به گزارش پلاتو هنر، دور دوم کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» پس از ۲۹ اجرا در کاخ سعدآباد و میزبانی از بیش از ۱۷ هزار تماشاگر، با عنوان جدید «بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» به تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی و نویسندگی و کارگردانی سیدجلال‌الدین دری از 15 آبان در تالار وحدت روی صحنه رفته است.

دور اول اجرای کنسرت نمایش «قصه ترانه‎‌های ماندگار» پیش از این با اجرای حجت اشرف‌زاده روی صحنه می‌رفت. اما در دور دوم با اجرای سالار عقیلی روی صحنه آمده و حتی تعدادی از بازیگران این اجرا تغییر کرده‌اند.

موضوع این کنسرت نمایش به 5 ترانه تاثیر گذار در تاریخ و نحوه پیدایش و تولید آنها می‌پردازد. «مرا ببوس»، «طاقتم ده»، «زندگی»، «یار دبستانی» و«ای ایران» ترانه‌هایی هستند که با صدای سالار عقیلی برای مخاطبان اجرا می‌شوند.

اپیزود اول این نمایش با بازی گلاره عباسی و آرش فلاحت‌پیشه به زندگی زن و مردی می‌پردازد که در زندگی دچار اختلاف و بحران هستند.

اولین آهنگی که در «بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» با صدای سالار عقیلی برای مخاطبان اجرا می‌شود، آهنگ «طاقتم ده» با ترانه‌ای از معینی کرمانشاهی و ملودی همایون خرم، در گوشه بیداد دستگاه همایون است.

 

همخوانی مخاطبان با «زندگی آی زندگی»

پانته‌آ مهدی‌نیا، امیرکاوه آهنین جان، شهروز دل‌افکار و نورا هاشمی بازیگران اپزود دوم این نمایش بودند، این داستان به دو دوست صمیمی و مسائل عاطفی این دو می‌پرداخت.

اپیزود دوم برعکس باقی قسمت‌های نمایش، به علت حضور شهروز دل‌افکار کمدی خوبی به دنبال داشت و مخاطب را سر ذوق می‌آورد.

در این قسمت سالار عقیلی ترانه «زندگی» به تنظیم جهانبخش پازوکی را اجرا کرد و مخاطبان با این ترانه همخوانی کردند.

 

اجرای آهنگ «مرا ببوس» توسط سالار عقیلی

در اپیزود سوم نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» نازنین کریمی و ایوب آقاخانی نقش آفرینی می‌کنند. قصه‌ این قسمت درمورد داستان جدایی یک زوج جوان به علت مسائل سیاسی است. درواقع اپیزود سوم درمورد ترانه‌ای است که حیدر رقابی برای دختری که دوست داشته پیش از خروج از کشور، در فرودگاه سروده و سال‌ها ماندگار شده است.

می‌توان گفت، برعکس تمام اپیزودها، این قسمت به خوبی توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند و داستان ترانه این بخش را به مخاطب نشان دهد.

آهنگی که در این قسمت برای مخاطبان با صدای گرم سالار عقیلی اجرا شد، «مرا ببوس» ترانه‌ای به قلم حیدر رقابی بود. آهنگی که سال‌ها توسط بهترین خواننده‌های ایرانی بازخوانی شده و هنوز از میزان محبوبیت آن کم نشده است.

«یار دبستانی من» در تالار وحدت طنین انداز شد

در اپیزود چهارم این نمایش نورا هاشمی، پولاد کیمیایی، الهام کرمی، سارینا لواسانی، گلی رمضانی و فرانک جواهری نقش آفرینی می‌کنند.

«قصه ترانه‌های ماندگار» اولین تجربه بازی در تئاتر را برای پولاد کیمیایی رقم زده، اولین تجربه‌ای که از کیفیت متوسطی برخوردار بود. بازی خوب نورا هاشمی در این نمایش یکی از نقاط قوت محسوب می‌شد و حتی به نظر می‌رسید که او توانسته کیفیت کار را بالا ببرد و در بعضی صحنه‌ها بازی پولاد کیمیایی را هم تاحدودی بهبود بخشد.

موضوع اپیزود چهارم به یکی از ترانه‌های حماسی و انقلابی تاریخ ایران یعنی «یار دبستانی من» می‌پردازد. شعر این موسیقی که توسط منصور تهرانی سروده شده، در سال 57 با صدای جمشید جم بازخوانی و تبدیل به یکی از معروف‌ترین آهنگ‌های انقلاب اسلامی می‌شود.

«ای ایران» با تصاویری از بنان

در اپیزود پایانی این نمایش نیز سام قریبیان و المیرا دهقانی ایفای نقش می‌کردند. موضوع این قسمت به دورانی می‌پردازد که ایران توسط متفقین اشغال بوده است.

ترانه «ای ایران» با صدا و تصاویری از بنان برای مخاطبان در آخرین اپیزود این نمایش اجرا شد. این ترانه ساخته روح‌الله خالقی به ثبت ملی رسیده و یکی از میهن‌پرستانه‌ترین قطعه‌های موسیقی ایران به حساب می‌آید. همچنین ایده ساخت این ترانه با دیدن صحنه‌ای که یک سرباز انگلیسی به یک سرباز ایرانی سیلی می‌زند به ذهن روح‌الله خالقی می‌رسد.

ریتم کند و میزانسن بسیار ساده که اصلا در حد چنین نمایشی نیست ازجمله انتقاداتی است که درمورد نمایش «قصه‌ ترانه‌های ماندگار» می‌توان ذکر کرد. با این وجود صدای کوک سالار عقیلی دلیلی می‌شود تا مخاطب علیرغم کند بودن ریتم داستان همچنان در سالن بنشیند.

قابل ذکر است، امیر فیروزبخت و مونیکا لران نوازنده ویلن، احسان شامی نوازنده ویولا، داوود منادی نوازنده ویلنسل، امیر حوتیان نوازنده پیانو و محمدرضا محمدی نوازنده تمبک و کاخن هستند.

 

نرگس ذکایی

عکس: سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

«کلنل» داستان عاشقانه مرد میهن‎‌پرست ایران

پولاد کیمیایی برای اولین‌بار روی صحنه تئاتر می‌رود