به گزارش پلاتو هنر، جدیدترین نمایشگاه موزه‌ هنر آمریکایی ویتنی در شهر نیویورک، توجه‌‌‌ها را به یکی از اولین سیستم‌های هوش مصنوعی مولد در تاریخ فاین آرت جلب می‌کند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

نمایشگاه «هارلود کوهن: اَرون» (Harold Cohen: AARON) که از سوم فوریه 2024 کار خود را آغاز کرده است، نقاشی‌هایی که هارلود کوهن نقاش بریتانیایی با کمک برنامه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی به نام اَرون خلق کرده را تا 19ام ماه می میلادی برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.

هارلود کوهن (2016-1928) که در لندن نقاش شناخته شده‌ای به شمار می‌رفت، سال 1968، بوم و قلموهای خود را رها می‌کند و به کالیفرنیا می‌رود. او در دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تدریس می‌شود و همان جا برنامه‌ای برای نقاشی کردن، می‌سازد. این برنامه به نحوی برنامه‌نویسی شده بود که می‌توانست به طور خودکار تصاویری خاطره‌انگیز خلق کند. در اوایل سال 1970، کوهن اسم این برنامه را اَرون می‌گذارد. اَرون اسم شخصیتی در کتاب مقدس است که به عنوان سخن‌گوی برادرش موسی معرفی شده و این سوال را مطرح می‌کند که چه‌گونه از آفرینش هنری به عنوان شکلی از ارتباط با خداوند تجلیل می‌شود.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

کوهن کار با برنامه اَرون را نوعی همکاری می‌دانست. به همین دلیل، بقیه عمر خود را صرف کشف توانایی‌های هوش مصنوعی برای تبدیل دانش هنرمند به کد کرد. از سال 1973، این هنرمند شروع به توسعه برنامه اَرون کرد. مدل‌های اولیه تنها اشکال سفید و مشکی نقاشی می‌کردند اما تلاش‌ها و آزمون‌وخطاهای کوهن باعث شد تا مدل‌هایی که او در سال 1980 می‌ساخت، بتوانند پیکره‌های انسانی نیز نقاشی کنند و در نهایت در سال 2000، مدل‌های کوهن به قدری ارتقا یافتند که می‌توانستند گل‌وگیاه‌های انتزاعی هم نقاشی کنند. موزه‌های متععدی این نقاشی‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند.

نمایشگاه «هارلود کوهن: اَرون»، آشنایی بینندگان با تاریخ هنر و فناوری را عمیق‌تر می‌کند و به آنها این امکان را می‌دهد تا در دنیای خلاقیت، ایده و هوش مصنوعی کندوکاو کنند. علاوه‌بر نمایش نقاشی‌هایی که کوهن قبل از مرگش با کمک اَرون خلق کرده بود، این برنامه به پلاترهای نقاشی وصل شده و برای اولین بار بعد از سال 1990، به صورت زنده برای بازدیدکنندگان نقاشی می‌کشد.

 

بیشتر بخوانید: