به گزارش پلاتو هنر، «ناتو» نام رئالیتی شوی جدید پلتفرم فیلم‌نت است که جایگزین رئالیتی شوی «پدرخوانده» شده است. پخش «ناتو» از 4 اردیبهشت آغاز شده است. این رئالیتی شو دوشنبه هر هفته ساعت 8 از طریق پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود.

در هر قسمت از این مسابقه 6 بازیکن حضور دارند که در طول بازی از آنها پرسش‌هایی سخت و گاه خنده‌دار مطرح می‌شود و بازیکنان باید با هم پاسخ این پرسش‌ها را پیدا کنند تا به مبلغ جایزه مسابقه افزوده شود. در میان بازیکنان یک نفر نقش «ناتو» را بر عهده دارد. ناتو بازیکنی است که جواب تمام پرسش‌ها را می‌داند و باید به‌گونه‌ای به بازیکنان در راه رسیدن به پاسخ درست کمک کند که هویت خودش فاش نشود. اگر در پایان مسابقه ناتو در مخفی‌کردن هویت خود موفق عمل کرده باشد تمام جایزه به او می‌رسد وگرنه جایزه میان بازیکنان باقی‌مانده در مسابقه و بازیکنان حذف‌شده‌ای که هویت ناتو را درست حدس زده بودند تقسیم خواهند شد.

شناخت الگوی کلّی «ناتو» و بازی مافیا با همین توضیح مشخص است. در هر دو بازی، با دو گروه بازیکن روبه‌روییم و در هر دو، یک گروه باید هویت گروه دیگر را شناسایی کند و گروه مقابل باید اعضای گروه اول را فریب دهد.

با این وجود و علاوه بر اختلاف‌های جزیی‌تر، تفاوت‌های کلیدی و مهمی نیز میان شخصیت ناتو و گروه مافیا وجود دارد. در مافیا با یک تیم روبه‌روییم در حالی که بازیکن ناتو تنها یک نفر است. این باعث می‌شود که در بازی مافیا بتوان استراتژی‌های پیچیده‌تری را برای فریب گروه مقابل پیاده کرد. در عوض شخصیت ناتو این فرصت را دارد که در هر قسمت سه بازیکن را حذف کند و همین می‌تواند به یکی از برگ‌های برنده او تبدیل شود.

در چنین شرایطی، بازیکن ناتو چه امکاناتی برای پیروزی دارد؟ با نگاهی به دو قسمت اول رئالیتی شوی «ناتو» می‌توان چند نکته را در این زمینه بیان کرد:
1. یکی از عناصر مهم بازی «ناتو»، ویژگی‌هایی است که گرداننده بازی (محمدرضا علیمردانی) از شخصیت ناتو بیان می‌کند. از نحوه انتخاب این ویژگی‌ها و محدودیت‌هایی که در این راه وجود دارد بی‌اطلاعیم. اما انتخاب این ویژگی‌ها و اتفاقات از سوی ناتو نقش مهمی در افزایش یا کاهش احتمال شناسایی او ایفا می‌کند. اگر ناتو هنگام بیان خصوصیات شخصی و اتفاقات رخ‌داده در زندگی‌اش خطاب به هدایت‌گر مخفی بازی، از همبازی‌هایش در مسابقه اطلاع داشته باشد می‌تواند خصوصیاتی را مطرح کند که بتواند تردیدها را به سمت بازیکنان دیگری منحرف کند. در غیر این صورت هم می‌تواند به بیان ویژگی‌هایی بپردازد که تردید را از سمت او منحرف کند. به‌عنوان مثال در قسمت اول «ناتو»، یکی از ویژگی‌های مطرح‌شده این بود که ناتوی این مسابقه، فوتبالیست خوبی است. البته بلافاصله برخی از بازیکنان به این اشاره کردند که این پرسش می‌تواند انحرافی باشد (چون ناخودآگاه ذهن بازیکنان را به‌سمت بازیکنان مرد منحرف می‌کند) اما در مجموع، هوشمندی ناتو در انتخاب ویژگی‌ها، می‌تواند احتمال انحراف دیگر بازیکنان را افزایش دهد.

2. در یکی از قسمت‌های رئالیتی شوی «پدرخوانده»، یکی از بازیکنان به جمله مهمی اشاره کرد که امیرعلی نبویان در یکی از تمرین‌ها بیان کرده بود. مضمون آن جمله این بود که: «فردی که موج می‌سازد احتمالا شهروند است و فردی که روی موج سوار می‌شود، احتمالا مافیا است.» ناتو باید توجه ویژه‌ای به این جمله داشته باشد. او قرار است به‌شکلی ناملموس بازیکنان را به سمت رسیدن به پاسخ درست ده پرسش مطرح‌شده راهنمایی کند اما خودش پشت پرده باقی بماند. در این مسیر، آن‌چه می‌تواند کمک ویژه‌ای به ناتو بکند ایجاد تعادل میان موج‌ساز بودن و موج‌سوار بودن است. سوار شدن مداوم روی موج‌های ایجادشده توسط دیگران می‌تواند این تردید را در دیگر بازیکنان ایجاد کند که شاید این بازیکن ناتویی است که دارد خود را پشت دیگران مخفی می‌کند. موج‌ساز بودن مداوم هم می‌تواند او را همان بازیکنی جلوه دهد که پاسخ تمام سوالات را از قبل می‌داند؛ و می‌دانیم که در این مسابقه فقط یک نفر چنین خصوصیتی دارد!

3. پاسخ درست به هر کدام از سوالات مطرح‌شده، پنج میلیون تومان به جایزه اضافه می‌کند و به‌ازای هر پاسخ غلط پنج میلیون تومان از جایزه کم می‌شود. اگر ناتو در پایان برنده شود، تمام جایزه به او خواهد رسید. بنابراین طبیعی است که او به‌دنبال افزایش جایزه روی میز باشد. اما شاید بد نباشد که گاهی قید طمع و وسوسه را بزند و حتی در مورد یکی از سوالات سخت‌تر، بازیکنان را به سمت پاسخ غلط هدایت کند. این البته رادیکال‌ترین شکل فریبکاری است و شاید نیاز به چنین اقدامی نباشد. در عوض، ناتو می‌تواند روش‌های دیگری را امتحان کند: مثلا ابتدا پاسخ غلط را مطرح کند و اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای مبنی بر بیان پاسخ درست از سوی بازیکن دیگری مشاهده کرد، همان سرنخ را گرفته و ماجرا را به سمت پاسخ درست سوق دهد. این‌گونه بازیکن ناتو می‌تواند در آنِ واحد هم نقاب موج‌ساز و هم نقاب موج‌سوار را به چهره زده و خطر شناسایی‌شدن را کاهش دهد.

4. اما استراتژی حذف‌کردن هم اهمیت زیادی دارد. ناتو در طول مسابقه و در سه مرحله، این امکان را دارد که سه بازیکن را حذف کند. این‌که ناتو کدام بازیکنان را برای حذف‌شدن انتخاب می‌کند اهمیت فراوانی در نتیجه نهایی دارد. بازیکن نقش ناتو باید آن‌قدر تیزبین باشد که بازیکنان مشکوک (بازیکنانی که دیگر بازیکنان ممکن است به آنها مشکوک شده باشند یا حتی در ادامه مشکوک شوند) را به‌سرعت شناسایی کند و هرگز به سمت حذف آنها نرود. این کاری بود که در دو قسمت قبلی، یکی از ناتوها به‌خوبی انجام داد و یکی از ناتوها در اجرای آن چندان موفق عمل نکرد. همین تفاوت باعث شد تا شاهد دو نتیجه کاملا متفاوت در دو قسمت اول «ناتو» باشیم.

آریا قریشی