به گزارش پلاتو هنر، نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر امروز ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت 14 در تالار رودکی برگزار شد.

این نشست رسانه‌ای با حضور مسعود اله‌یاری مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، امیر عباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر اجرایی جشنواره، امیرحسین سمیعی رئیس سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برگزار شد.

تلاش کردیم به عدالت فرهنگی برسیم

در ابتدای این نشست رسانه‌ای امیرحسین سمیعی درباره سیاست‌های کلی این دوره از جشنواره و تشکر از مدیرکل پیشین دفتر موسیقی مطرح کرد: سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با توجه به جدولی که ارائه شد، شامل نکات مهمی می‌شود. مهم‌ترین نکته موضوع عدالت فرهنگی است که تلاش کرده‌ایم با در نظر گرفتن تعادل جغرافیایی در چینش اجراها به این موضوع دست پیدا کنیم. امسال به بخش پاپ نگاه ویژه‌ای داشتیم که شامل اجراهای بیشتری در بخش پاپ هستیم. به همین دلیل دو سالن مجزا میلاد نمایشگاه و فرهنگسرای بهمن برای بخش پاپ در نظر گرفته‌ شده‌اند.

او در ادامه گفت: فرهنگسرای ارسباران، سالن سوره، سالن کوشک باغ، تالار وحدت، تالار رودکی و… برای دیگر اجراهای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده‌اند. نکته دیگر حضور بخش‌های کودک و نوجوان و ورود هنرستان ها در این دوره است. همچنین بخش ویژه‌ای برای حضور بانوان در قالب ارکسترها و بخش پاپ در نظر گرفته شده‌است.

تلاش کرده‌ایم جشنواره را مردمی‌تر کنیم

رضا مهدوی در ادامه نشست عنوان کرد: به جشنواره موسیقی فجر امسال نگاهی کلان داریم. این جشنواره کمک می‌کند تا تمامیت موسیقی در اقوام و زیرشاخه‌های گوناگون در کل کشور تثبیت شود. استقبال هرساله از جشنواره به صورت شایسته باعث می‌شود افرادی که با موسیقی زاویه دارند، به واسطه برگزاری جشنواره با موسیقی آشناشوند و حساسیت کمتری نشان دهند. همچنین حضور هرساله جامعه موسیقی‌دان در جشنواره باعث شده اگر نقوصی باشد برطرف شود.

او ادامه داد: در جشنواره این دوره سعی داشته‌ایم به مردمی‌تر شدن جشنواره کمک کنیم تا مخاطبانی داشته باشیم که سال‌های گذشته آن‌ها را نداشته‌ایم. در تلاش هستیم این جشن را با تعداد بیشتری از مخاطبان سهیم شویم. این جشنواره یک ریسمان است که می‌تواند هنرمندان را بالا بکشد و باید در قد و قامتی باشد که بتواند در عرصه بین‌الملل هم قد علم کند. ما استادانی داریم که در منطقه بی‌بدیل هستند ‌و می‌توانیم جشنواره موسیقی فجر را مرکز و پایگاهی قرار دهیم که خودش به همه جایزه می‌دهد.

مهدوی افزود: هرساله باید متناسب با یک حرکت موسیقایی جدید، تعداد و بخش‌های جایزه جشنواره موسیقی را گسترش دهیم.

رضا مهدوی در بخشی از نشست مطرح کرد: خوشبختانه هنرمندان موسیقی از این دوره جشنواره به خوبی استقبال کرده‌اند. به صورتی که به دلیل محدودیت سالن‌ها و امکاناتتنها توانستیم 5 روز را به این دوره جشنواره موسیقی اختصاص بدهیم. باوجود اینکه بضاعت موسیقی ما بیشتر از این است. امیدواریم با حمایت‌های معاونت هنری، دفتر موسیقی و همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد برگزاری جشنواره با روزهای بیشتری در سال‌های بعد باشیم.

جشنواره موسیقی فجر با 15 میلیارد بودجه برگزار می‌شود

امیرعباس ستایشگر در بخش دیگری از این نشست در سخنانی مطرح کرد: جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه بانوان «نهال» و ارکستر موسیقی ملی ایران کار خود را آغاز خواهد کرد. این دوره جشنواره از ۲۳ تا ۲۸ بهمن‌ماه در ۷ سالن در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار خواهد‌شد. در بخش رقابتی ۹۲ آلبوم در ۱۵ رشته رقابت خواهند کرد. ۳۲ اثر نیز در بخش رساله‌ها و پایان‌نامه‌های بینارشته‌ای و‌ موسیقی رقابت داشتند. ۱۷۵ اثر در بخش تک‌آهنگ، ۶۷ اثر در بخش آهنگسازی در فرم سونات، ۲۶ گروه در بخش اجرای صحنه‌ای، ۱۷ اثر در بخش نماهنگ و ۲۲ اثر در بخش کتاب که‌ در مجموع ۴۰۵ اثر در بخش رقابتی ثبت نام کردند.

او ادامه داد: ۲۵۲۲ ترانه برای جایزه ترانه بررسی شده است و جایزه موسیقی و‌ رسانه نیز در دو‌ محور اصلی برگزار خواهد شد. در حوزه پژوهش نیز فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در بستر رسانه‌ای رادیوگفت‌وگو برگزار می‌شود.

ستایشگر ضمن ارائه آماری درباره بخش غیر رقابتی نیز توضیح داد: ۱۴ استان به طور همزمان میزبان جشنواره موسیقی فجر خواهند بود و در مجموع ۲۱۰۹ هنرمند در جشنواره حضور دارند که از این میان ۸۲۲ نفر هنرمند، خانم و ۱۲۸۷ هنرمند، آقا هستند.

امیرعباس ستایشگر دربخش پایانی این نشست درباره بودجه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرد: ۱۵ میلیارد تومان به جشنواره موسیقی اختصاص داده شده است.

سی‌ و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

پوستر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منتشر شد

اتفاق‌های موسیقایی مهم با شروع جشنواره فیلم فجر