در مورد قسمت پنجم از سری فیلم های ایندیانا جونز 

 

خلاصه داستان:

در خلاصه داستان فیلم «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» آمده است که باستان شناس ایندیانا جونز با زمان مسابقه می دهد تا یک مصنوع افسانه ای را که می تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد بازیابی کند.

 

بازیگران و سایر عوامل:

بازیگران: هریسون فورد، فیبی والر-بریج، آنتونیو باندراس، جان ریس-دیویس شانت رنه ویلسون، توماس کرچمان، توبی جونز، بوید هالبروک، اولیویه ریچترز، ایتان ایزیدور و مس میکلسن.

کارگردان: جیمز منگولد، فیلم نامه نویس: جز باترورث، جان-هنری باترورث و جیمز منگولد، تدوین : مایکل مک‌کاسکر، فیلم بردار : فدون پاپامیکائیل، موسیقی: جان ویلیامز، تهیه کننده : کاتلین کندی، فرانک مارشال و سیمون امانوئل، محصول کشور: آمریکا.

 

 

 

 

درباره فیلم:

این فیلم با بازی هریسون فورد در نقش ایندیانا جونز، به‌دنبال ایندیانا جونز و قلمروی جمجمه بلورین (۲۰۰۸) پنجمین قسمت از مجموعه ایندیانا جونز خواهد بود. فیلم‌نامه را منگولد، جز باترورث و جان-هنری باترورث به رشته تحریر درآورده‌اند. این نخستین فیلم در این مجموعه است که به‌دست استیون اسپیلبرگ کارگردانی نشده‌است و جرج لوکاس نیز در داستان آن نقشی ندارد. اسپیلبرگ و لوکاس در عوض از تهیه‌کنندگان اجرایی هستند.

برنامه ریزی برای پنجمین فیلم ایندیانا جونز به اواخر دهه ۱۹۷۰ برمی گردد، زمانی که لوکاس و اسپیلبرگ با پارامونت برای چهار دنباله «مهاجمان صندوق گمشده » مذاکره کردند. لوکاس در سال ۲۰۰۸ در رابطه با پتانسل طرح داستانی این فیلم تحقیق کرد، اما توسعه این پروژه سال‌ها متوقف شد. او در سال ۲۰۱۲ از ریاست شرکت لوکاس‌فیلم کناره‌گیری کرد و این پروژه را به رئیس شرکت، کاتلین کندی، واگذار کرد. در ساخت پنجمین فیلم همچنان پیش‌بردی وجود نداشت و در همین حین این شرکت روی سه‌گانه دنباله جنگ ستارگان کار می‌کرد. دیوید کپ در سال ۲۰۱۶ برای نوشتن پنجمین فیلم استخدام شد و تاریخ انتشار فیلم برای سال ۲۰۱۹ تعیین شد. توسعه این پروژه چندین بار به دلیل بازنویسی فیلم‌نامه به تأخیر افتاد. جاناتان کاسدان در سال ۲۰۱۸ به عنوان جایگزین دیوید کپ استخدام شد و کپ دوباره در سال ۲۰۱۹ روی فیلم‌نامه کار می‌کرد و سپس پروژه را ترک کرد. قرار بود اسپیلبرگ فیلم را کارگردانی کند اما در سال ۲۰۲۰ از سمت خود کناره‌گیری کرد و منگولد برای کارگردانی فیلم انتخاب شد. مراحل فیلم‌برداری در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شد و در فوریه ۲۰۲۲ به اتمام رسید. انگلستان، اسکاتلند، ایتالیا و مراکش از مکان‌های فیلم‌برداری این پروژه بودند.

هم چنین باید گفت این اولین فیلم از این سری خواهد بود که توسط پارامونت پیکچرز توزیع نمی شود زیرا دیزنی در سال 2012 لوکاس فیلم را خریداری کرده بود که مالک و تهیه کننده این مجموعه است. دیزنی متعاقباً حقوق توزیع و بازاریابی این مجموعه را در سال 2013 از پارامونت خریداری کرد. با این حال، پارامونت همچنان حقوق توزیع چهار فیلم اول را حفظ کرده و از هر قسمت بعدی مشارکت مالی دریافت خواهد کرد.

این فیلم چهار تغییر تاریخ اکران داشته است. دیزنی در 15 مارس 2016 اعلام کرد که در 19 جولای 2019 اکران خواهد شد. با این حال، در 25 آوریل 2017، «شیر شاه » دیزنی تاریخ اصلی خود را گرفت و فیلم یک سال به 20 ژوئیه 2020 به تعویق افتاد. دومین تغییر اکران، در 10 ژوئیه 2018 بود و به دلیل کار استیون اسپیلبرگ در « داستان وست ساید »، فیلم یک سال دیگر به 9 ژوئیه 2021 عقب افتاد. چهارمین تغییر تاریخ اکران در 3 آوریل 2020 بود، فقط چند هفته تا زمانی که تولید اولیه برنامه ریزی شده بود، به دلیل همه گیری کووید-19، فیلم تا 29 ژوئیه 2022 به تعویق افتاد. در 18 اکتبر 2021، پس از گذشت چهار ماه از فیلمبرداری، دیزنی یک بار دیگر اعلام کرد که این فیلم ۱۱ ماه به تعویق خواهد افتاد تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳.

پیش از ساخت فیلم، شایعاتی مبنی بر اینکه کریس پرت و حتی بردلی کوپر احتمالاً ایفای نقش ایندیانا جونز را بر عهده گرفته اند، در 27 اکتبر 2015 با تایید استودیوها مبنی بر اینکه هریسون فورد دوباره نقش ایندی را بازی خواهد کرد، به پایان رسید. فورد متعاقباً در سال 2019 اعلام کرد که نمی‌خواهد شخصیت او تغییر شکل دهد و گفت: “وقتی من رفتم، او رفت. این آسان است.” او بعداً در سال 2022 تأیید کرد که پنجمین فیلم آخرین بازی او در این شخصیت خواهد بود.

از نکات جالب در خصوص این فیلم که به بر اساس گزارش هلندی در یوتیوب، اولیویه ریشترز، بازیگر صحنه مبارزه با هریسون فورد است که در آن او به طور تصادفی ضربه محکمی به صورت او زد که منجر به ضربه مغزی خفیف شد.

 

بیشتر بخوانید :