمبرداری از فوریه تا مه انجام می شد. اوپنهایمر در ترکیبی از فیلم های بزرگ فرمت IMAX 65 میلی متری و 65 میلی متری فیلمبرداری شد که برای اولین بار در تاریخ، بخش هایی از فیلم سیاه و سفید IMAX را شامل می شود. نولان مانند کارهای قبلی خود از جلوه های کاربردی گسترده و حداقل تصاویر کامپیوتری استفاده کرد.

اوپنهایمر در 11 ژوئیه 2023 در Le Grand Rex در پاریس به نمایش درآمد و در 21 جولای 2023 توسط یونیورسال پیکچرز در ایالات متحده و بریتانیا اکران شد. اکران همزمان آن با «باربی» گرتا گرویگ منجر به پدیده «باربنهایمر» در شبکه های اجتماعی شد که مخاطبان را تشویق کرد که هر دو فیلم را به عنوان یک ویژگی دوگانه ببینند.

موسیقی متن :

در اکتبر 2021، لودویگ گورانسون مشخص شد که آهنگسازی این فیلم را پس از اینکه قبلاً برای «تنت» انجام داده بود، انجام می‌دهد.

 

 

داستان فیلم «اوپنهایمر»:

وقایع فیلم در یک جدول زمانی غیرخطی اتفاق می‌افتد.

در سال 1926، جی رابرت اوپنهایمر 22 ساله در حین تحصیل زیر نظر پاتریک بلکت در آزمایشگاه کاوندیش در کمبریج، با دلتنگی و اضطراب دست و پنجه نرم می کند. اوپنهایمر بلکت را خواستار می‌بیند و سیبی مسموم برای او می‌گذارد که دانشمندی که نیلس بور به آن می‌آید تقریباً تصادفاً آن را می‌خورد. اوپنهایمر دکترای خود را در رشته فیزیک در دانشگاه گوتینگن آلمان به پایان رساند و در آنجا با ورنر هایزنبرگ ملاقات کرد. او با امید به گسترش تحقیقات فیزیک کوانتومی در آنجا به ایالات متحده بازگشت و تدریس در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و موسسه فناوری کالیفرنیا را آغاز کرد. در طول این مدت، او با ژان تاتلاک، یکی از اعضای حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا که با او رابطه عاشقانه متناوب تا خودکشی نهایی او دارد، روبرو می شود و با همسر آینده اش، کاترین پونینگ، زیست شناس و کمونیست سابق آشنا می شود.

ژنرال ارتش ایالات متحده، لزلی گرووز، اوپنهایمر را برای رهبری پروژه منهتن برای ساخت بمب اتمی استخدام می کند، پس از اینکه اوپنهایمر به گرووز اطمینان می دهد که او هیچ گونه همدردی کمونیستی ندارد. اوپنهایمر، که یهودی است، به ویژه توسط نازی هایی که احتمالاً برنامه تسلیحات هسته ای در دست اجرا دارند، به رهبری هایزنبرگ هدایت می شود. اوپنهایمر یک تیم علمی متشکل از ادوارد تلر، ایسیدور اسحاق رابی و دیوید ال. هیل را در لوس آلاموس، نیومکزیکو گرد هم می آورد تا مخفیانه بمب را با این هدف که جهان را با وجود پیامدهای جهانی بالقوه اش نجات دهد، بسازد. در طول توسعه، اوپنهایمر و آلبرت انیشتین در مورد اینکه چگونه یک بمب اتمی می تواند یک واکنش زنجیره ای ایجاد کند که می تواند جهان را نابود کند، بحث می کنند. اوپنهایمر متوجه می شود که یک جاسوس شوروی ممکن است اطلاعات پروژه منهتن را به روسیه فاش کرده باشد و…

شکل گیری و ساخت فیلم:

پس از انتشار بیوگرافی پرومتئوس آمریکایی در سال 2005 که توسط کای برد و مارتین جی شروین نوشته شده بود، کارگردان سام مندز علاقه مند به اقتباس از این کتاب در یک فیلم بود. با این حال، این پروژه هرگز محقق نشد و نویسندگان نسبت به چشم اندازهای اقتباسی کتاب با صفحه نمایش بدبین شدند. تا سال 2015، جی دیوید وارگو، که مالک حقوق فیلم این کتاب بود، فیلمنامه‌های مختلفی را با هدف اقتباس سینمایی انجام داد.

وارگو بعداً به هالیوود پرواز کرد و با جیمز وودز ملاقات کرد، او همچنین ملاقاتی با چارلز روون که قبلاً به عنوان تهیه کننده در فیلم های مختلف کریستوفر نولان کار کرده بود، ترتیب داده بود. در سال 2019، در اواخر تولید فیلم تنت (2020)، رابرت پتینسون، ستاره فیلم، کتابی حاوی سخنان اوپنهایمر را به عنوان هدیه به کارگردان داد. او احساس می‌کرد که ایده اصلی تنت این بود که «اگر می‌توانستید یک فناوری افتضاح را اختراع کنید، چه می‌شد؟ چه می‌شد اگر بتوان خمیر دندان را دوباره در لوله قرار داد؟» و این ایده قدیمی دوباره در ذهن نولان شکل گرفت و با جدیت بیشتر به سمت آن رفت.

در دسامبر 2020، Warner Bros. Pictures با اشاره به تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر صنعت فیلم، اعلام کرد که قصد دارد فیلم‌های سال 2021 خود را به طور همزمان در سینماها و HBO Max اکران کند. نولان، که با این استودیو در هر یک از فیلم‌هایش که با «بی‌خوابی» (2002) شروع می‌شد، شریک بود، از این تصمیم خشمگین شد، زیرا او از طرفداران سینماها بود. در ژانویه 2021، گزارش‌های رسانه‌ها به این احتمال اشاره کردند که فیلم بعدی نولان می‌تواند اولین فیلمی باشد که توسط برادران وارنر تامین مالی یا توزیع نشده است.

در اواسط سال 2021، نولان برادران وارنر را ترک کرده بود و با استودیوهای دیگر برای توسعه پروژه جدید خود ملاقات کرده بود. نولان قبلاً از تصمیم استودیو مبنی بر اکران همزمان Wonder Woman 1984 (2020) حمایت کرده بود و اظهار داشت که تصور می کند این وضعیت به درستی مدیریت شده است، اما گفت که او از هر گونه بحثی در مورد انتشار به تعویق افتاده Tenet کنار گذاشته شده است.

در سپتامبر 2021، اعلام شد که نولان فیلمی بیوگرافیک در طول جنگ جهانی دوم درباره جی رابرت اوپنهایمر، خالق بمب اتمی، و کیلین مورفی در حال مذاکره برای بازی در آن می‌نویسد و کارگردانی خواهد کرد. نولان در نهایت پرومته آمریکایی را در اواخر همان سال خواند و تصمیم گرفت فیلمنامه خود را بر اساس کتاب قرار دهد، در حالی که اوپنهایمر را به دلیل نقش او در ساخت بمب اتمی مهم‌ترین شخصیت تاریخی می‌دانست که تاکنون زندگی کرده است.

نولان برای این پروژه به استودیوهای متعددی از جمله سونی پیکچرز، یونیورسال پیکچرز، پارامونت پیکچرز، و استودیوی اپل به دلیل روابط تیره‌اش با برادران وارنر مراجعه کرد. نولان با دونا لنگلی، رئیس و مدیر محتوای گروه استودیوی NBCUniversal ارتباط داشت، که با موضع فیلمساز در مورد صنعت فیلم موافق بود. به این ترتیب، یونیورسال با تامین مالی و توزیع فیلم موافقت کرد و تولید آن در سه ماهه اول سال 2022 آغاز شد. استودیو همچنین با شروط نولان موافقت کرد که شامل بودجه تولید 100 میلیون دلار، بودجه بازاریابی برابر، یک پنجره تئاتر انحصاری بین 90 تا 120 روز، بیست درصد از درآمد دلار اول فیلم و یک دوره سه هفته قبل از آن بود

انتخاب بازیگران فیلم:

«اوپنهایمر» ششمین همکاری نولان و مورفی و اولین همکاری با بازی مورفی به عنوان نقش اول است. نولان یک روز با مورفی تماس گرفته بود و از او درخواست کرده بود که این نقش را بازی کند و مورفی با اشتیاق پیشنهاد او را پذیرفته بود و برای بازی در نقش اصلی در یک فیلم نولان هیجان‌زده شده بود. پس از آن، نولان به دوبلین پرواز کرد تا با مورفی، که فیلمنامه را تا سپتامبر 2020 در اتاق هتلش خوانده بود، ملاقات کند. مورفی برای این نقش مقدار نامعلومی از وزن خود را از دست داد و چندین هزار کلمه به زبان هلندی یاد گرفت.

روند انتخاب بازیگران به حدی مخفیانه بود که برخی از بازیگران تا زمانی که قرارداد امضا نکردند، نمی دانستند قرار است کدام نقش را بازی کنند. رابرت داونی جونیور، مت دیمون و امیلی بلانت برای کار روی فیلم دستمزد خود را کاهش دادند و هر کدام 4 میلیون دلار به جای دستمزد 10 تا 20 میلیون دلاری معمول خود به دست آوردند. داونی برای خواندن فیلمنامه به خانه نولان رفته بود که با رنگ سیاه روی کاغذ قرمز چاپ شده بود. بلانت، نولان را در لس آنجلس ملاقات کرده بود و زمانی که نقش کاترین “کیتی” اوپنهایمر را به او دادند، او با اشتیاق پذیرفت. او همچنین با مورفی تماس گرفته بود تا انتظار داشته باشد کار با نولان چگونه خواهد بود. در همین حال، مت دیمون تصمیم گرفته بود پس از مذاکره با همسرش لوسیانا باروسو در زوج درمانی، از بازیگری استراحت کند، مگر اینکه نولان او را برای یک فیلم استخدام کرده باشد.

نظر منتقدان درباره فیلم «اوپنهایمر»:

منتقدان «اوپنهایمر» را عمدتا به خاطر فیلمنامه، بازی بازیگران به ویژه مورفی و داونی جونیور و جلوه های بصری تحسین کردند.

ریچارد روپر از شیکاگو سان تایمز به «اوپنهایمر» چهار ستاره کامل از چهار ستاره اهدا کرد و آن را با شکوه و یکی از بهترین فیلم های قرن بیست و یکم توصیف کرد.

متیو جکسون از باشگاه، آن را یک شاهکار دانست و افزود: این بهترین فیلم کریستوفر نولان تاکنون است، یک گام به سطح جدیدی برای یکی از بهترین فیلمسازان ما و فیلمی که خود را در مغز شما می سوزاند.

Matt Zoller Seitz که برای RogerEbert.com می نویسد به اوپنهایمر یک امتیاز کامل چهار ستاره داده است. او داستان نولان، کاوش در شخصیت اوپنهایمر و دستاوردهای فنی فیلم را ستود و نتیجه‌گیری کرد: اوپنهایمر به‌ عنوان یک تجربه فیزیکی کاملاً چیز دیگری است.

پیتر تراورز از ABC News این فیلم را یک دستاورد تاریخی و یکی از بهترین فیلم هایی که در هر کجا خواهید دید، توصیف کرد.

 

بیشتر بخوانید:

معرفی فیلم «باربی» ۲۰۲۳

عیارسنجی «باربی» و «اوپنهایمر» در گیشه