به گزارش پلاتو هنر، پارسا رهنما آهنگساز و فرزند مانی رهنما خواننده مطرح کشورمان است.

یک ملودی استاندارد…

پارسا رهنما درباره ویژگی‌های یک ملودی استاندارد در گفتگو با پلاتو هنر گفت: ویژگی‌های یک ملودی استاندارد به ادبیات و تاریخی که پشت آن ملودی قرار گرفته‌است، بستگی دارد. ملودی، هارمونی و ساختار موسیقی یک بحث فرهنگی و تاریخی است که در هر دوره زمانی از یک موضوع وام می‌گیرد و بیشتر به استاندارد دوره‌اش مربوط می‌شود.

این آهنگساز با اشاره به ارتباط تنگاتنگ نوازندگی و آهنگسازی عنوان کرد: در طول تاریخ پیش از فرایند ضبط صدا، معمولا نوازنده‌ها بسیار ناشناس بوده‌اند، اما از یک دوره‌ای به بعد، زمانی‌که در اجراهای موسیقی صدای سازها ضبط و ثبت می‌شد، نگاه و توجه بیشتری به سمت نوازنده‌ها شکل گرفت.

او ادامه داد: در حقیقت جدا از اینکه آهنگسازی و نوازندگی مکمل هم هستند، پس از ورود به قرن ۲۰ پس از اینکه نوازندگان با بحث تالیفی در آثار آهنگسازی آشنا شده‌اند، این ارتباط میان این دو قشر متفاوت شد و از آن به بعد بهتر است هر نوازنده با تالیف بهتری اثر موسیقی را نوازندگی کند.

تاریخ موسیقی پاپ در ایران…

پارسا رهنما با توجه به تغییر ذائقه شنیداری نسل جدید توضیح داد: اگر قصد داشته باشیم به تاریخ ملودی‌سازی موسیقی پاپ در ایران نگاهی بیاندازیم، متوجه این موضوع می‌شویم که موسیقی پاپ ایران پیش از انقلاب از کشورهای اروپایی منشا گرفته که تا پس از انقلاب هم تا دهه ۷۰ تغییراتی کرده‌است و در حال حاضر هم به موسیقی پاپ امروز نسل جدید ارتباط چندانی ندارد.

امروزه ماهیت تنظیم موسیقی پاپ تغییر کرده است

رهنما اشاره کرد: موسیقی پاپ امروز ما از ترک و یونان ریشه گرفته‌است، از دهه 80 تا به امروز موسیقی تغییر آن‌چنانی نکرده است و تنها کمی ریتم و شعرها عجیب شده‌اند. تغییری که به وضوح به چشم می‌خورد تغییر ماهیت تنظیم موسیقی پاپ نسل امروز و استفاده از هیپ‌پاپ فارسی است.

برای ساخت ملودی ایده داستانی دارم

این آهنگساز با شرح چگونگی انتقال احساسات خود با ساخت ملودی گفت: من همیشه برای ساخت ملودی ایده داستانی داشته‌ام. داستانی که از جنس کلمات و تصاویر نبوده‌اند و همیشه به دنبال یک تم، زبان و شکل موسیقی بوده‌ام. در حقیقت احساساتم برای ساخت ملودی لحظه‌ای است.

پارسا رهنما درباره طی کردن مسیر آهنگسازی مطرح کرد: یادگیری تکنیک‌های مدیوم هر هنری لازمه آن هنر است. بیش از همه این‌ مسائل، من گمان می‌کنم در مسیر یادگیری هر هنری باید مطالعات علوم انسانی، روان‌کاوی، فلسفه و حتی علوم و ادبیات را باید یاد بگیریم.

این هنرمند درباره دلیل انتخاب حرفه آهنگسازی اظهار کرد: بزرگ‌ترین دلیل حرفه آهنگسازی پدرم مانی رهنما بوده‌است. پدرم همیشه از دوران کودکی‌ام دوست داشت من موسیقی بخوانم اما من به موسیقی علاقه‌ای نداشتم، تا زمانی‌که سال سوم راهنمایی یکی از اساتیدم یک فلش موسیقی به من هدیه داد، بهتر است بگویم از آن روز به بعد مسیر زندگی‌ام تغییر کرد و به صورت حرفه‌ای وارد دنیای موسیقی شدم. در ادامه وارد هنرستان موسیقی شدم و رشته آهنگسازی را ادامه دادم.

پارسا رهنما در پایان گفتگو درباره موسیقی فیلم مطرح کرد: به طور کلی دو نوع موسیقی تصویری داریم. موسیقی ممکن است توصیفی باشد و یا در طول داستان به موتیف و تم مرتبط شود. سازها احساس سکانس و پلان را به مخاطب القا می‌کنند اما ممکن است تم فیلم یک بحث و داستان جداگانه‌ای نسبت به سکانس‌ها داشته باشد. به طور کلی دو نوع نگاه به موسیقی فیلم وجود دارد، تمی که وحدت فیلم را در طول داستان حفظ می‌کند و تمی که به تصاویر افکت می‌دهد.

سمیرا اسدیان

بیشتر بخوانید:

ملودی داستان «آسمان غرب» را ویولنسل روایت می‌کند