به گزارش پلاتو هنر، علی پورمومن بلوچی کارگردان مستند «بچه دزد» که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفتگو با پلاتو هنر درباره شکل‌گیری ایده این مستند توضیح داد: سال ۱۴۰۰ بود که خانم سلامتی به ما مراجعه کرد و ماجرای غم انگیز جدایی فرزندش را تعریف کرد. فرزندش داریوش را به زور از او جدا کرده بودند و او تقاضای کمک رسانه‌ای داشت تا بتواند فرزندش را دوباره در آغوش بگیرد.

او ادامه داد: ما شروع به تحقیقات کردیم تا صحت حرف‌های او را بسنجیم و بعد از تحقیقات، تصمیم گرفتم برای کمک به رسیدن این مادر به فرزندش یک مستند بسازم.

پورمومن بلوچی درباره پروسه تولید این مستند بیان کرد: در این مستند دوربین با خانم سلامتی همراه می‌شود و تلاش‌های بسیار زیاد این مادر برای رسیدن به کودکش را به تصویر می‌کشد.

این مستندساز درباره لزوم برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» مطرح کرد: جشنواره «سینماحقیقت» محفلی است که در آن مستندسازهایی که در گوشه کنار ایران یا حتی جهان در حال مستندسازی هستند، می‌توانند یکدیگر را پیدا کرده و کارهای هم را مشاهده کنند و این هم افزایی به بهتر شدن کار همه مستندسازها کمک می‌کند.

او افزود: همچنین علاقمندان به مستند می‌توانند مستندهای ساخته شده در آن سال را ببینند و افراد دغدغه مند و فعالین اجتماعی نیز می‌توانند با مسائلی که مستندسازان به آن پرداخته‌اند، آشنا شوند.

کارگردان مستند «بچه دزد» درباره وضعیت کنونی سینمای مستند گفت: با اینکه مستند همیشه طرفداران خاص خودش را دارد اما من فکر می‌کنم به دلیل وجود پلتفرم‌های جدید حوصله عموم مردم کمتر شده و نگه داشتن آنها جلوی نمایشگر برای تماشای یک مستند بسیار سخت‌تر شده است.

پورمومن با بیان اینکه در حوزه کارگردانی، مستند «بچه دزد» اولین کار او به حساب می‌آید، مطرح کرد: احتمالاً موضوع بعدی که به آن بپردازم اقتصادی و با تمرکز روی مساله مسکن باشد.

علی پورمومن بلوچی در پایان گفت: این مستند به صورت تک نفره ساخته شد و تمام فعالیت‌های آن ازجمله صدابرداری، تصویربرداری و تدوین را خودم انجام داده ام. البته در طول ساخت مستند از کمک بسیاری از دوستان استفاده کرده‌ام که همین جا از آنها تشکر می‌کنم.

 

بیشتر بخوانید:

بررسی علت تعطیلی زورخانه‌های شخصی در مستند «آخرین زنگی زمانه»