معرفی فیلم «باربی» / تمام آنچه باید درباره فیلم «باربی» بدانید

خلاصه داستان:

این فیلم داستان باربی با بازی مارگو رابی و کن با بازی رایان گاسلینگ را در سفری برای کشف خود به دنبال یک بحران وجودی دنبال می کند.

 

معرفی فیلم «باربی»عوامل فیلم «باربی»:

کارگردان: گرتا گرویگ

نویسنده: گرتا گرویگ، نوآ بامباک

تهیه کنندگان: دیوید هیمن، مارگو رابی، تام آکرلی، رابی برنر

بازیگران: مارگو رابی، رایان گاسلینگ، آمریکا فررا، کیت مک‌کینون، ایسا رای، ویل فرل، اما مکی، جان سینا و…

موسیقی: مارک رانسون، اندرو ویات

فیلمبردار: رودریگو پریتو

تدوینگر: نیک هویی

 

 

 

 

درباره فیلم «باربی»:

«باربی» یک فیلم آمریکایی در ژانر ماجراجویی، کمدی و فانتزی به کارگردانی گرتا گرویگ است که از دیگر آثار او می توان به «Little Women 2019» اشاره کرد. فیلمنامه این فیلم توسط گرویگ و نوآ بامباک نوشته شده است.

از بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده اند می توان به مارگو رابی بازیگردر  نقش «باربی» و رایان گاسلینگ در نقش «کن» اشاره کرد.

این فیلم که براساس عروسک‌های مد باربی ساخته شده است، اولین فیلم «باربی» لایو اکشن پس از تعداد زیادی انیمیشن کامپیوتری است. این فیلم باربی (مارگو رابی) و کن (رایان گاسلینگ) را در سفری برای کشف خود به دنبال یک بحران وجودی دنبال می کند.

تولید فیلم «باربی» در سپتامبر 2009 توسط یونیورسال پیکچرز با تهیه کنندگی لارنس مارک اعلام شد و توسعه آن در آوریل 2014 آغاز شد، زمانی که سونی پیکچرز حقوق فیلم را به دست آورد. پس از چندین تغییر نویسنده و کارگردان و انتخاب بازیگران امی شومر و بعدا آن هاتاوی در نقش باربی، حقوق آن در اکتبر 2018 به برادران وارنر منتقل شد. در نهایت و در سال 2019 مارگو رابی برای نقش اصلی فیلم انتخاب شد و گرویگ نیز به عنوان کارگردان و نویسنده مشترک باومباخ در سال 2021 معرفی شد.

«باربی» در 9 ژوئیه 2023 در لس آنجلس به نمایش درآمد و در 21 جولای 2023 توسط برادران وارنر پیکچرز در ایالات متحده اکران شد. اکران همزمان آن با «اوپنهایمر» منجر به پدیده «باربنهایمر» در شبکه های اجتماعی شد که مخاطبان را تشویق کرد که هر دو فیلم را به عنوان یک ویژگی دوگانه ببینند.

داستان فیلم:

باربی کلیشه ای و طیف وسیعی از باربی ها، همگی در باربی لند زندگی می کنند، جامعه ای مادرسالار که در آن همه زنان دارای اعتماد به نفس، خودکفایی و موفقیت هستند. در حالی که همتایان کن آنها روزهای خود را با فعالیت های تفریحی در ساحل می گذرانند، باربی ها تمام موقعیت های شغلی مهم مانند پزشکان، وکلا و سیاستمداران را در اختیار دارند. کن تنها زمانی خوشحال می شود که با باربی باشد و به دنبال رابطه نزدیک تر باشد، اما باربی او را به نفع استقلال و دوستی های زنانه رد می کند.

در طول یک مهمانی رقص، باربی ناگهان نگران مرگ و میر می شود. روز بعد، او متوجه می شود که دیگر نمی تواند روال معمول خود را انجام دهد و متوجه می شود که پایش صاف شده و سلولیت دارد. باربی عجیب و غریب، یک رانده عاقل اما بد شکل، به او می گوید که برای درمان رنجش، باید به دنیای واقعی سفر کند و کودکی را پیدا کند که با او بازی می کند. باربی در راه خود به دنیای واقعی، کن را در کانورتیبل خود می بیند و با اکراه به او اجازه می دهد به او بپیوندد.

انتخاب بازیگران:

در طی مراحل انتخاب بازیگر، گرویگ و مارگو رابی به دنبال بازیگران زن با “انرژی باربی” که به عنوان “ترکیب وصف ناپذیر خاصی از زیبایی و شور و نشاط” توصیف شد، بودند.

در اکتبر 2021، رایان گاسلینگ وارد مذاکرات نهایی برای ایفای نقش کن در این فیلم شد. آمریکا فررا، سیمو لیو و کیت مک کینون در فوریه 2022 به این پروژه اضافه شدند. لیو پس از آن که نماینده‌اش در مورد این که فیلمنامه یکی از بهترین فیلم‌نامه‌هایی است که تا به حال خوانده‌اند، هول کرد، برای فیلم تست داد.

در مارس 2022، آریانا گرینبلات، الکساندرا شیپ و اما مکی به تیم بازیگران اضافه شدند.همچنین ویل فرل در آوریل به همراه عیسی رائه، مایکل سرا، هاری نف، کینگزلی بن آدیر، ریا پرلمن، انکوتی گاتوا، امرالد فنل، شارون رونی، اسکات ایوانز، آنا کروز کاین، کانر سویندلز، ریتو آریا و جیمی به بازیگران پیوست. در آوریل 2023، از طریق یک تریلر مشخص شد که جان سینا به بازیگران پیوسته است.

رابی فاش کرد که می‌خواست گال گدوت در این فیلم نقش یک باربی را بازی کند، اما گدوت به دلیل درگیری‌های برنامه‌ریزی در دسترس نبود. گرویگ نیز می‌خواست که همکاران مکررش تیموته شالامه و سائورس رونان به صورت کوتاه هم شده در این فیلم ظاهر شوند، اما هیچکدام در دسترس نبودند.

تمایل کیلین مورفی برای بازی در «باربی۲»:

این روزها کیلین مورفی برای بازی در نقش رابرت اوپنهایمر در فیلم «اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان، مورد تحسین قرار می‌گیرد.

اکران همزمان فیلم «اوپنهایمر» و «باربی» موجب شده است تا خبرنگاران سوالات خلاقانه‌تری بپرسند. در طی مصاحبه‌ای از مورفی پرسیده شد که اگر دنباله فیلم «باربی» ساخته شود، آیا تمایل به بازی در نقش کِن را دارد؟

کیلین مورفی در پاسخ به این سوال گفت: بازی در فیلم «باربی ۲» در نقش کِن؟ معلومه که بله. بیایید فیلمنامه را بخوانیم و در موردش صحبت کنیم.

او تصریح کرد: بی‌صبرانه منتظر هستم که این فیلم را ببینم. از نظر من اکران این همه فیلم خوب در تابستان امسال برای سینما بسیار خوب است.

ممنوعیت «باربی» در فیلیپین:

سناتور فرانسیس تولنتینو، نایب رئیس کمیته روابط خارجی سنای فیلیپین، به سی ان ان فیلیپین گفت که ممکن است «باربی» در این کشور ممنوع شود زیرا حاکمیت فیلیپین را “تحقیر” می کند. سناتور جینگگوی استرادا نیز خواستار توقیف این فیلم شد.

در 11 ژوئیه، هیئت بررسی و طبقه بندی فیلم و تلویزیون فیلیپین به این نتیجه رسید که هیچ مبنایی برای ممنوع کردن فیلم وجود ندارد، زیرا نقشه صرفا “کارتونیکانه” است و هیچ تصویر واضح و آشکاری از آن وجود ندارد. هیئت مدیره به فیلم امتیاز PG داد و همچنین اجازه نمایش آن را در کشور داد، با این حال آنها از برادران وارنر درخواست کردند تا “خطوط بحث برانگیز را محو کند تا از تفسیرهای نادرست بیشتر جلوگیری شود”.

نظر منتقدان درباره «باربی»:

لوویا گیارک از هالیوود ریپورتر این فیلم را “عمل متعادل کننده وفاداری و براندازی شرکتی” با ستایش کارگردانی، طراحی صحنه، لباس‌ها، موسیقی متن و اجرای اصلی گرویگ خواند، اما از “سیاست درهم و فرود احساسی مسطح” انتقاد کرد.

پیتر دبروژ، منتقد ورایتی نیز طنز را به خاطر «به ما اجازه داد تا آنچه را که باربی نشان می‌دهد به چالش بکشیم» ستایش کرد و بازی گاسلینگ را تحسین کرد، اما نتیجه گرفت که این فیلم «تجربه‌ای فکری است، نه احساسی، که عمدتاً بر پایه نوستالژی تماشاگران استوار است».

 

بیشتر بخوانید:

درباره فیلم «جورج فورمن بزرگ»