پلاتو هنر


هوش مصنوعی ابزاری برای رسیدن به روشنگری

آی وی‌وی هنرمند مفهومی با استفاده از هوش مصنوعی، نمایشگاهی با رویکرد هنری-فلسفی برگزار کرده است.

به گزارش پلاتو هنر، آی وی‌وی (Ai Weiwei) هنرمند مفهومی، آخرین نمایشگاه خود به نام «آی در مقابل ای آی» (Ai vs AI) را از 11 ژانویه در لندن آغاز کرده و قرار است تا 31 مارس 2024 ادامه داشته باشد.

همه ما عادت کرده‌ایم تا سوال‌های‌مان را از گوگل یا ChatGPT بپرسیم و فورا به جواب برسیم اما پاسخ به بسیاری از سوال‌های بزرگ‌تر زندگی کار چندان راحتی هم نیست. آی وی‌وی هنرمند چینی در آخرین پروژه خود، هر روز به مدت 81 روز و با رویکردی فلسفی، سوال‌هایی را که با کمک همکارانش با موضوعات مختلفی مانند انسانیت، علم، سیاست و غیره طرح کرده‌ است، از هوش مصنوعی می‌پرسد. او این پروژه هنری‌اش را «سفر اکتشافی 81 روزه برای رسیدن به روشنگری» توصیف کرد.

هوش مصنوعی

او در پروژه «آی در مقابل ای آی»، سوالاتی نظیر «آیا دموکراسی واقعا ممکن است؟»، «آیا قشر خاص جامعه تو را کنترل می‌کند؟»، «آیا انسان‌ها در آرزوی مرگ‌اند؟»، «آیا می‌توان سنگ‌ بنای امنیت را روی ناامنی دیگران چیند؟»، «با نشر اطلاعات غلط، چه کسی سود می‌برد؟»، «داشتن چندین زن بهتر است یا چندین شوهر؟» و غیره مطرح می‌کند.

آی وی‌وی اولین بار است که از هوش مصنوعی در پروژه‌ هنری خود استفاده می‌کند. عدد 81 در «آی در مقابل ای آی»، اشاره به 81 روزی دارد که دولت چین در سال 2011، این هنرمند را زندانی کرده بود.

سوالات آی وی‌وی هر روز روی صفحه بزرگی در مکان‌ها مشخصی در شهرهای لندن، سئول، برلین و میلان در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. هدف این هنرمند چینی، به اشتراک گذاشتن بینش خود درباره این سوالات است. پاسخ‌های آی وی‌وی و هوش مصنوعی از طریق وب سایت CIRCA و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شود.

هوش مصنوعی

بر اساس گزارش وب سایت CIRCA، این هنرمند مطرح کرد: «مسئله آزادی بیان نیست، بلکه آزادی در سوال پرسیدن است. همه افراد حق دارند که سوال بپرسند… زمان و توقع از عناصر این پروژه نیستند. این سوالات دریایی از معرفت را با خود به همراه دارند.»

این پروژه از «سوالات بهشتی» الهام گرفته شده است. «سوالات بهشتی» مجموعه‌ای متشکل از 172 سوال از خدایان است که 2,300 سال پیش، کو یان  (Qu Yuan) شاعر افسانه‌ای روی دیوارهای معبدی نوشته بود.

این هنرمند عنوان کرد: «ما سوال می‌پرسیم تا بفهمیم و یاد بگیریم و خودمان را از سیستم‌های هوش مصنوعی که فاقد هویت درونی هستند، جدا کنیم… سوالاتی که مطرح می‌کنیم، انسانیت ما را نمایان می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: