به گزارش پلاتو هنر، اوکارینا یک فلوت باستانی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است. این ساز به خاطر شکل ظاهری عجیب و جالبش، با نام‌های دیگری نظیر سیب‌زمینی شیرین و فلوت کروی یا فلوت گرد نیز شناخته می‌شود.

اوکارینا یک ساز بادی مشابه فلوت است. بدنه این ساز یک محفظه توخالی با ۴ الی ۱۲ سوراخ است. قسمت دهانه اوکارینا که برای دمیدن هوا و تولید صدا تعبیه شده، نیز از بدنه ساز خارج می‌شود.

در اکثر موارد جنس این ساز از خاک رس یا سرامیک است، اما گاهی مواد دیگری نظیر پلاستیک، شیشه، چوب، فلز یا استخوان را نیز در ساخت آن استفاده می‌کنند. پایین‌ترین محدوده صدای اوکارینا C3 و بالاترین آن C6 است؛ البته اوکاریناهایی با محدوده صدایی بالاتر یا پایین‌تری هم تاکنون ساخته شده‌اند اما رایج نیستند.

ساز بادی اوکارینا بیش از ۱۲ هزار سال قدمت دارد. این ساز در گذشته، بین مردم چین و آمریکا کاربرد بیشتری داشته است. سفر‌های مختلف به آمریکا، از جمله سفرهای ارنان کورتس، باعث کشف این ساز و معرفی آن به اروپا شد.

سرانجام در قرن ۱۹، شخصی به نام جوزپه دوناتی (Giuseppe Donati) که یک سازنده آلات موسیقی ایتالیایی بود، اوکارینا را از یک اسباب‌بازی به یک ساز جامع تبدیل کرد.

ساز بادی اوکارینا در ابعاد و اندازه های مختلف، با صدایی رمزآلود و رویایی، نمادی از طبیعت است که بهترین موسیقی برای مدیتیشن و یوگا محسوب می‌شود.

گستره صوتی این ساز، حدود 1.5 اکتاو (یک اکتاو و پنج نت) در رنج های صوتی مختلفی از جمله Bass، Tenor/Alto و Soprano ساخته می شود که رایج‌ترین آن رنج صوتی Tenor/Alto است.

به یکی از نوازندگان اوکارینا می توان به سوجیرو (Sojiro) نوازنده و آهنگساز مطرح ژاپنی اشاره کرد که در این زمینه آلبومی با نام «Forest The Ocarina» را در سال 2016 منتشر کرده است.

در ادامه شنونده آهنگ «Lago Titicaca» از این آلبوم موسیقی باشید:

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

درباره ساز ترمین چه می‌دانید؟