به گزارش پلاتو هنر، دو کلکسیونر آثار هنری در پی امتناع آشکار بنکسی هنرمند معروف گرافیتی از تأیید صحت نقاشی ملکه میمون، علیه شرکت این هنرمند تحت عنوان «Pest Control» (پِست کنترل) اقدام قانونی می‌کنند.

بنکسی که به‌خاطر تصاویر مبتنی بر شابلون خود شهرت دارد، خود را یک «وندال با کیفیت» توصیف کرده است که از طریق آثار هنری در مکان‌های عمومی، شخصیت‌های رسمی را به سخره می‌گیرد. نقاشی نیمه خرد شده او با عنوان «عشق در سطل آشغال است» به قیمت بیش از ۱۸.۵ میلیون پوند در حراجی در سال ۲۰۲۱ فروخته شد، در حالی که چاپ‌های امضا شده او به قیمت‌های پنج و شش رقمی به فروش می‌رسد.

کمپانی «پِست کنترل» توسط این هنرمند در سال ۲۰۰۸ و در پی فروش آنلاین آثار تقلبی این هنرمند راه‌اندازی شد و نقش کلیدی در بازار آثار او ایفا می‌کند و ادعا شده است که گواهی احراز هویت برای دستیابی به حداکثر قیمت در هنگام فروش از سوی این کمپانی بسیار مهم است. این کمپانی تنها مرجع تائید اصالت این هنرمند محسوب می‌شود.

«نیکی کاتز» و «ری هاوس» دو مجموعه‌دار آثار هنری تلاش کردند تا از کمپانی «پِست کنترل» گواهی اصالت نقاشی «ملکه میمون» را که یکی از مجموعه چاپ‌های اورجینال بنکسی از مجموعه‌ای محدود و ۱۵۰ نسخه‌ای را دریافت کنند اما پاسخی دریافت نکرده‌اند. آنها این اثر هنری را برای کمپانی فرستادند و توضیح دادند که آن را به قیمت ۳۰ هزار پوند در سال ۲۰۲۰ از دارایی یکی از مجموعه‌دارهای آثار بنکسی که اخیراً فوت کرده است، به دست آورده‌اند، اما به نظر می‌رسد هیچ سندی همراه با جزئیات درباره تاریخچه این اثر وجود ندارد.

«کاتز» ۶۵ ساله که صاحب یک معدن و یک مجموعه‌دار آثار هنری شامل تعداد زیادی از آثار بنکسی است، می‌گوید: «نقاشی چاپی ملکه میمون بین ۵۵ هزار پوند تا ۷۰ هزار پوند ارزش دارد و از تاخیر کمپانی پِست کنترل در بررسی اصالت این اثر خشمگین هستم. آنها ادعا می‌کنند که تایید کنندگان رسمی آثار این هنرمند هستند. اما این داستان سه سال است که ادامه دارد. ما از این کمپانی به دلیل نقض قرارداد شکایت می کنیم. آنها سه سال فرصت داشته‌اند تا کاری که برای آن (۵۰ پوند) پرداخت کردم انجام دهند، که با هر معیاری زمان زیادی است.»

این مجموعه‌دار افزود: «از بنکسی بسیار ناامید هستم. او این کار را غیرممکن کرده که کسی بتواند یک قطعه از کارش را بدون گواهینامه او تایید کند که به طور چشمگیری بر ارزش کار او تأثیر می‌گذارد. اگر تابلویی از لئوناردو داوینچی داشتم، هیچ شرکتی برای تأیید آن وجود ندارد. من به سادگی آن را نزد متخصصان می برم تا به من بگویند که آیا این اثر هنری از لئوناردو داوینچی است یا خیر. در مورد بنکسی، حتی اگر نظر کارشناسی داشته باشید که این اثر از اوست، اگر گواهی کمپانی او نداشته باشد، نمی توانید به آن متخصص اعتماد کنید.»

کمپانی پِست کنترل در این باره اعلام کرد «فرآیند احراز هویت ما قوی و کامل است و گاهی اوقات طولانی است. ما هزاران گواهی اصالت صادر کرده‌ایم.»

هویت واقعی بنکسی برای دهه‌ها در میان رسانه‌ها و مردم یک معما بوده است و در این میان «رابرت دل ناجا» و «جیمی هیولت» و «نیل بوکانان» از جمله چهره‌هایی هستند که گمان می‌رود پشت شخصیت واقعی بنکسی باشد.

در سال ۲۰۰۸، دیلی میل در گزارشی او به عنوان «رابین گانینگهام» یک دانش آموز ۳۴ ساله سابق معرفی کرد اگرچه این هنرمند این موضوع را انکار کرد. هیچ کس نتوانسته است گانینگهام و بنکسی را به طور مطلق پیوند دهد.

نقاشی‌های این هنرمند بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است. تاکنون بارها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده است.

مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۳ با یک خبرنگار بی بی سی تنها نمونه شناخته شده‌ای است که او نام کوچک خود را فاش کرد. در این ضبط که اخیرا منتشر شده، از بنکسی پرسیده می‌شود که آیا نام واقعی او «رابرت بنکس» است یا خیر که او پاسخ داد، رابی.

منبع: ایسنا