به گزارش پلاتو هنر، وقت آن رسیده است که بیدار شوید و خواب‌های‌تان را به موتیف‌هایی الگوریتمی تبدیل کنید.

خواب‌ها‌، موضوع پروژه هنری-عمومی‌ هستند که سوزان کایت و آلیشا ب وُرمزلی، هنرمندان هنرهای تجسمی در حال کار روی آن هستند. از نظر آن‌ها خواب‌ پدید‌ه‌ای است که پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به اثر هنری دارد و از این رو، در این پروژه سعی دارند تا خواب‌هایی که افراد دیده‌اند از طریق زبان تصویری که ابداع کرده‌اند به موتیف‌هایی الگوریتمی تبدیل کنند. این زبان شامل 13 موتیف آمریکایی-آفریقایی و 13 نماد لاکوتایی[1]است.

هنر و هوش مصنوعی

برای انجام این کار، کایت و وُرمزلی سایتی طراحی کرده‌اند که افراد بتوانند خواب‌های‌شان را برای آن‌ها تعریف کنند. سپس، آن‌ها این توضیحات را به سیستم هوش مصنوعی‌ای می‌دهند که کایت ساخته است و در نهایت این سیستم، براساس آن زبان تصویری و شرح خواب، یک موتیف الگوریتمی خلق می‌کند.

براساس گزارش آرت‌نت، ورمزلی مطرح کرده است که ابزارهای هوش مصنوعی موجود، در حال حاضر نمی‌توانند در آثاری که تولید می‌کنند معنایی به تصویر بکشند و این‌که انسان‌ها به دنبال معنا هستند و برای همین است که خواب‌های‌شان را برای یکدیگر تعریف می‌کنند.

هنر و هوش مصنوعی

کایت و ورمزلی درنهایت قصد دارند که این موتیف‌ها را در نمایشگاهی یک‌روزه در موزه ویکس‌ویل آمریکا در معرض دید علاقه‌مندان بگذارند.

اگر علاقه‌ دارید که خواب‌های شما هم به تصویر کشیده شوند، به سایت «Cosmologyscape» بروید و خواب‌تان را تعریف کنید و تماشاگر آن‌ها در قالب یک اثر هنری باشید.

[1] لاکوتا یا لاخوتا (Lakota)، نام یکی از قبیله‌های سرخ‌پوست آمریکا است که از فرهنگ و زبان مخصوص خود برخوردار است.

فاطمه زهرا معصومی

بیشتر بخوانید: