به گزارش پلاتو هنر، در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲ بازار انتشار جدیدترین قطعات موسیقی داغ است و هنرمندان فعال عرصه موسیقی در حوزه پاپ و کلاسیک به انتشار آثار موسیقی جدید خود می‌پردازند.

در ادامه به انتشار یک آلبوم موسیقی بی‌کلام اثر آهنگساز و نوازنده پیشگام عرصه سنتورنوازی، یک قطعه موسیقی با شعر امیر قویدل، یک آلبوم جدید از خواننده مطرح کشورمان و یک موزیک جدید از یک خواننده جوان می‌پردازیم:

آلبوم موسیقایی «قطعاتی از فرامرز پایور» آثار مرحوم فرامرز پایور

مجموعه موسیقایی «قطعاتی از فرامرز پایور» مشتمل بر هم‌نوازی و تک‌نوازی آثار مرحوم فرامرز پایور آهنگساز، موسیقیدان و نوازنده پیشگام عرصه سنتورنوازی توسط رامتین نظری‌جو منتشر شد.

«چهار مضراب شور»، «چهار مضراب مخالف سه گاه»، «پرند و چهار مضراب دشتی»، «لزگی»، «چهارمضراب نوا»، «چهار مضراب چهارگاه»، «پیش درآمد اصفهان»، «ضربی حجاز»، «چهار مضراب دشتی»، قطعات این آلبوم موسیقی هستند.

فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایور آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین از محضر استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهره برد.

فرامرز پایور یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت از آموزش‌های او بهره برد.

ان هنرمند از سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد.

زنده یاد پایور به عنوان آهنگسازی تحصیل کرده که در نوازندگی سنتور به سبک و شیوه خاص خودش دست‌یافته بود هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سال‌ها تلاش فراوانی برای معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل علمی و هنری دنیا داشت.

فرامرز پایور در بیش از نیم قرن فعالیت حرفه ای خود صدها اثر مکتوب و صوتی منتشر و صدها برنامه صحنه ای در ایران و اکثر نقاط جهان اجرا کرد که همگی در اعتلا و ارتقا کیفی موسیقی ایرانی تاثیرات فراوانی برجای گذاشت.

آلبوم موسیقی «صراحی» با خوانندگی وحید تاج

آلبوم موسیقی «صراحی» با صدای وحید تاج به تازگی با آهنگسازی میلاد موسوی، تنظیم حامد شمسی در دسترس علاقه مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

میلاد محمدی نوازنده تار، حامد شمسی نوازنده عود و سه تار، مجتبی حسینی نوازنده سنتور، محسن بیات نوازنده دف، دایره و دهل، مهرداد فضلی نوازنده تمبک و کاخن، کاوه صولتی صدابردار، میکس و مسترینگ و نیما جوان ناشر عوامل اجرایی این آلبوم موسیقی را تشکیل می‌دهند.

«مقدمه نوا»، «ساز و آواز»، تصنیف «ای بت من»، تک نوازی سنتور، «پنج ضربی»، تصنیف «رسم یاری»، تک نوازی کمانچه، تصنیف «تاجان ندهم»، قطعه محلی «دریا» قطعات این آلبوم موسیقی هستند.

وحید تاج از جمله هنرمندان شناخته شده عرصه خوانندگی موسیقی ایرانی است که تحصیلات خود را درمقطع کارشناسی ارشد آهنگسازی به پایان رسانده است. او خوانندگی را از کودکی آغاز و در ایام جوانی نزد مرحوم محمدرضا شجریان به تکمیل آموزه های موسیقایی خود پرداخت. این درحالی است که فراگیری موسیقی نزد هنرمندان دیگری چون علیرضا تاج، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی، کریم صالح عظیمی، مصطفی کمال پورتراب، شریف لطفی، تقی ضرابی، کیاوش صاحب نسق، نادر مشایخی، وارطان ساهاکیان بخش دیگری از فعالیت‌های تاج در عرصه موسیقی را تشکیل می‌دهند.

قطعه موسیقی «مام میهن»؛ شعری از امیر قویدل

قطعه موسیقی «مام میهن» با آواز و صدای بک وکال صادق‌ شیخ‌زاده و شعری از امیر قویدل به تازگی منتشر شده است. محمدرضا برزین به عنوان نغمه‌پرداز و تنظیم‌کننده هنرنمایی کرده است.

نوازندگان این قطعه موسیقی بدین شرح‌اند: محمدرضا برزین سه‌تار، آناهیتا نصیریان عود، امیر مضاهری کمانچه، دف و تمبک سیاوش عبدی.

میکس و مسترینگ به عهده نوید شاه‌بیکی بوده است.

آهنگساز محمدرضا برزین است.

آهنگ مسعود سعیدی به نام «شونه»

آهنگ جدید مسعود سعیدی به نام «شونه» با شعر و ملودی آصف آریا و تنظیم و میکس و مسترینگ علی تیرداد منتشر شده است.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

با جدیدترین‌های موسیقی همراه ما باشید