خلاصه داستان:

دیوید یک پسربچه به شکل ربات است که آرزو دارد تبدیل به یک انسان واقعی شود تا دوباره عشق مادرش را که یک انسان است به دست آورد…

عوامل فیلم:

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

نویسنده: استیون اسپیلبرگ، یان واتسون، برایان آلدیس

تهیه‌کننده: استیون اسپیلبرگ، کاتلین کندی

بازیگران: هالی جوئل آزمنت، جود لا، برندن گلیسون، ویلیام هرت، فرانسیس اوکانر، جاستینا ماچادو، آدام آلکسی-ماله

موسیقی: جان ویلیامز

فیلم‌بردار: یانوش کامینسکی

تدوینگر: مایکل مان

شرکت تولید: Amblin Entertainment / Stanley Kubrick Productions

توزیع‌کننده: .DreamWorks/ Warner Bros

داستان فیلم:

در ابتدا فیلم با توضیحی از وضع آینده آغاز می‌شود که بدین شرح است: در روزگاری که یخ‌های قطبی در اثر گازهای گلخانه‌ای ذوب شده‌‍اند و جهان شاهد بی‌نظمی‌های آب و هوایی است، شهرهای ساحلی مانند آمستردام، ونیز و نیویورک برای همیشه زیر آب مدفون شده و در کشورهای فقیر، صدها میلیون انسان از گرسنگی جان باخته‌اند. به دلیل وقوع چنین رخدادهایی، قوانین فرزندآوری محدودتر شده و انسان‌ها به ساخت ربات روی آورده‌اند.

در سکانس بعد، دانشمندی را می‌بینیم که از ساخت رباتی حرف می‌زند که می‌تواند عشق بورزد؛ عشقی که یک فرزند به پدر و مادرش می‌ورزد و بنابراین می‌تواند جای خالی فرزند در خانواده را پر کند.

در ادامه داستان، با زن و شوهری آشنا می‌شویم که پسرشان در بستر بیماری است و در بیمارستان به سر می‌برد و مرد برای پر کردن جای خالی فرزندشان، رباتی به نام دیوید را که به شکل یک پسربچه است، به خانه خود می‌برد.

در سکانس‌های بعدی فیلم، رابطه خوبی میان مونیکا (مادر) و دیوید شکل می‌گیرد اما این رابطه آنچنان دوام پیدا نمی‌کند و دیوید برای بازیافتن عشق و محبت مادرش، به تکاپو برای انسان شدن می‌افتد.

درباره فیلم:

«ای.آی. هوش مصنوعی»(A.I. Artificial Intelligence)، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی و درام است که استیون اسپیلبرگ کارگردان فیلم‌هایی چون «فهرست شیندلر»، «لینکلن» و «ای.تی»، این فیلم را در سال 2001 ساخت. فیلم «ای.آی. هوش مصنوعی» ساخت آمریکا است و حضور درخشانی در جشنواره‌های داخلی و بین المللی داشت و در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره اسکار، در بخش‌ بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین موسیقی متن فیلم، نامزد شد.

اسپیلبرگ این فیلم را با اقتباس از داستانی کوتاه به نویسندگی برایان آلدیس، خلق کرده است و در برخی از قسمت‌های فیلم اشاره به داستان مشهور «پینوکیو» می‌کند.

استنلی کوبریک کارگردان فیلم‌هایی نظیر «درخشش» و «2001:ادیسه فضایی»، پیش از فوتش دو دهه از زندگیش را وقف این پروژه کرد اما در طول مسیر تصمیم گرفت تا کارگردانی این فیلم را به استیون اسپیلبرگ بسپارد زیرا معتقد بود که این فیلم بیشتر به افکار و فلسفه اسپیلبرگ همخوانی دارد. بر خلاف باور عموم، اسپیلبرگ باور دارد که در داستانش بیشتر از المان‌های تلخ استفاده کرده است، در حالی که کوبریک بیشتر به جنبه‌های شیرین پرداخته بود.

سال 2002 طی مصاحبه‌ای با جو لِیدون منتقد فیلم، اسپیلبرگ اعلام کرد که بخش میانی فیلم و رویداد «فلِش فِر»(Flesh Fair)، ایده‌های خود او بودند اما 40 دقیقه ابتدایی فیلم، کاراکتر عروسک خرسی و 40 دقیقه پایانی فیلم، کاملا برگرفته از داستان کوبریک بودند.

در سکانسی که مونیکا کلماتی به دیوید می‌گوید تا این ربات قادر به عشق ورزیدن شود، دقیقا همان کلماتی بودند که استنلی کوبریک در داستانش نوشته بود.

در ابتدا قرار بود نام فیلم «A.I» باشد اما بعد از یک نظرسنجی متوجه شدند که اکثر مردم آن را با «A.1» اشتباه می‌گیرند و به همین دلیل نام فیلم را به «A.I. Artificial Intelligence» تغییر دادند.

این فیلم در 67 روز فیلمبرداری شد و اسپیلبرگ برای این فیلم، پیشنهاد کارگردانی فیلم‌های «پارک ژوراستیک 3» و «هری پاتر و سنگ جادو» را رد کرد.