به گزارش پلاتو هنر، فیلم سینمایی «ری» محصول سال ۲۰۰۴ کشور آمریکا است. این فیلم داستان زندگی شخصی و حرفه ای موسیقی‌دان نابینای آمریکایی را روایت می‌کند که در همه جا می‌تواند با هنر خود توجه همه را به خود جلب کند.

ری چارلز در هفت سالگی پس از غرق شدن برادر کوچک ترخود بینایی خود را از دست می‌دهد. او پیش از این که به ۵ سالگی برسد، به آموختن و نواختن پیانو پرداخت.

این هنرمند از کودکی تا بزرگی ترس از این داشته است که به خاطر نابینایی‌اش مورد تمسخر قرار بگیرد و بارها به همین خاطر بدرفتاری دیده است. مادرش از کودکی پس از نابینا شدنش او را رها کرده است. ری به همین واسطه آموزش دیده است که از دستانش مانند چشم هایش استفاده کند و حافظه خود را تقویت کند.

ری چارلز، نوازنده نابینایی که با گوش‌هایش می‌بیند

در این داستان به چشم می‌خورد که ری چارلز از گوش هایش مانند چشم هایش استفاده می‌کند و باور دارد هر چیزی صدای متفاوتی دارد. او صدای پای افراد را از کفش هایشان تشخیص می‌دهد. در همین جهت هم کفش‌های سنگین می پوشد. آنچه در طول داستان به چشم می‌خورد شخصیت احساسی این نوازنده است که سعی می‌کند احساسات خود را به وسیله آواز خواندن منتقل کند.

ری چارلز گمان می‌کند به عنوان یک فرد نابینا برای موفقیت هیچ شانسی ندارد. برخلاف این باور و عقیده در نهایت تبدیل به یک ستاره موسیقی در دهه های 1950 و 1960 شده است.

این فیلم سینمایی توسط تیلور هاکفورد کارگردانی و جیمی ویت نوشته شده است. در این فیلم بازیگرانی چون جیمی فاکس، کری واشینگتن، کلیفتون پاول، هری لنیکس، ترنس هاوارد، لارنز تیت، ریچارد شیف، رجینا کینگ، بوکیم وودبین، آنجانو الیس، دیوید کرامهولتز، ریک گومز، وارویک دیویس، پاتریک باوچو، رابرت ویسدم، کرت فولر، کورتیس آرمسترانگ، میک پنیوسکی و وندل پیرس.به ایفای نقش پرداخته‌اند. موسیقی این داستان سینمایی توسط کریگ آرمسترانگ ساخته شده است. این فیلم توسط پاوئو ادلمن فیلمبرداری و توسط پال هرش تدوین شده است.

«رِی» در MIDB امتیاز 7.7/10 و توسط منتقدان 93 درصد امتیاز کسب کرده‌ است.

دیدن مرگ طبیعی نیست

آنچه می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر کند خاطره ای از دوران کودکی است که ری چارلز مدام در ذهن خودش می بیند. این خاطره به زمانی برمی‌گردد که برادر کوچک‌ترش در آب غرق شده است. این اتفاق باعث شده این هنرمند خیلی در داستان و خاطرات گذشته‌اش سیر کند. با این وجود همیشه از این خاطرات رنج می‌برد و گمان می‌کند که دیدن مرگ طبیعی نیست.

در حقیقت «ری» به صورتی داستان زندگی موسیقیدان فراموش نشدنی و ماندگار، ری چارلز را روایت می‌کند که حالت افسرده او توسط مسیر موفق و حرفه‌ای موسیقی‌اش پنهان می‌شود.

موسیقی به طرز عجیبی در این فیلم مسری است

«ری» فیلمی است سرشار از شور و اشتیاق است. موسیقی در این فیلم مسری است و به طرز ویژه ای در فیلم استفاده شده است. صدای پیانو همه جا با ظرافت تمام به گوش می‌رسد. همچنین کارگردانی دقیق تیلور هاکفورد به موسیقی و بازیگرانش اجازه می دهد تا به درستی در این فیلم بدرخشند. باید اعتراف کرد که لازم نیست حتما موسیقی این فیلم را دوست داشته باشید. داستان این فیلم می‌تواند توجه مخاطب را به خوبی به سمت خود جلب کند.

در کنار این ویژگی ها، جیمی فاکس برای بازی در این فیلم برنده جایزه اسکار و بفتای 2005 شد. «ری» نامزد چهار عنوان دیگر از آکادمی اسکار 2005 شده که موفق شده است جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین صداگذاری، جایزه بفتا برای بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین صداگذاری، جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند.