به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه انفرادی نقاشی محمد تیتکانلو به نام «هوش مصنوعی» تا 27 بهمن ماه در گالری ماهر در باغ موزه نگارستان در معرض تماشا قرار دارد.

این هنرمند نقاش، عکاس و پژوهشگر تاریخ هنر در گفتگو با خبرنگار پلاتو هنر درباره ایده این نمایشگاه توضیح داد: حس کردم که هوش مصنوعی در زندگی ما تاثیر بسیار زیادی داشته است و این اتفاق را در اطراف خودم نیز مشاهده می‌کردم. هوش مصنوعی موضوع روز ماست اما برای اینکه بخواهد در فرمت هنر تعریف شود، پیچیدگی‌های خاصی داشت. اینکه انسان به چه شکل ابزار صنعتی را وارد هنر کند یک چالش است.

او ادامه داد: مطالعات زیادی در این زمینه داشتم با بتوانم به ترکیب‌بندی دقیقی برسم. ازنظر انتخاب رنگ به دلیل موضوعیت بسیط و فراوان از رنگ‌های مختلفی استفاده کرده‌ام و حتی نمادهای بصری الکترونیکی در این آثار دیده می‌شود که همه نمادی از هوش مصنوعی هستند.

این هنرمند گفت که 10 اثری که در این مجموعه خلق شدند حدود یک ماه زمان بردند.

او بیان کرد: امیدوار که بتوانیم به درستی در دنیای فرهنگ و هنر از هوش مصنوعی استفاده کنیم. این پدیده در زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ما تاثیر زیادی دارد و به همین دلیل باید بیشتر در این زمینه کار کرد.

تیتکانلو در پایان تصریح کرد: هوش مصنوعی در آغاز فعالیت خود و مانند کودکی است. نقاشی و طراحی‌های این نمایشگاه نیز به همین دلیل به صورت ساده انجام شده است.