به گزارش پلاتو هنر، ساز ترمین یک نوع ساز الکترونیکی است که نوازنده نیازی به تماس فیزیکی و لمس این ساز نخواهد داشت. این ساز برای اولین‌بار به وسیله فیزیکدان و مخترع مشهور روسی لئون ترمین در سال ۱۹۲۰ میلادی در شوروی سابق ساخته شد.

ساز ترمین به اسم‌های دیگری مانند اتروفون، ترمینوفون و ترمینووکس هم معروف است. گفتنی است هنگام ابداع این ساز، نوازندگان  از نوازندگی ساز ویولن تاثیر بسیاری گرفته‌اند.

از آنجایی که نواختن ساز ترمین بدون تماس فیزیکی و مطابق حرکات دست انجام می‌شود، نوازنده باید از مهارت شنوایی بالایی برخوردار باشد و به مهارت شنیداری خود اکتفا کند.

در ساختار ساز ترمین یک آنتن وجود دارد که انگار بین آنتن و بدن انسان یک سیم نامرئی تشکیل می‌دهد که باعث می‌شود نت‌ها به روی سیم به صدا دربیاید.

ساز ترمین از دو اسیلاتور (نواسان ساز) ایجاد شده است که به دو آنتن متصل است، آنتن عمودی جهت کنترل مقدار بلندی صدا و دیگری یک آنتن افقی دایره ای شکل است که جهت مهار مقدار فرکانس استفاده می‌شود. به‌هنگام استفاده از این ساز یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که به وسیله حرکت دست و شناسایی این نوع حرکت به وسیله حسگرها، فرکانس تغییر می‌کند.

اسیلاتور با طول موج ثابت کار می‌کند. طول موج نوسانگر آنتن افقی توسط فاصله دست نوازنده با آنتن تغییر می‌کند و همین اتفاق باعث نواختن نت‌های متنوع می‌شود.

ساز ترمین برخلاف دشواری نواختن آن هم به شکل سولو هم به شکل گروهی در ارکستر استفاده می‌شود.

نوازندگان مطرح بسیاری نظیر ژان میشل ژار، ردیوهد رولینگ، گروه لد زپلین، پورتیس هد و… تا به امروز از این ساز برای آثار خود استفاده کرده‌اند.

 

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

علمی‌تر به موسیقی گوش کنیم