درباره فیلم «ایر»

 

خلاصه داستان :

این فیلم داستان تاریخچه فروشنده کفش سانی واکارو  است و اینکه چگونه نایک را در تعقیب بزرگترین ورزشکار تاریخ بسکتبال، مایکل جردن، رهبری کرد.

 

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران: مت دیمون، بن افلک، جیسون بیتمن، مارلون وینز، کریس مسینا، کریس تاکر و وایولا دیویس.

کارگردان: بن افلک، نویسنده : الکس کانوری، مدیر فیلمبرداری: رابرت ریچاردسون، تدوین : ویلیام گلدنبرگ، تهیه کننده : دیوید الیسون، جسی سیسگول، جان واینباخ، بن افلک، مت دیمون، مدیسون آینلی، جف رابینوف و پیتر گوبر برایان تایلر محصول : آمریکا.

 

 

 

 

 

 

موسیقی فیلم :

 این آلبوم شامل سیزده آهنگ دهه 80 از فیلم توسط هنرمندانی مانند Dire Straits، Bruce Springsteen، The Clash، RUN DMC، Night Ranger، Cyndi Lauper، REO Speedwagon، Mike + The Mechanics و دیگران است. ایر توسط بن افلک کارگردانی می شود و مت دیمون، جیسون بیتمن، خود افلک، ویولا دیویس، کریس تاکر، کریس مسینا، متیو ماهر، مارلون وینز، جی مور و جولیوس تنن در آن ایفای نقش می کنند.

درباره فیلم :

«ایر» برای اکران گسترده در سینماهای ایالات متحده در ۵ آوریل ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده‌است، و اولین اکرانی است که آمازون پس از آخر شب در سال ۲۰۱۹ ارائه کرده‌است. برادران وارنر پیکچرز اکران بین‌المللی فیلم در سینما را از طریق قرارداد توزیع آن با مترو گلدوین مایر متعلق به آمازون بر عهده دارد. آمازون همچنین قبل از نمایش پرایم ویدیو در سطح جهانی، نسبت به اکران‌های سینمایی محدود قبلی‌اش، فرصت بیشتری را برای اکران به فیلم می‌دهد.

آمازون ۷ میلیون دلار برای هزینه تبلیغی که در جریان سوپر بول ۵۷ پخش شد، صرف کرد.

فیلم‌نامه «ایر» به‌دست الکس کانوری در سال ۲۰۲۱ نوشته شد و در فهرست سیاه آن سال تحت عنوان «ایر جردن »  قرار گرفت. در آوریل ۲۰۲۲ گزارش شد که فیلم‌نامه  مذکور در آمازون استودیوز انتخاب شد و بن افلک و مت دیمون برای بازی در این فیلم با هم همکاری کردند و افلک نیز آن را کارگردانی خواهد کرد.

فیلم‌برداری فیلم در ۶ ژوئن ۲۰۲۲ در لس آنجلس آغاز شد و جیسون بیتمن، وایولا دیویس، کریس تاکر، مارلون وینز و کریس مسینا در میان چندین بازیگر دیگر به فیلم محلق شدند. رابرت ریچاردسون به‌عنوان فیلم‌بردار، از دوربین آری الکسا ۳۵ برای فیلمبرداری استفاده کرد. مراحل فیلم‌برداری در ژوئیه ۲۰۲۲ به پایان رسید. در همان ماه جوئل گرچ، گوستاو اسکاشگورد و جسیکا گرین به‌عنوان یکی از بازیگران معرفی شدند.

مطالب جالب در خصوص فیلم :

1.اگرچه مایکل جردن مستقیماً در این فیلم نقش نداشت، بن افلک بارها با او مشورت کرد تا جزئیاتی در مورد چگونگی نمایش دقیق داستان به دست آورد. به گفته افلک، تنها دو درخواست جردن این بود که ویولا دیویس نقش مادرش را بازی کند و دوست دیرینه اش هاوارد وایت در فیلم حضور داشته باشد. افلک همیشه دوست داشت با کریس تاکر کار کند، بنابراین برای او در نقش وایت انتخاب شد. تاکر همچنین با وایت دوست بود و افلک برای اجرایش انعطاف زیادی به او داد.

2.پیتر مور (با بازی متیو ماهر)، طراح اصلی Air Jordan، آرم توپ با بال‌ها و شبح معروف پرش مایکل جردن، در آوریل 2022، تنها سه هفته قبل از شروع فیلمبرداری درگذشت. او در واقع نایک را در سال 1987 ترک کرد تا به رقیب آدیداس بپیوندد و تا سال 1998 در آنجا ماند و در آنجا لوگوی آدیداس را به نسخه فعلی تغییر داد.

3.ویولا دیویس و جولیوس تنون که نقش والدین مایکل جردن را بازی می کنند، در زندگی واقعی ازدواج کرده اند.

4.با وجود مخالفت با سانی واکارو در این فیلم، در واقع دیوید فالک (کریس مسینا) کسی بود که مایکل جردن را متقاعد کرد که ملاقات با نایک را بپذیرد.

5.بحث های تاریخی زیادی در مورد اینکه چه کسی نام “ایر جردن” را به وجود آورد، وجود داشته است. سازندگان فیلم تصمیم گرفتند تا آنجا که ممکن است با ظرافت به این موضوع رسیدگی کنند، و به تصویر کشیدند که دیوید فالک و پیتر مور هر کدام به طور جداگانه به طور تصادفی نامی را به وجود آوردند.

6.در یک نقطه از فیلم، دیوید فالک (کریس مسینا) از سانی واکارو (مت دیمون) می پرسد که آیا باید به دنبال پاتریک یوینگ به عنوان مشتری باشد یا خیر. سانی ادامه می دهد که یوینگ به کمبریج، ماساچوست نقل مکان کرد و برای کمبریج ریندج و مدرسه لاتین بازی کرد. این همچنین دبیرستانی است که مت دیمون و بن افلک هر دو در آن تحصیل کردند.

7.مت دیمون برای ایفای نقش سانی واکارو لباس چربی پوشید تا او را دچار اضافه وزن کند.

8.بن افلک همچنین می‌خواست از موسیقی دوران دوران و The Eurythmics در موسیقی متن مربوط به دوران استفاده کند، اما حقوق استفاده از آن آهنگ‌ها باعث می‌شد که فیلم از بودجه خارج شود.

9.مت دیمون گفت کار روی این فیلم “بهترین کاری بود که تا به حال داشتم. وقتی تمام شد عزادارش شدم.

10.این فیلم با دوربین دیجیتال Arri Alexa 35 فیلمبرداری شده است. برای دستیابی به رنگ‌های ضعیف در صحنه در ابتدای فیلم (با مت دیمون در بازی بسکتبال دبیرستان)، تدوین‌گران مجبور شدند فیلم‌برداری شده را روی یک نوار ویدئویی بیش از سی ساله بتا کم منتقل کنند تا به ظاهر قدیمی دست یابند. کارگردان می خواست، و سپس تصویر تخریب شده را به عقب منتقل می کرد تا بتوان آن را در فیلم گنجاند.

11.راب استراسر (با بازی جیسون بیتمن) در این فیلم در نقش مردی با قد و وزن متوسط با موهای پر ظاهر می شود. او همچنین محتاط، مردد است و تمایل دارد که آن را بی خطر بازی کند. این دقیقاً برعکس زندگی واقعی راب استراسر است، مردی طاس و چاق که به ساینده بودن، تهاجمی بودن و تفکر خارج از چارچوب معروف است.

12.بن افلک کارگردان برای ایجاد ظاهری صمیمانه در دهه 1980، چند فیلم 8 و 16 میلی متری گرفت تا ظاهری “آرشیو” ایجاد کند. او قبلاً این کار را با «آرگو» انجام داده بود.

 

بیشتر بخوانید :

همه چیز در خصوص فیلم «۶۵»