در مورد قسمت چهارم فیلم جان ویک

 

 

خلاصه فیلم:

“جان ویک” این بار از سرانی که به او خیانت کرده‌اند و خواهان مرگ قطعی وی می‌باشند به شدت عصبانی است. او قصد دارد با کمک دوست خود که با این افراد مقابله کرده و از مسببان آن انتقام بگیرد.

 

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران : کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، لنس ردیک، دانی ین، رینا ساوایاما، شامیر اندرسون، بیل اسکاشگورد، اسکات ادکینز، هیرویوکی سانادا، کلنسی براون و ایان مک‌شین.

کارگردان‌: چاد استاهلسکی، فیلم نامه نویس: شی‌هتن و مایکل فینچ، فیلم بردار: دن‌لاستسن، تدوین:‌ ایوان شیف، موسیقی: تایلر بیتس جوئل جی. ریچارد، تهیه کننده: چاد استاهلسکی، باسیل ایوانیک اریکا لی، شرکت توزیع‌کننده: لاینزگیت، شرکت تولید کننده: تاندر رود فیلمز و ۸۷ نورث پروداکشنز، هزینه فیلم: ۹۰ میلیون دلار، محصول کشور: آمریکا.

 

 

موسیقی متن فیلم جان ویک :

 

 

 

 

درباره قسمت چهارم :

پس از ساخت سری سوم و سالها انتظار بخش چهارم “جان ویک” اکران شد.این قسمت، یک فیلم اکشن به کارگردانی “چاد استاهلسکی” و نوشته “شی هاتن” و “مایکل فینچ” است. دنباله جان ویک: فصل 3 – پارابلوم (2019). در این فیلم کیانو ریوز به عنوان شخصیت اصلی بازی می کند. این فیلم چهارمین قسمت در سری فیلم‌های جان ویک است که همه این قسمت ها توسط همین تیم نوشته و کارگردانی شده است. 

این فیلم که از سوی لاینزگیت توزیع شده در ۲۴ مارس ۲۰۲۳ در آمریکا اکران شده است. این فیلم که در ابتدا برای اکران در ۲۱ می ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود، انتشارش به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و تا حدی تعهدات ریوز با رستاخیزهای ماتریکس (۲۰۲۱) به تعویق افتاده است که توسط خالق مجموعه درک کولستاد نوشته نشده است.هاتن در ماه مه 2020 استخدام شد و سپس فینچ در مارس 2021 فیلمنامه را تکمیل کرد. بقیه بازیگران اصلی تا اوت 2021 تکمیل شدند در حالی که عکاسی اصلی از خرداد تا اکتبر انجام شد.

 

مطالب جالبی که در مورد جان ویک 4 باید بدانید :

1. جان ویک در طول فیلم فقط 380 کلمه می گوید. تقریباً یک سوم دیالوگ های ویک فقط از یک کلمه تشکیل شده است مانند «آره». چاد استاهلسکی فاش کرد که ویک دیالوگ های زیادی ندارد زیرا “آقای ریوز تقریباً نیمی از دیالوگ هایی را که برای شخصیتش در فیلمنامه اولیه نوشته شده بود حذف کرد.” طولانی ترین خط دیالوگ ای که ویک دارد در صحنه ای با شیمازو کوجی است که می گوید: “من و تو مدت ها پیش زندگی خوبی را پشت سر گذاشتیم، دوست من.”

2. کیانو ریوز به هر بدلکار یک تی شرت شخصی هدیه داد که نشان می داد چند بار آن مجری در فیلم با مرگ خود روبرو شده است. تیم بدلکاری پنج نفره او همچنین ساعت‌های رولکس ساب‌مارینر را دریافت کردند که هر کدام حدود 10000 دلار قیمت داشتند و در پشت هر یک از آنها هنگام فیلم‌برداری یک پیام شخصی‌سازی شده بود.

3. چاد استاهلسکی هیچ چیز در مورد رینا ساوایاما نمی دانست و به طور تصادفی در یوتیوب با او برخورد کرد و فهمید که چون او یک ستاره پاپ بود، کاملاً با این نقش مطابقت دارد. در عرض 24 ساعت استاهلسکی با او تماس تلفنی گرفت و نقش آکیرا را به او پیشنهاد داد.

4. دانی ین اسطوره هنرهای رزمی نقش یک شخصیت نابینا را بازی می کند که با این وجود می تواند بهترین حرکات جان ویک را از یک مایل دورتر ببیند. شخصیت دانی ین در ابتدا با نام “شانگ یا چانگ” که لباسی با یقه ماندارین داشت، ویژگی هایی که ین احساس می کرد شبیه کلیشه های آسیایی بود. او و استاهلسکی این شخصیت را بازنویسی کردند که در نسخه نهایی فیلم «کین» نامیده می‌شود و کت و شلواری مانند اکثر آدمکش‌های فیلم می‌پوشد. ما در این قسمت با شخصیت جدیدی بنام کین، به عنوان یکی از قدیمی ترین دوستان جان ویک آشنا خواهیم شد.

5. این قسمت با 169 دقیقه (2 ساعت و 49 دقیقه) زمان، این طولانی‌ترین فیلم جان ویک است که یک ساعت بیشتر از فیلم اول در سال 2014 است.

6. اسکات ادکینز از طرفداران پر و پا قرص کیانو ریوز و فیلم‌های جان ویک است و این شانس را داشت که در یک فیلم با کیانو مبارزه کند. او همچنین با دانی ین سه سال قبل در « ایپ من ۴: نهایی »حضور داشته است. ادکینز با گریم عجیبی که دارد غیرقابل تشخیص است. او در نقش «کیلا»، یک قاتل آلمانی پوکرباز خودشیفته است که با هیکل و جثه بزرگ و چاق جلوی دوربین رفته است.

 

مروری بر مجموعه فیلم های جان ویک

قسمت اول «جان ویک» در سال 2014 اکران شد. طرح. جان ویک در غم مرگ همسرش هلن به دلیل بیماری است. برای کمک به او برای مقابله، ترتیبی داد که او یک توله سگ بیگل دریافت کند. چند روز بعد، جان در یک پمپ بنزین با گروهی از گانگسترهای روسی به رهبری ایوسف آشنا می‌شود که نمی‌توانند جان را بترسانند تا فورد موستانگ 1969 خود را بفروشند. «جان ویک» افتتاحیه به کارگردانی چاد استاهلسکی، درگیری استخوان‌گیر بین ویک و طایفه جنایت‌کار ویگو تاراسوف (مایکل نیکویست) را دنبال می‌کند، که قتل عام بین مغازه‌ها، کلوپ‌های شبانه و هتل کانتیننتال پرجمعیت از گانگسترها سرازیر می‌شود.

این فیلم که با بودجه بیست میلیون دلاری ساخته شده بود، با فروش هشتاد و شش میلیون دلاری در سراسر جهان موفقیتی مثال زدنی تلقی می‌شد. پیش از ساخت قسمت اول، فیلمنامه کولستاد درباره شخصیتی به نام جان ویک بود، اما او نام فیلمش را «تسخیر» گذاشته بود. با این حال، به نظر می رسید که کیانو روی شخصیتی که بازی می کرد متمرکز شده بود. ظاهراً او با شور و شوق دور می‌رفت و به مردم می‌گفت که دارد روی فیلمی به نام «جان ویک» کار می‌کند، و آنقدر این کار را انجام می‌دهد که آنها فکر می‌کنند ممکن است به جای «تسخیر» نام فیلم را بگذارند.

همین موضوع باعث شد تا قسمت دوم جان ویک ساخته شده و در سال 2017 اکران شود. در این قسمت، جان ویک قاتل بازنشسته مجبور می شود به زندگی قدیمی خود بازگردد تا به سوگند خونی که به ارباب جنایت، سانتینو دآنتونیو (اسکامارچیو) داده است، عمل کند. قسمت دوم ما را دوباره به دنیای اموات نیویورک می برد، زیرا سانتینو دآنتونیو (اسکامارچیو) به ویک دستور می دهد تا یک ترور وحشیانه را به عنوان جبران یک لطف قدیمی انجام دهد. ویک به درستی قتل را انجام می دهد – فقط برای اینکه سانتینو او را متهم به قتل کند و برای قتلش 7 میلیون دلار جایزه تعیین کند.وقتی ویک قانون طلایی دنیای اموات را می شکند – هرگز در هتل کانتیننتال خون نریزید – جایزه دو برابر می شود.

این فیلم با بودجه دو برابر، یعنی 40 میلیون دلار ساخته شد و در سراسر جهان با فروش 171 میلیون دلاری سود بیش از چهار برابری را نصیب سازندگان خود کرد.

قسمت سوم در سال 2019 به روی پرده نقره‌ای سینما رفت. در این فیلم جان ویک پس از تقلبی که در هتل کانتیننتال داشته، یعنی قتل یک آدم‌کش، با جایزه چهارده میلیون دلاری که برای سرش تعیین کرده‌اند باید از دست مردان و زنان زیادی فرار کند که به دنبال سو قصد به جان او هستند.

قسمت سوم با بودجه ساخت 75 میلیون دلاری و فروش جهانی 326 میلیون دلاری موفقیت دیگری را برای سازندگان و بازیگران این فیلم رقم زد.

 

بیشتر بخوانید :

درباره بهترین قسمت فیلم «جان ویک »